واکنش مسئولان به شکایت بازنشستگان  از بیمه چیست؟
واکنش مسئولان به شکایت بازنشستگان  از بیمه چیست؟

در پایان آبان ماه امسال، قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی به پایان خود می‌رسد و این بازنشستگان باید قرارداد جدیدی را با شرکت ارائه خدمت بیمه تکمیلی منعقد کنند. حسن ایزدان (بازرس کانون کارگران بازنشسته تهران) با اعلام این خبر که توافق اولیه برای بستن قرارداد دوباره با شرکت «آتیه سازان حافظ» برای ارائه […]

در پایان آبان ماه امسال، قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی به پایان خود می‌رسد و این بازنشستگان باید قرارداد جدیدی را با شرکت ارائه خدمت بیمه تکمیلی منعقد کنند.
حسن ایزدان (بازرس کانون کارگران بازنشسته تهران) با اعلام این خبر که توافق اولیه برای بستن قرارداد دوباره با شرکت «آتیه سازان حافظ» برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی انجام شده است، اعلام کرد: پس از اعلام مناقصه و مذاکرات اولیه با شرکت آتیه سازان حافظ توافقات اولیه برای ادامه همکاری با این شرکت برای بحث بیمه تکمیلی بازنشستگان انجام شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: اکنون شک و تردیدهایی نسبت به زمان و میزان تعهدات اعلام شده از سوی شرکت و همچنین سهم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی وجود دارد که همچنان درحال مذاکره است.
در ادامه محمد اسدی (رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی) با اعلام این خبر که قرارداد با شرکت آتیه‌سازان حافظ با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی دوباره منعقد شده است، اظهار کرد: فعالیت و خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان با همکاری شرکت آتیه سازان حافظ در حال انجام است و باوجود مذاکرات ۱۰ روزه اخیر ما با طرفین سازمان تامین اجتماعی و شرکت بیمه تکمیلی، کماکان خدمت‌رسانی در حوزه بیمه تکمیلی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه «هنوز جزییات قرارداد و سهم هر طرف از میزان حق بیمه مشخص نشده و درحال مذاکره است» اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان هرکدام سهمی در حق بیمه دارند که چون هنوز جزییات قرارداد قطعی نشده و تنها توافقی با شرکت آتیه سازان حافظ -برمبنای آنچه در اطلاعیه مناقصه کانون عالی بازنشستگان صورت گرفته اعلام شده بود- منعقد شده است، لذا هنوز جزییات قرارداد قطعی نشده و در صورت قطعی شدن آن جزییات، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
اسدی با بیان اینکه در رابطه با سهم مشارکت سازمان تامین اجتماعی و سایر جزییات اندک هنوز نتیجه نهایی صورت نگرفته است، اظهار کرد: تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان با این وجود حتی یک پله بیشتر از گذشته درحال انجام است؛ این یک پله تقریبا ۸۰ درصد بیشتر از تعهدات گذشته است که این تعهدات بطورکلی به صورت برخط و (آنلاین) ارائه می‌شود. البته در گذشته نیز خدمات آنلاین بیمه تکمیلی وجود داشت اما از امروز به منظور رفاه حال بازنشستگان، به بعد به صورت گسترده و شامل تقریبا تمامی خدمات بیمه تکمیلی خواهد بود. این خدمات به همراه ارائه معرفی‌نامه‌های برخط تا ساعت ۱۲ شب پاسخگوی نیازهای بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی است. رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در پایان اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از بازنشستگان معرفی‌نامه آنلاین خود را برای بحث بیمه تکمیلی به صورت برخط دریافت کردند که آمار دقیق آن نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.
عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران پیرامون نحوه انعقاد قرارداد با شرکت بیمه تکمیلی در کانون عالی بازنشستگان اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف ما این است که ما برای انعقاد قرارداد با طرف‌های بیمه تکمیلی در کانون بازنشستگان فاقد «آیین نامه معاملاتی» هستیم. قاعدتا روال باید این باشد که یک مناقصه عمومی برگزار شود و باتوجه به شرایط مطرح شده از سوی کانون عالی بازنشستگان، یک شرکت برنده مناقصه شده و قرارداد بسته شود؛ اما با همه این توصیف‌ها ما برای شفاف‌تر شدن و بهتر شدن قراردادها در این زمینه حتما نیازمند تدوین یک «آیین نامه معاملاتی» هستیم که بسیاری از موسسات، شرکت‌ها و نهادها که نیازمند بستن قرارداد با نهادها و شرکت‌های مختلف هستند، باید به این آیین نامه رجوع کرده و در چهارچوب آن عمل کنند.
حیدری اضافه کرد: باید مشخص شود شرکت‌هایی که وارد مناقصات می‌شوند، توان تحمل بار مالی چنین معاملات و قراردادهایی را دارند و سابقه مناسبی در این زمینه داشتند یا خیر. در این زمینه ما انواع مناقصات در چهارچوب‌هایی چون «مناقصه عمومی»، «مناقصه محدود»، «مناقصه ترک تشریفات» و… داریم که همه این موارد در آیین‌نامه‌های معاملاتی قید می‌شود. وجود سازوکارهای این چنینی موجب حذف هرگونه شائبه ترک فعل، تعارض منافع و هر خطای محاسباتی غیرعمدی و حتی عمدی از طرفین یک قرارداد می‌شود. مکانیزم برقراری قرارداد می‌تواند در کمیته‌های مربوط به بیمه تکمیلی در کانون‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: قرارداد بیمه تکمیلی برای بازنشستگان بسیار پرریسک است و معمولا شرکت‌ها برای کاهش تقاضای موثر خود در این زمینه اقدام می‌کنند. در مقابل اما کاهش تقاضا به کاهش حق بیمه پرداختی موردنظر در تعرفه‌ها می‌انجامد و شرکت‌ها معمولا می‌توانند از طریق اسناد ما به ازای پرداخت خسارات متفرقه، هزینه کاهش خدمات را پرداخت کنند. وقتی شرایط بیمه‌های تکمیلی این باشد که حق بیمه‌پرداز به امید پرداخت هزینه درمان شش ماه بعد از تقبل هزینه مراکز درمانی و دارویی، تازه با کسورات مختلف مابه‌ازای خدمات را دریافت می‌کند، قاعدتا تقاضای بازنشستگان در این حوزه کاهش می‌یابد و حتی تمایل به سایر شرکت‌هایی که این چنین نیستند بیشتر می‌شود. نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به این مطلب که «پیچیدگی‌های کار قرارداد بیمه تکمیلی برای بازنشستگان آن هم با چنین جمعیتی چنان است که تنها با محاسبات اکچوئری نمی‌توان شرایط قرارداد را احصا کرد»، اظهار کرد: این تصور که با محاسبات اکچوئری پیش‌بینی افزایش هزینه‌های درمان را بکنیم، تصور نادرستی است و بسیاری از چیزها در قرارداد واقعی و در زمین واقعی بیرون از محاسبات رقم می‌خورد. افراد در قراردادها و مناقصات، شروط خود را برای عقد قرارداد بیان می‌کنند. شرکت‌های وارد شده به قرارداد معمولا شرایط شرکت قبلی و خسارات وارد شده به آنها را بررسی می‌کنند و شرکت آتیه سازان نیز همین مسیر را می‌رود.
حیدری در پایان با اشاره به اینکه «حجم قرارداد با تعرفه ۲۰۵ هزارتومان برای بیمه تکمیلی یک قرارداد بسیار بزرگ به میزان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار بزرگی است» افزود: باتوجه به بزرگی این مبلغ، بسیار باید حساس بود که چه کسانی اسناد شرکت‌ها را بررسی می‌کنند و باید دید توان فنی لازم در تیم‌هایی که قرار است برای بازنشستگان تامین اجتماعی چنین قرارداد بزرگی را برای مدت یکسال ببندند، وجود دارد یا خیر.