حدود ۶ ماه از ورود کشور به شرایط پیچیده اعتراض می گذرد و علی رغم اینکه بحران فروکش کرده، شرایط اینترنت همچنان به همان شکل سابق است و محدودیت های شدیدی روی آن اعمال شده است. اگرچه در مواردی این محدودیت و فیلترینگ از وقوع اغتشاش و آشوب جلوگیری کرد، اما ضربات جبران ناپذیر اقتصادی […]
حدود ۶ ماه از ورود کشور به شرایط پیچیده اعتراض می گذرد و علی رغم اینکه بحران فروکش کرده، شرایط اینترنت همچنان به همان شکل سابق است و محدودیت های شدیدی روی آن اعمال شده است. اگرچه در مواردی این محدودیت و فیلترینگ از وقوع اغتشاش و آشوب جلوگیری کرد، اما ضربات جبران ناپذیر اقتصادی و رکود فراوانی را به مشاغل مرتبط با اینترنت وارد کرد.
کسب و کارهایی که در روند کار خود به اینترنت احتیاج داشتند، حداقل برای برهه ای در طول این ۶ ماه، با اختلال و سکون جدی مواجه شدند. البته این ها فقط ضررهای مادی است؛ نمی توان از فشار و استرس روانی ناشی از عدم دسترسی به اینترنت چشم پوشی کرد. همه این ها توضیح واضحاتی است که در حال تجربه کردنشان هستیم و نکته قابل توجه این است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، بارها در این مدت گفته که این اختلال ذره ای به او ارتباط ندارد و دستور مقام های قضائی و
امنیتی است.
زارع پور به تازگی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با رفع فیلتر اینستاگرام و تلگرام گفت: آقای رئیس جمهور در صدا و سیما گفتند از فعالیت هر پلتفرمی استقبال میکنیم؛ مشروط بر اینکه حداقل به قواعدی که خودشان دارند پایبند باشند.
وی عنوان کرد: اخیراً مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا مکاتبهای کرده و همین جا هم اعلام میکنیم که هر پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد یا به قواعد خودشان پایبند باشند، حتماً از آنها
استقبال میکنیم.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حال حاضر ارتباط صوتی و تصویری در پیامرسانهای کشور برقرار است و روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی با کیفیت انجام میشود و روز به روز هم بر کیفتشان میافزایند. زارع پور تصریح کرد: تمام زیرساختهای وزارت ارتباطات پای کار پیامرسانها آمده تا بتوانند خدمات با کیفیتی را به مردم ارائه کنند. الان چهار تا پنج پیام رسان این کیفیت و قابلیت را دارند و ایتا هم بیشترین اقبال را بعد از روبیکا دارد و به زودی نسخه جدیدش ارائه میشود که تماس صوتی و تصویری در آن دیده
شده است.
درباره صحبت های زارع پور؛ چند نکته لازم به ذکر است:
اولا اینکه ما عمیقا از ارتقای برنامه های کاربردی داخلی و بهره مندی از دانش و تخصص مهندسین و برنامه نویسان جهت استقلال در زمینه ارتباطات، خرسند می شویم و چه خوب است که این برنامه ها و موتورهای جستجو، آنقدر توانمند باشند که پس از رفع فیلترینگ کامل برنامه های خارجی، همچنان مخاطب خود را حفظ کنند و چه بسا به خارج از کشور هم ورود پیدا کنند. این خواسته قلبی ماست و در جهت تحقق آن هم اگر کمکی لازم باشد، انجام می دهیم.
اما حق ندارید از ما انتظار داشته باشید که تمام برنامه های مطرح در سطح بین الملل نظیر واتس اپ و اینستاگرام را از زندگیمان حذف کنیم، در شرایطی که مسئولین روزانه در برنامه هایی مثل توئیتر، رشته توئیت منتشر می کنند و جناب رئیس الروسا، سید ابراهیم رئیسی، تیک آبی اینستاگرام می گیرد. حکما توجیح شما درباره فعالیت در این برنامه ها، (ناگزیر) بودن است و اینکه جهت انجام جهاد تبیین هم لازم است با این برنامه ها صدایمان را به گوش جهان برسانیم. پس یا همه باهم با کل جهان قطع ارتباط کرده و داخل چارچوب کشور خودمان می مانیم، یا این حق مسلم همه ماست که انتخاب کنیم در اپلیکیشن های داخلی فعالیت کنیم یا خارجی. دوم اینکه وزیر ارتباطات، ذره ای
نمی خواهد متوجه آسیب و ضرر اقتصادی ناشی از برنامه هایی که منبع درآمد و چشم امید خیلی از خانواده هاست، مثل اینستاگرام، بشود؟ شاید پاسخ این سوالمان را دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات داده باشد.
ایشان گفت: در پیامرسانهای داخلی قابلیتهایی در حال شکل گیری است که موارد مشابه خارجی فاقد
آن هستند.
وی افزود: معافیتهای مالیاتی برای کسب و کارها و استفاده از تخفیفهای پستی در صورت خرید از فروشگاههای مستقر در این سکوها و همچنین کاهش سوءاستفادههای مالی موجود بر بستر خرید و فروش در این حوزه و ایجاد اطمینان برای مردم، از جمله این موارد هستند. وی بهبود وضعیت ابزارها، ویژگیها و خدمات سکوهای داخلی را عامل مهمی در توسعه و گسترش کاربری آنها دانست و نسبت به برگزاری منظم نشستهای همافزایی در راستای حل مشکلات کسب و کارهای دیجیتال روی این سکوها تاکید کرد.
این هم بسیار خوب است و از ذوق روزی که تحقق پیدا کند سر از
پا نمی شناسیم.
فقط این نکته را فراموش نکنید که برنامه های داخلی، هنوز در حداقل های وظیفه یک پیام رسان درجا می زنند. صحبت ما اصلا از تماس تصویری و چت کردن و سرگرمی نیست؛ دانش آموزان و دانشجویان دیگر انقدر از ناکارآمدی بسترهای کلاس مجازی و اپلیکیشن «شاد» گفتند که خودشان خسته شدند.
مسئولان بدانند هنوز جهت باز کردن یک میکروفون ساده، چالش های جدی در زمان آموزش غیر حضوری وجود دارد و این اصلا خطای قابل بخششی، در روزگار فناوری نیست. بیش از سه سال از روزی که مجبور به تحصیل مجازی شدیم می گذرد؛ چطور انتظار دارید این ناکارآمدی هارا هضم کنیم؟ تمام این ها را گفتیم که بدانید، آنچه اکنون باید به آن رسیدگی شود رفع نواقص جدی این برنامه هاست، ارائه خدمات فرازمینی و مبارزه با غول های برنامه سازی جهان را می توان بعدا و سرفرصت انجام داد یا حتی
انجام نداد! نتیجتا باید گفت، ضمن حمایت همگانی از برنامه های داخلی که همه ما از پیشرفتشان این روزها خوشحالیم، یک بار برای همیشه باید بپذیریم که نمی توان از شبکه جهانی اینترنت و ارتباط بین المللی دست برداشت و کنترل این برنامه ها تنها با فرهنگ سازی منطقی خواهد بود، نه فیلترینگ و ضرر مالی و کندی اینترنت
و اعصاب خراب!