آقای سلاجقه! با اسم میانکاله با پتروشیمی مازندران بازی نکنید
آقای سلاجقه! با اسم میانکاله با پتروشیمی مازندران بازی نکنید
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در این مدت، با الفاظ بازی کرد و اطلاعات نادرست به افکار عمومی داد تا این ظرفیت بزرگ تولید و اشتغال و این فرصت تاریخی، از دست مازندران خارج شود در شرایطی که هدفتان دفاع از میانکاله نبود و ما می‌دانیم چه مقصد و منظوری داشتند و بترسید ازین‌که روزی مردم متوجه شوند پشت پرده مخالفت شما چه بود.

سرویس سیاسی جمله، علی سلاجقه از زمانی که مسئولیت خود را در معاونت رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بر عهده گرفت تا امروز از هیچ تلاش و کوششی برای نابودی طرح پتروشیمی گهر مازندران در اراضی روستای حسین‌آباد بهشهر که می‌توانست نور امیدی در میان جوانان شهرهای شرق مازندران ازجمله نکا، بهشهر، گلوگاه و خلیل‌شهر روشن کند، دریغ نکرد گویا که خصومت شخصی در این پرونده با کسی داشته است.
احتمال خصومت شخصی و تنگ‌نظری را از آنجا گفتیم که هم استاندار وقت مازندران، هم نمایندگان استان و همچنین نماینده ولی فقیه و امام جمعه بهشهر، همواره بر اجرای این طرح با رعایت دقیق الزامات زیست‌محیطی تأکید داشتند و همه مجوزهای قانونی طرح نیز در دولت قبلی و در همین دولت اخذ شده بود و هیچ نکته ابهامی وجود نداشت ضمن این‌که کلنگ این طرح نیز توسط «احمد وحیدی» وزیر کشور دولت سیزدهم در روز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ و در نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به مازندران بر زمین خورد.
این طرح که چندین کیلومتر با منطقه حفاظت‌شده میانکاله فاصله داشت و همچنین نام آن نیز پتروشیمی گهر مازندران و مکان اجرای طرح نیز در اراضی بایر روستای حسین‌آباد بهشهر و توسط یک سرمایه‌گذار شناخته‌شده در حال اجرا بود، می‌توانست توسعه را در شرق مازندران ریل‌گذاری کند و تولید و اشتغال را سبب شود اما علی سلاجقه با کمک برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور تلاش هدفمندی کردند تا نام این مجموعه را به دروغ «پتروشیمی میانکاله» بنامند و حساسیت افکار عمومی و همچنین فعالان زیست‌محیطی را تحریک کنند و بتوانند با هوچی‌گری جلوی این طرح را بگیرند.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور روز گذشته و پس از چندماه سکوت درخصوص انواع آلودگی‌هایی مازوت که در استان‌های مختلف کشور در جریان بود و وی گفته بود کاری از دستش بر نمی‌آید، به گمان خود حرف آخر را درباره پروژه پتروشیمی میانکاله زد. علی سلاجقه خطاب به وزارت جهاد کشاورزی خواستار بازپس‌گیری اراضی میانکاله از سرمایه‌گذار این پروژه شد و گفت: پروژه پتروشیمی میانکاله کاملاً لغو شده است و منتظریم وزارت جهاد کشاورزی زمین‌هایی که داده، پس بگیرد.
در همین حال این مدیر که درخصوص اقلیم و محیط‌زیست وظیفه قانونی دارد، درخصوص احداث سد فینسک که فاقد مجوز محیطزیستی است، مانند آلودگی هوا سکوت کرد. دو روز قبل «علی‌اکبر محرابیان» در جریان سفر به استان سمنان به ماجرای سد فینسک اشاره کرد و گفت: در استان سمنان، شهرستان‌ها شرایط یک‌سانی ندارند.
وی با بیان این‌که امروز طرح‌های انتقال آب به شهرستان‌های گرمسار و آرادان به بهره‌برداری رسید افزود: برای دو شهرستان شاهرود و سمنان هم‌ دو طرح داریم که امروز در شورای اداری درخصوص آن صحبت شد تا ان‌شاءالله با تصویب و پشتیبانی دولت بتوانیم این طرح‌ها را نیز اجرایی و تنش آبی در این دو شهرستان را نیز برطرف کنیم.
وزیر نیرو درباره میزان تأمین بودجه احداث سد فینسک نیز بیان داشت: براساس قانون بودجه، اعتبارات سالانه این طرح تغییر می‌کند و هر ساله یک اعتبار خاصی برای آن درنظر گرفته می‌شود. محرابیان گفت: امیدواریم در سفر امروز نیز بتوانیم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی خط انتقال آب به شهر را آغاز کنیم.
سخنان وزیر نیروی دولت سیزدهم در حالی است که که سد فینسک بر روی رودخانه «اسبه‌رو» احداث خواهد شد که سرشاخه اصلی رودخانه تجن است که برابر قانون رژیم حقوقی رودخانه‌ها، کسی مجاز نیست مسیر رودخانه را از حوضه آبریز منحرف کند و به سمت کویر ببرد و اتفاقاً این اقدام، مستلزم نفی حق‌آبه زیست‌محیطی رودخانه نیز می‌شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در این زمینه پاسخگو باشد.
به بیان روشن، علی سلاجقه که درموضوع پتروشیمی گهر مازندران، شمشیر را به زیان منافع مرکز و شرق مازندران از رو بست، در ماجرای سد فینسک کاملاً موضوع را رها کرده است و هیچ نقد و نظری نمی‌دهد و خود بهتر از هرکسی می‌داند اگر این سد آبگیری شود یا آب رودخانه اسبه‌رو به سمت سمنان منحرف شود، منابع آبی مرکز و شرق مازندران تقریباً تحلیل خواهد رفت.
علی بابایی کارنامی در مراسم معارفه استاندار مازندران با اشاره به مصوبه دولت در سفر استانی به سمنان درباره سد فینسک گفت: این در حالی که در مازندران با کسری شدید منابع آبی روبه‌رو هستیم و باید ساخت این سد متوقف شود.
اکنون باید گفت دلیل و ریشه این ظلم مضاعف علی سلاجقه به اقلیم مازندران چیست که با جلوگیری از احداث پتروشیمی با رعایت همه مولفه‌های لازم، به مردم و جوانان و آینده اشتغال و تولید در این خطه، خیانت کرد و با آزاد گذاشتن دست همسایه جنوبی و اقدام به آب‌دزدی، خنجر به قلب اقلیم مازندران فرو کرد و از همه فعالان، مدیران و نمایندگان توقع داریم نسبت به این موضوعات سکوت نکنند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی