زین «حسن» تا آن «حسن»!
زین «حسن» تا آن «حسن»!
بهمن‌ماه سال 1394 بود که رسانه‌ها نوشتند صلاحیت «سید حسن خمینی» برای نامزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان رد شد.

گروه سیاسی جمله – بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که رسانه‌ها نوشتند صلاحیت «سید حسن خمینی» برای نامزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان رد شد و وی نمی‌تواند در این رقابت‌ها شرکت کند و در شرایطی که طرفداران وی توقع اعتراض و نامه‌نگاری از وی داشتند یادگار امام(ره) درباره اعتراض به ردصلاحیت خود گفته بود: بر حسب قانون امکان اعتراض وجود دارد، ولی جداً معتقدم که در این میان نکته نامعلوم و مبهمی وجود ندارد و بنده هم فردی ناشناخته نیستم که اعضای محترم با بررسی مجدد بتوانند هویت و یا سندی را به دست آورند، لذا تلقی اینجانب آن نیست که شکایت مسیری جدید را بگشاید و لذا بر آن باورم که اگر آقایان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس‌ها و نوشته‌ها به احراز برسند، بعید است بتوانند در آینده نیز به چنین مهمی دست یابند؛ اما تنها با توجه به درخواست عمومی مردم و برخی بزرگان حوزه و سیاست به این امر اقدام می‌کنم. شایعاتی مطرح شد که از اینجانب برای مصاحبه‌های علمی -جدای از امتحان معهود- دعوت شده است که لازم است به اطلاع عموم برسانم که این مطلب کاملا خلاف واقع است و هیچ‌گاه هیچ کس به هیچ نوع از اینجانب جهت مذاکره یا مصاحبه یا طریقه‌ای که به کشف علمیت بینجامد، دعوت نکرده است.
سید حسن خمینی به نوعی نجابت کرد و از حق خود چشم‌پوشی کرد اما روز گذشته حسن روحانی سومین نامه خود به شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را ارسال کرد در حالی‌که دو نامه‌ قبلی رییس‌جمهوری سابق پاسخی از شورای نگهبان دریافت نکرده‌است.
سایت حسن روحانی در همین زمینه نوشت: سومین نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ارسال شد به‌خاطر اینکه دو نامه‌ قبلی دکتر روحانی به شورای نگهبان بی‌پاسخ مانده است.
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم پاسخگویی این شورا به نامه‌های حسن روحانی برای بیان دلایل ردصلاحیتش گفته بود: اولویت ما بررسی صلاحیت کسانی است که شکایت داشتند. نسبت به کسانی که شکایت نداشتند، هنوز وارد بررسی نشدیم که وارد بررسی آن هم می‌شویم. نسبت به افرادی که شکایتی را ثبت نکردند حتماً رسیدگی می‌کنیم و حق قانونی آن‌ها است. آیت‌الله اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان هم روز گذشته و قبل از ارسال نامه سوم حسن روحانی به شورای نگهبان برای بیان دلایل ردصلاحیتش گفته بود: توصیه شد که سریع‌تر پاسخ به رییس‌جمهور سابق داده شود. این عضو شورا همچنین من هم این را قبول دارم که پاسخ باید سریع داده شود. جوابشان را می‌دهند.
البته این حق حسن روحانی است که از دلایل رد صلاحیت خود آگاه باشد اما حقیقت این است که شورای نگهبان چنین رویه‌ای نداشته است که پاسخ دلیل یا دلایل رد صلاحیت را به‌صورت مکتوب اعلام کند آن‌گونه که در رد صلاحیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ مکتوب نکردند و تنها شفاهاً به کبر سن وی اشاره کردند به‌عنوان دلیل رد صلاحیت و البته بعدها اخباری پراکنده در رسانه‌ها همچنین از قول خود هاشمی رفسنجانی نقل شد مبنی بر این‌که کبر سن، بهانه بوده و شورای محترم نگهبان پس از حضور مصلحی وزیر وقت اطلاعات در جمع اعضای شورا و توضیحاتی که جای آن در این نوشتار نیست تصمیم بر رد صلاحیت وی گرفت.
اما در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که علی لاریجانی رد صلاحیت شد با توجه به شخصیت ویژه وی در نظام و با توجه به این نکته که هیچ شائبه سیاسی در گذشته رییس سابق مجلس شورای اسلامی وجود نداشت، همین موضوع طرح شد و لاریجانی ضمن ارسال نامه‌ای از شورای محترم نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت وی را کتباً اعلام کند و شورای نگهبان، این کار را کرد و این سند در تاریخ ماندگار شد.
اقدام به اعلام کتبی دلایل رد صلاحیت، همچنین موجب خواهد شد افکار عمومی و سایر نامزدها تکلیف خود را بهتر بدانند و مثلاً این‌گونه نباشد که یک نماینده را به‌خاطر این‌که فرزندی خارج از کشور دارد، رد صلاحیت کنند و از نماینده دیگری که وضعیتی مشابه دارد، اغماض صورت گیرد.
نکته مهم دیگری که درخصوص نامه حسن روحانی اهمیت دارد این است که در دوره قبلی انتخابات مجلس خبرگان در سال ۱۳۹۴ سید حسن خمینی نوه بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و فرزند ارشد حاج احمدآقا نیز رد صلاحیت شد و البته حسن خمینی هرگز کتباً یا شفاهاً از شورای نگهبان چنین تقاضایی نداشت و تنها در برخی اظهارنظرها ناموثق رسانه‌ای گفته شد وی در آزمون علمی، امتیاز لازم را به دست نیاورد که آن هم از سوی شخص سید حسن رد شد.
حسن روحانی با ارسال نامه سوم نشان داد که حسن خمینی نیست و کوتاه نمی‌آید و شاید اگر شورای نگهبان به وی پاسخ بدهد، مردم متوجه دلیل رد صلاحیت حسن خمینی هم بشوند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی