لو رفتن آثار و داوری‌های جنجالی
لو رفتن آثار و داوری‌های جنجالی
چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، راه‌یافتگان به بخش رقابت سودای سیمرغ خود را شناخت و قرار است کمافی‌السابق، اوایل بهمن‌ماه اکران عمومی آثار با حضور عوامل و سپس نشست‌های خبری و نقد و بررسی آن‌ها برگزار شود تا 22 بهمن ماه، این جشنواره برگزیدگان خود را بشناسد.
سایه برین روزنامه نگار – چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، راه‌یافتگان به بخش رقابت سودای سیمرغ خود را شناخت و قرار است کمافی‌السابق، اوایل بهمن‌ماه اکران عمومی آثار با حضور عوامل و سپس نشست‌های خبری و نقد و بررسی آن‌ها برگزار شود تا ۲۲ بهمن ماه، این جشنواره برگزیدگان خود را بشناسد. این جشنواره اگرچه مانند سال گذشته که زیر بار شرایط سنگین اجتماعی و سیاسی کشور کمر خم کرده بود، تحت فشار نیست، اما پیش از آغاز به کار خود از حواشی در امان نمانده و سیاستگذاری‌های این رویداد هنوز هم محل بحث است. در ادامه به چند مورد از بارزترین حواشی این جشنواره در آستانه برگزاری آن اشاره می‌کنیم.
هیات داور مردانه!
اولین نکته، هیات انتخاب آثار فجر ۴۲ است. به گزارش پایگاه خبری جشنواره فیلم فجر اسامی این هیات داوران به دبیری «مجتبی امینی» از این قرار است: «داریوش ارجمند»، «روح‌اله سهرابی»، «حسین زندباف»، «محمدرضا عباسیان»، «محمدحسین لطیفی»، «احمد مرادپور» و «محمدحسین نیرومند». در اولین نگاه غیرکارشناسی و غیرتحلیلگرانه نیز کاملا مشخص و مشهود است که جای بانوان هنرمند در میان اعضای این هیات خالی است. استاندارد این است که از این لیست هفت نفره، حداقل سه نفر داور از زنان سینماگر باشند اما گویی چنین ارزشگذاری در مخیله اتاق فکر جشنواره فجر  چهل و دوم، نگنجیده‌است.
آیا از امنیت آثار صیانت می‌شود؟
مهم‌ترین دغدغه و مسئله برای صاحبان آثار، به خصوص پس از قاچاق شدن متوالی فیلم‌ها، صیانت از امنیت اثرهاست. به این معنی که فیلم‌ها کاملا حفاظت‌شده توسط داوران تماشا شوند و با امنیت کامل اکران عمومی بگیرند تا پس از جشنواره با طی مراحل قانونی و بر اساس نوبت، بتوانند روی پرده نقره‌ای نمایش داده شوند. به گزارش فرارو، سنت و روال برگزاری جشنواره فیلم فجر در هر سال اینگونه است که صاحبان آثار، نسخه‌ای اولیه و معمولا کامل‌نشده را برای ارزیابی توسط هیأت انتخاب به دبیرخانه تحویل می‌دهد و اعضای این هیأت طی بازه زمانی یک ماه مانده به جشنواره براساس کلیاتی که از اثر روی پرده مشاهده می‌کنند، رأی به حضور یا
عدم حضور آثار می‌دهد.
در این فرآیند برخی آثار به‌خواست صاحبان‌شان به‌صورت ویژه و در قالب اکران‌های خصوصی برای گروهی از اصحاب رسانه و منتقدان به نمایش گذاشته می‌شوند تا رونمایی از آن در جشنواره، بدون فضاسازی رسانه‌ای نباشد و بتوانند از پشتوانه نظرات این گروه از مخاطبان که خودشان برای آثارشان انتخاب می‌کنند، بهره‌مند شوند.حال همچون چندین مورد مشابه در سال‌های گذشته، اتفاق عجیبی در شرف وقوع است و آن هم اطلاع داشتن عده‌ای از متن و محتوای آثار و انتشار یک رشته توئیت و نقد از آن‌ها در فضای مجازی است. جالب است بدانید چنین اتفاقی برای آثار از رقابت حذف‌شده هم افتاده و مشخص نیست این افراد، فیلم‌ها را چگونه تماشا کرده‌اند که حالا آن‌ها را در فضای مجازی به باد نقد و بررسی گرفته‌اند؟ آیا از امنیت فیلم‌ها توسط جشنواره حفاظت کافی و وافی نمی‌شود
یا ماجرا چیز دیگریست؟
اخبار ضد و نقیض درباره آثار حذف‌شده از رقابت
پیش از شروع جشنواره، خبر رسید که «مهران مدیری» با اثر «ساعت ۶ صبح» متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر است. در (ساعت ۶عصر)، به کارگردانی و نویسندگی مهران مدیری و تهیه‌کنندگی «علی اوجی»، بازیگرانی چون «مهران مدیری»، «سمیرا حسن‌پور»، «مهرداد صدیقیان»، «مونا فرجاد»، «تینو صالحی»، «سعید زارعی»، «روژان ایرجی» و «خیام وقار کاشانی» ایفای نقش کرده‌اند. این اثر مضمونی ملتهب و اجتماعی دارد و دومین فیلم بلند سینمایی مدیری در مقام کارگردانی است. پس از اعلام نتایجه داوری‌ها مشخص شد که دست (ساعت ۶ صبح) از حضور در رقابت‌ها کوتاه است و توسط هیات داوران برای حضور در بخش سودای سیمرغ انتخاب نشده‌است. پیش از پرداختن به دو روایت از عدم حضور این فیلم در جشنواره، ذکر یک نکته را حائز اهمیت می‌دانیم.
نخست اینکه هنرمندان، یا سیاستگذاری یک فستیوال را قبول دارند یا ندارند. چنانچه فیلم خود را متقاضی شرکت در یک رویداد سینمایی می‌کنند، یعنی این رویداد، قوانین و ابعاد مختلفش برای آن‌ها قابل قبول است پس زمانی که این جشنواره اثر آن‌ها را به هر دلیل شایسته حضور در رقابت‌ها نمی‌داند، به دلیل پذیرش پیش از واقعه‌ی صاحب اثر، جای هیچ بحث، اعتراض و گلایه‌ای باقی نمی‌ماند و آنچه باید رخ دهد، احترام کامل به تصمیم‌گیرندگان است. مدیری نیز البته با رعایت اخلاق حرفه‌ای پس از انتخاب نشدن اثرش، هیچ مصاحبه جنجالی‌ای نکرده یا بیانیه اعتراضی منتشر نکرده و درست نیز همین است. اما انتشار شائبه‌های مختلف پیرامون این موضوع در فضای مجازی ادامه دارد.
سینما اعتماد به گزارش یک منبع آگاه مدعی شد: «بخش‌هایی از فیلم مدیری به درخواست مسئولان جشنواره دچار ممیزی شده و مهران مدیری زیر بار ممیزی نرفته و به همین دلیل فیلمش از جشنواره فیلم فجر
 کنار گذاشته شده‌است.»
از طرف دیگر کیهان نیز به گزارش یک منبع آگاه، این ادعا را رد کرد و گفت که اصلاحات وارده به فیلم مهران مدیری اعمال شده، اما هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی این فیلم، آن را شایسته حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر تشخیص نداده‌است.
امیدواریم جشنواره فیلم فجر که توانسته در سال‌های گذشته فیلمسازان مستعدی چون «سعید روستایی»، «نیما جاویدی»، «حسین دارابی»، «امیرعباس ربیعی»، «محمدحسین مهدویان»، «هادی حجازی‌فر» و…  را به سینمای ایران معرفی کند، از روزهای اوج خود فاصله حداکثری نگیرد.
  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین