سازندگی با طعم سرطان
سازندگی با طعم سرطان
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مصرف گاز کارخانه‌های سیمان کشور در زمستان به 6 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته در حالی که مصرف آنها به طور معمول روزانه 27میلیون مترمکعب است. به گفته او 70 درصد تولید سیمان کشور اکنون با سوخت مازوت پیش می‌رود.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول – به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مصرف گاز کارخانه‌های سیمان کشور در زمستان به ۶ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته در حالی که مصرف آنها به طور معمول روزانه ۲۷میلیون مترمکعب است. به گفته او ۷۰ درصد تولید سیمان کشور اکنون با سوخت مازوت پیش می‌رود.
آلودگی هم کم کم درحال بدل شدن به امری عادی در کشور است و علی‌رغم تکذیب های رگباری مسئولان درباره مازوت سوزی، هر روز شاهد یک اعتراف تازه درباره مازوت سوزی هستیم.
سیمان برای سازندگی و توسعه ضروری است، اما نه به قیمت سلامت مردمی که با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. جهان نیز برای عمران از سیمان استفاده می‌کند اما هر روز درحال کاهش مضرات ساخت سیمان است و کشورهای اروپایی بیش یک‌دهه است که تولید سیمان سبز را در دستور کار قرار داده‌اند. اما در ایران همه‌چیز برعکس پیش می‌رود و حالا معلوم شده که بیش از هفتاد درصد سیمان تولیدی کشور به قیمت تولید و توزیع سرطان در میان ایرانیان تولید می‌شود. وقوع سرطان‌هایی که قبلا تنها تهدیدکننده بروز آن‌ها، استعمال سیگار و دخانیات بود، درحال‌حاضر آلاینده‌ها نیز در بروز آن نقش دارند. یکی از آلاینده‌ها در بروز سرطان ریه، سوخت مازوت است.آلایندگی هوا با سوخت مازوت، عوارض درازمدتی هم دارد و ایجاد برونشیت مزمن و بروز انواع سرطان‌های دستگاه تنفسی و درگیری سیستم‌های دیگر بدن از مهم‌ترین این موارد است.
بنا بر اطلاعات پزشکی راه‌های تنفسی فوقانی از بینی شروع می‌شود و مطابق مطالعاتی که اخیراً در چند شهر بزرگ دنیا صورت گرفته، نشان داده شده که سرطان‌های بزرگ در اثر شدت آلایندگی هوا افزایش پیدا می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده است. در برخی گزارش‌ها که از ایران و از مرکز کلان‌شهر تهران ارائه کردند، دیده شده که وقوع سرطان‌هایی که قبلاً تنها تهدیدکننده بروز آن‌ها، استعمال سیگار و دخانیات بود، در حال حاضر توسط آلودگی هوا به شدت شیوع پیدا کرده است.
به گواه کارشناسان یکی از آلاینده‌ها که در بروز سرطان ریه نقش دارد، سوخت مازوت است. اگر در جامعه هزینه‌هایی را که صرف درمان بیماری می‌شود، بتوانیم برای ایجاد و طراحی محیط‌زیست ایمن اختصاص دهیم، قطعاً جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.
همچنین پزشکان توصیه می‌کنند شهروندان برای کاهش خطر مسمومیت با مازوت، باید سعی کنند در موقع اوج آلودگی‌ها اگر کار ضروری ندارند بیشتر در خانه بمانند و از تردد در مراکز شهر و ترافیک به طور جدی خودداری کنند؛ همچنین از ماسک صورت برای جلوگیری از ابتلاء به اومیکرون و سرفه‌های شدید تنفسی ناشی از آلاینده‌های هوا استفاده کنند.
همچنین سیستم درمانی بارها تذکر داده است که زنگ خطر عوارض این آلایندگی و بروز سرطان، به طور یقین در آینده اتفاق می‌افتد و احتمال دارد بروز سرطان ریه طی ۱۰ سال آینده بروز پیدا کند که از عوارض درازمدت آلایندگی هوا است.
اگر قرار باشد سازندگی با به قیمت جان ایرانیان تمام شود آنوقت چه کسانی قرار است از سازه‌هایی که با سیمان ساخته شده‌اند زندگی کنند؟ ادامه روند فعلی نتیجه‌ای جز مرگ تدریجی ایرانیان و آسیب جدی به زیست روزمره مردم ندارد و تنها نتیجه‌اش سنگین تر شدن بار سیستم بهداشتی و درمانی کشور است. اما علیرغم تمام این تذکرات نه‌تنها از مازوت سوزی کم نشده بلکه تازه موتور مازوت سوزها روشن شده و دولت نیز خود را پشت اظهار تاسف و وعده‌های بی نتیجه پنهان
کرده است.

  • نویسنده : ارسالی توسط ملیحه منوری