کمبود دارو  و جشن قاچاقچیان!
کمبود دارو  و جشن قاچاقچیان!

کمبود دارو و افزایش قاچاق آن، دو روی یک سکه‌اند؛ پدیده‌هایی که از یک سو جان بیماران را تهدید کرده و در عین حال می‌تواند نظام دارویی کشور را آشفته‌ و نابسامان کند. همواره یکی از مشکلات بازار دارویی کشور بحث ورود داروهای قاچاق و حتی تقلبی به عرصه مصرف بوده؛ چالشی که شکل سنتی […]

کمبود دارو و افزایش قاچاق آن، دو روی یک سکه‌اند؛ پدیده‌هایی که از یک سو جان بیماران را تهدید کرده و در عین حال می‌تواند نظام دارویی کشور را آشفته‌ و نابسامان کند.
همواره یکی از مشکلات بازار دارویی کشور بحث ورود داروهای قاچاق و حتی تقلبی به عرصه مصرف بوده؛ چالشی که شکل سنتی آن را در بازارهایی مانند بازار داروی ناصرخسرو شاهدیم، اما با پیشرفت ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی مجازی بازار داروهای قاچاق و تقلبی شکل تازه‌تری به خود گرفته و در فضای مجازی اعم از کانال‌های تلگرامی، اینستاگرام، سایت‌های اینترنتی نیز مشتری‌های خود را پیدا کرده است.
در عین حال این روزها با تشدید کمبودهای دارویی به دلایلی همچون نبود نقدینگی و خالی بودن جیب داروسازان و همچنین با توجه به نیاز بیماران به داروهای مورد نیازشان، پدیده‌های تازه‌تری هم از قاچاق دارو و ورود چمدانی آن و البته بعضا تقلبی، رخ نشان داده است؛ به طوری که اخیرا شاهدیم که حتی برخی صفحات اینستاگرامی که عمدتا در زمینه فروش لباس فعالیت می‌کنند نیز، البته فارغ از نیت گردانندگان این صفحات، به مشتریان وعده آوردن دارو از ترکیه و سایر کشورها را داده و حتی تصویر برخی داروهای ارسالی را در صفحات اینستاگرامشان هم منتشر کرده‌اند؛ این درحالیست که حمل و نقل بسیاری از داروها شرایط خاصی را می‌طلبد و به فرض اصل بودن دارو، اما در صورت عدم رعایت اصول حمل، می‌تواند سلامت دارو را مورد خدشه قرار دهد.

“قاچاق چمدانی” دوباره داغ شد
به گزارش ایسنا، دکتر سید علی فاطمی- نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره ورود داروهای قاچاق به صورت چمدانی و از سوی برخی کسب‌وکارها و مزون‌ها، گفت: باید توجه کرد که فضای مجازی از تبلیغات داروهای قاچاق پُر است و این موارد در تلگرام و اینستاگرام به وفور دیده می‌شود. یک نمونه آن هم یک مزون بوده که سروصدا کرده است. در حالی که داروی قاچاق از مرزهای مختلف به کشور وارد می‌شود. باید توجه کرد که وقتی دارو در کشور دچار کمبود شده یا خودمان در برخی برندهای خاص محدودیت ایجاد کرده و اجازه ورود نمی‌دهیم، ‌بهترین خبر برای قاچاقچیان است. زیرا بازار را از داروی قاچاق پر می‌کنند. حال اگر خوش‌ شانس باشیم، دارو فقط قاچاق است، اما اگر بدشانس باشیم، داروی تقلبی قاچاق است. قاچاق چمدانی دارو، به ویژه داروهای تزریقی، ‌واکسن‌ها و … بسیار فاجعه‌بار است؛ چراکه قطعا محصول در حمل و نقل خراب می‌شود.

بیشترین داروهایی که قاچاقی وارد کشور می‌شوند
وی درباره نوع داروهایی که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، گفت: همه نوع دارویی را می‌توان تصور کرد که به صورت قاچاق وارد کشور شود. از داروهای بیماران خاص گرفته تا داروهایی که مانند داروهای تزریقی داخل مفصلی و حتی برخی مکمل‌های غذایی که دارو به حساب نمی‌آیند و همچنین برندهای آمریکایی و اروپایی داروهایی که واردات رسمی به کشور ندارد، به صورت قاچاق وارد می‌شوند. در مواردی هم ممکن است بحث برند مطرح نباشد و از آنجایی که دارویی خیلی کمیاب است، به صورت قاچاق وارد می‌شود.

فروش رسمی داروهای ممنوعه!
فاطمی ادامه داد: البته باید توجه کرد که همه داروهای قاچاق تنها از طریق صفحات مجازی و کانال‌های تلگرامی یا حتی به صورت حضوری در ناصرخسرو نیستند، بلکه در مواردی با سوءاستفاده از پلتفرم‌هایی که به صورت رسمی فعالیت می‌کنند، دارو قاچاق می‌کنند؛ مانند تاکسی‌های اینترنتی که به نام فروش دارو کار می‌کنند، اما کارشان شفاف نیست، اسم داروخانه‌ها را اعلام نمی‌کنند و مشخص نیست که دارویی که به خریدار می‌رسد، از داروخانه تهیه شده یا خیر؟. حتی اگر دارو از داروخانه تهیه شده، ‌ آیا داروخانه داروی رسمی ارائه می‌دهد یا داروی غیرمجاز است.
وی با اشاره به ممنوعیت ارایه برخی محصولات سلامت محور در داروخانه‌ها و با بیان اینکه «فروش برخی موارد برای داروخانه‌ها حرام است»، گفت: به عنوان مثال اگر در سوپرمارکت‌های بالای شهر تهران بروید، انواع و اقسام خمیر دندان و کرم‌های خارجی اعم از اروپایی و آمریکایی را می‌بینید، اما داروخانه کنار این سوپرمارکت حق داشتن این محصولات را ندارد.
این محصولات برچسب واردات وزارت بهداشت را ندارند. حال ممکن است که داروخانه‌ای هم پیدا شود که بخواهد کالاهای قاچاق را بفروشد، اما از آنجایی که در محیط فیزیکی داروخانه‌اش امکان این اقدام را ندارد.
این محصولات را در اختیار پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی قرار می‌دهد و آن‌ها هم علنی و رسمی، تبلیغ فروش این کالاها و دارو را انجام می‌دهند.

مجازات‌های غیربازدارنده در حوزه فروش داروهای قاچاق
نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه اگر قوه قضاییه بخواهد این موارد قابل رهگیری و نظارت است، گفت: وزارت بهداشت در این زمینه کم‌کاری نکرده است و شکایاتی را مطرح و پیگیری کرده است، اما بعد از انجام شکایت، مبالغ ناچیزی جریمه شده‌اند.
به عنوان مثال شنیده‌ام که یکی از تاکسی‌های اینترنتی که این اقدام را انجام داده بود، ‌مورد شکایت وزارت بهداشت قرار گرفته و تنها پنج میلیون جریمه شده‌اند که اصلا اثر
بازدارنده ندارد.

قوانین قدیمی و متخلفانی که پاسخگو نیستند!
فاطمی تاکید کرد: مساله این است که قوانین ما در این حوزه قدیمی بوده و نیاز به بازنگری جدی دارند. به ویژه در زمینه خرید و فروش داروی قاچاق که بسیار موضوع مهمی است.
قوانین ما باید در زمینه خرید و فروش اینترنتی دارو باید به‌روز رسانی شوند.
به عنوان مثال قدیمی‌ترین قانونی که داریم، قانون مقررات امور پزشکی و دارویی کشور است که برای ۷۰ سال قبل است و قانون تعزیرات امور پزشکی را هم داریم که این قوانین باید بازنگری شوند و به ویژه در زمینه فناوری‌های جدید به‌روز شوند.
اکنون شکایات زیادی از سوی خود وزارت بهداشت، علیه برخی پلتفرم‌های اینترنتی مطرح شده، اما مبالغ بسیار کمی جریمه می‌شوند که اصلا بازدارنده نیست.