وقتی از جهانِ جدید سخن میگوییم مراد ما تنها ساحتِ فیزیکی و عینی این جهان نیست که در قالب نوسازی و مدرنیسم، تعریف میشود. جهان جدید افزون بر این ساحتِ عینی، یک بُعدِ ذهنی هم دارد که دیده نمیشود چون به حیطههای شناختی انسان مربوط است اما نمودِ عینی آن در رفتارها و عادات فرد […]
وقتی از جهانِ جدید سخن میگوییم مراد ما تنها ساحتِ فیزیکی و عینی این جهان نیست که در قالب نوسازی و مدرنیسم، تعریف میشود. جهان جدید افزون بر این ساحتِ عینی، یک بُعدِ ذهنی هم دارد که دیده نمیشود چون به حیطههای شناختی انسان مربوط است اما نمودِ عینی آن در رفتارها و عادات فرد
دیده میشود.
اگر میبینیم رفتارها و قضاوتها و عادات فرزندان ما که در یک سقف با ما زندگی میکنند، تفاوتهای بنیادین دارد به این حقیقت برمیگردد که جهانِ ذهنی آنان که همین چند سال اخیر تحتِ سیطره فضای مجازی شکل گرفت با جهان ذهنی ما که دو تا سه دهه قبل ساخته شد، متفاوت است.
ما از جوانی که در جهان جدید زیست دارد نباید توقع داشته باشیم رفتارها و عادات و نگرشش به دین و فرهنگ «طابق النعل بالنعل» با آنچه که ما داشته و داریم یکسان باشد چون جهانِ ذهنی و حیطههای شناختی جوان و نوجوان و حتی کودکِ امروز با آنچه که ما داشتیم، تفاوتهای بنیادین دارد و اگر به بنیانهای شناختی وی احترام نگذاریم و اصالتی که خود برایش قائل است را انکار کنیم، هرگز نمیتوانیم به فهم مشترک با وی برسیم.
براین اساس لازم است آموزش و پرورش بهعنوان نهاد رسمی آموزش، شیوههای آموزش و حتی مواد درسی خود را بهروز کند درحالیکه این بهروزرسانی انجام نشده و طی چهار دهه اخیر، سبک آموزش بر یک منوال است.
جای قدردانی است که پس از اتفاقات اخیر، متولیان نهاد رسمی آموزش و پرورش دریافتهاند نسل جدید افزون بر درسهای معمول و متعارف، نیاز به تربیت جنسی، تربیت اقتصادی و تربیت سیاسی نیز دارد تا از این طریق بتوانند بر حیطههای شناختی نسل جدید که در جهان جدید زیست دارند، اثرگذار باشند.
روز گذشته و برای نخستین بار معاون وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت «تربیت جنسی» دانشآموزان صحه گذاشت، موضوعی که روانشناسان بارها بر آن تأکید کرده بودند اما متولیان آموزش و پرورش، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای تصمیمساز در این بخش، انگشت خود را گزیدند و به تحکّم گفتند نیازی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما چندین ساحت تربیت داریم که کمی مغفول مانده است؛ یکی از این ابعاد تربیتی، تربیت جنسی است، یکی دیگر از آنها تربیت اقتصادی است؛ ما اصلا چیزی تحت عنوان تربیت اقتصادی نداریم که بچهها یاد بگیرند چطور خرید کنند، بفروشند، ذخیره و پسانداز کنند.
«اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درخصوص توانمندسازی معلمان و مربیان مدارس در راستای پاسخگویی به شبهات و سوالات دانشآموزان بیان کرد: برخی سوالاتی که در کانال «درنگ» در شبکه شاد ثبت میشود و پاسخگویی به آنها، تقریبا از حیطه دانشآموزی و معلمان فراتر است و حتی سوالاتی است که امکان دارد برای عموم مردم
هم پیش بیاید.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشآموزان سوالاتی دارند که باید فراتر از این مرحله به آن پرداخت؛ به نظر میرسد باید در مرحله اول به سوالات و شبهات عمومی پاسخ داد که خیلی هم عمق ندارند و معمولا از سر هیجانات رسانهای به وجود آمده است. این سوالات اگر پاسخ داده شود و به نوعی آرامش برقرار کند، میتوان سمت سوالات تخصصیتر هم رفت و من هم قبول دارم که باید به دانشآموزان، خانوادهها، مربیان و معلمان یاد بدهیم که نسبت به این سوالات چه برخوردی
داشته باشند.
باقرزاده با بیان اینکه ابعادی از توانمندیهای معلمان نیاز به ارتقا دارد، گفت: رشد توانمندیهای تخصصی و معرفتی برای معلمان، مدیران و اولیا ضرورت دارد؛ بهعنوان نمونه سوالات مربوط به بلوغ دختران و پسران سوالاتی تخصصی است و عمومی محسوب نمیشود و نمیتوان هرجایی به آن پاسخ داد. هم انجمن اولیا و مربیان برای دانشافزایی اولیا، هم ما به عنوان معاونت پرورشی، برای معلمان و مربیان خود در حوزه سلامت، مشاوره و هدایت تحصیلی قرار است کارهایی انجام دهیم و به همین منظور بستههایی
نیز تدارک دیدهایم.
وی در ادامه اضافه کرد: ما دوره ویژهای نیز مخصوص مدیران، معلمان و مربیان طراحی کردهایم و ثبت نام آن در حال انجام است که شامل ۱۷ ساعت آموزش میشود و شامل آموزش «تربیت جنسی»، «تربیت سیاسی»، «تربیت ارتباط موثر»، «تربیت اعتقادی» و… است. چنین دورهای با هدف توانمندسازی مربیان و معلمان در حوزه مسائل تخصصی مرتبط با دانش آموزان میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: پیشبینی میکنیم از حدود ۸۵۰ هزار معلم و مدیر، حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور در این دوره ثبت نام کنند البته شرکت در دوره به صورت اختیاری است. افرادی که در مرحله اول ۱۷ ساعت دوره آموزشی را میگذرانند، به مرحله آموزش ۴۰ساعته میرسند که به صورت حضوری و گستردهتری اجرا خواهد شد.
باقرزاده افزود: سند ۲۰۳۰ یونسکو با آموزههای فرهنگی و دینی کشور ما همخوانی ندارد و برنامه معاونت پرورشی برای آموزش و تربیت جنسی دانشآموزان به صورتی است که با اعتقادات ما مغایرتی نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص تربیت جنسی، ما نیازمند همکاری ویژه بین اولیا و مربیان مدرسه هستیم و در همین رابطه نشستهایی هم گذاشتهایم و سرپرست اداره کل انجمن اولیا و مربیان نیز در این جلسات حضور داشتند. برای این موضوع در حوزه دختران در پایه سوم ابتدایی و پسران در پایه هشتم و نهم برنامهریزی ویژهای کردیم. حتی این برنامهریزیها اهداف درسی نیز دارد و در کتب درسی گنجانده شده است، ولی به صورت تخصصی باید توسط معلمان امینمان این کار انجام شود. برای همین هدف ما دورهای طراحی خواهیم کرد البته معاونت پرورشی بهتنهایی نمیتواند این کار را انجام دهد و معاون پرورشی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و انجمن اولیا و مربیان در این کار با یکدیگر مشارکت خواهند داشت.
صرفنظر از اینکه آموزشهای مورد نظر معاون وزیر آموزش و پرورش در حوزه تربیت جنسی و تربیت اقتصادی و سیاسی، با چه کیفیتی، توسط چه کسانی و ناظر به چه موضوعاتی باشد، این حقیقت که اصالت موضوع درک شد، اتفاق مبارکی است و نشان میدهد جهانِ درونی نسل جدید که برخی از آن به نسل«z»-نسل زِد- یاد میکنند، اتفاقی مبارک است و میتواند در افزایش آگاهی و خودآگاهی نسل جدید، موثر باشد و به طریق اولی جلوی بسیاری از انحرافات
و آسیبها را سد کند.