نگاهی به باز شدن پای حواشی و شایعات انفجار پیجرهای لبنان به ایران یک انفجار و ترکش شایعات
نگاهی به باز شدن پای حواشی و شایعات انفجار پیجرهای لبنان به ایران یک انفجار و ترکش شایعات
پر سروصداترین خبر هفته گذشته در جهان،  انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های ارتباطی حزب‌ا... در لبنان بود؛ تروری بسیار بزدلانه و لکه ننگ دیگری بر پیشانی رژیم صهیونیستی که نمونه دیگری از عجز این رژیم در مقابله رودررو و جوانمردانه با نیروهای مقاومت است. حملاتی که با وقاحت از جانب مقامات صهیونیست، تنها حمله به نیروهای نظامی قلمداد می‌شود اما تصاویر انفجار دستگاه‌های ارتباطی میان مردم و آسیب جدی به نیروهای غیر نظامی، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی سراسر جهان دست به دست شد و موضوع به قدری اظهر من‌الشمس است که نیازی به توضیح بیشتر در این خصوص نیست.

به گزارش روزنامه جمله, حتی تعدادی از مجروحان این حادثه تروریستی، امروز در ایران در حال گذراندن دوران نقاهت هستند و واضح است که هیچکدام نیروی نظامی نیستند.

شاید سال‌ها بحث و بررسی پیرامون این حادثه تروریستی طول بکشد. اینکه زمینه این حادثه چطور فراهم شده و رژیم غاصب صهیونیست چه تمهیداتی برای آن اندیشیده است، و در واقع ورق زدن صفحات مربوط به این اقدام که جنایت و شرارتی نوآور است، زمان طولانی  لازم دارد و البته هدف اصلی این متن نیست. این رخداد، حواشی گوناگونی داشته که پای برخی از آن‌ها به ایران باز شده است. حتی بازار شایعات هم در این خصوص داغ است و حتی برخی از آن‌ها هم باز گریبانگیر کشور ماست. در ادامه مهم‌ترین این شایعات و حواشی را با هم مرور می‌کنیم.
لغو سفر عراقچی به لبنان
بنابر آنچه توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده است، «عباس عراقچی»، وزیر امورخارجه پس از آغاز به کار در وزارتخارجه با توجه به تحولات منطقه و پیرامون محور مقاومت قصد داشت پیش از عزیمت به نیویورک به لبنان سفر کند که به توصیه دبیرکل حزب ا… لبنان این سفر را به تاریخ دیگری موکول کرد. عراقچی بعد از حوادث اخیر لبنان و ترور کور و وسیع رژیم صهیونیستی هم  قصد داشت به بیروت سفر کند اما به دلیل برخی ملاحظه‌‌ها به وی پیشنهاد شد که برای انجام این سفر عجله نکند.
گفتنی‌است؛  وزیر امور خارجه اکنون به نیویورک سفر کرده است و صبح روز گذشته، «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهور نیز تهران را به قصد نیویورک ترک کرد.
شایعه همکاری ایرانسل در ساخت پیجرها
یکی از شایعاتی که پس از انفجار پیجرها در فضای مجازی دست به دست شد، شائبه همکاری شرکت ایرانسل در ساخت آن‌ها بود. ایرانسل پس از پررنگ شدن این شایعه، اطلاعیه‌ای موجز و روشن منتشر کرد که از این قرار است: «پیرو انتشار مطلبی درباره نقش مشورتی مدیران ایرانسل در فرایند تأمین پیجر برای حزب‌ا… لبنان، این موضوع از اساس کذب است و مطلب مورد اشاره، تکذیب می‌شود.» گویا اینکه در هر اتفاق جهان، مخصوصا اگر به شکلی مربوط به نیروهای مقاومت باشد، شایعه همکاری ایران و شرکت‌های ایرانی مطرح شود، قانون نانوشته‌ای است که دیگر به آن عادت کرده‌ایم.
آیا شهید رئیسی پیجر داشت؟
شایعه بسیار فراگیر دیگر، انتشار تصاویری از «شهید سیدابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور سابق ایران است که در کنار خود وسیله‌ای مانند پیجر دارد. این تصاویر این گمانه‌زنی‌ها را مطرح کرده که احتمالا انفجار پیجر، باعث سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور سابق و همراهانش شده است؛ گمانه‌ای که برای کلیک خوردن سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خوب است اما پرواضح است که همان گمانه ساده است. شهید رئیسی، نیازی به پیجر نداشت و بر اساس آنچه اعلام شد و تصاویرش هم موجود است، یکی از مسافران بالگرد با تلفن همراه موفق به تماس گرفتن با نیروهای امدادی شده بود. آنچه در عکس منتشر شده به خوبی مشخص است این است که وسیله مذکور، ساعت دیجیتال است و به فرض محال اگر رئیسی پیجر هم داشت، چرا باید آن را در معرض دید و روی میز بگذارد؟ مشخص است که این شایعات، شیطنت رسانه‌ای و به نوعی ارعاب افکار عمومی هموطنان از قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی است. با این حال ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن هم اینکه مشخص است با وجود توضیحات بسیار شفاف و روشن در خصوص دلایل سقوط بالگرد حامل شهید رئیسی، هنوز ماجرا برای جامعه ابهام دارد و وقتی ابهام هست، هر شایعه‌ای باور می‌شود.
باز هم مدافعان فیلترینگ
آخرین حاشیه این انفجارها و البته عجیب‌ترین آن، ارتباط دادن این ترور با ضرورت استفاده از اینترنت ملی، توسط مدافعان فیلترینگ است. به طور کلی ماجرا از این قرار است که هر اتفاقی در جهان، باعث می‌شود مدافعان مسدودسازی و محدودیت اینترنت در کشور، آسمان و زمین را به هم ببافند که اثبات کنند باید دور ارتباطاتمان حصار بکشیم تا بتوانیم از خود مراقبت کنیم. مثلا «حمید رسایی»، نماینده مجلس که مخالفت خود با دولت چهاردهم را به قدری فریاد زده که امروز همه به عنوان مخالف پزشکیان او را می‌شناسیم نوشته است: «چرا باید اینترنت ملی را جدی بگیریم؟ پیجرهای ارتباطی اعضای حزب ا… لبنان امروز در دست و جیبشان منفجر شده است. این درس عبرت بزرگ برای مسئولان ارتباط و امنیت کشور است. اگر روزی تلفن‌های همراه مسئولان در دستشان منفجر شد تعجب نکنیم. حکمرانی و بومی‌سازی وسایل ارتباطی را جدی بگیرید. اگر دیدید مسئولی یا رسانه‌ای با فضاسازی در برابر این واقعیت مقاومت می‌کند تردید نکنید نفوذی است.» توییت‌های با این ادعاها که هر تلفن همراه آمریکایی یک بمب جیبی است یا اینکه ما چقدر خوشبختیم که اینترنتمان فیلتر است هم کم نبود. اگر متهم به نفوذی بودن نشویم، البته باید گفت که پیجر یک وسیله آفلاین است که ربطی به اینترنت ندارد. انفجار آن‌ها با جاسازی یک تراشه و خرابکاری سخت‌افزاری اتفاق افتاده است. محض اطلاع جامعه نگران نفوذ اسرائیل، بسیاری از فیلترشکن‌هایی که جامعه با محدودسازی اینترنت، (مجبور) به استفاده از آن‌هاست، اسرائیلی است. اتفاقا این اجبار دسترسی دادن به سرورهای اسرائیلی است که خطرناک است، نه دسترسی آزاد و البته در چارچوب‌های معقول به اینترنت و ارتباطات. گفتنی‌است؛ بنابر اعلام رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، رفع فیلترینک به شکل جدی در دستور کار است. «ستار هاشمی» در این خصوص نوشته است: «همانطور که رئیس جمهور محترم در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند، دولت با اولویت بالا مشغول برنامه‌ریزی برای اصلاح شیوه کنونی مدیریت فضای مجازی و تعامل با همه نهادهای مرتبط است. میثاق دولت وفاق ملی با مردم بر زمین نمانده و پیگیری مجدانه آن در حال انجام است.» متاسفانه طرفداران انحصار ارتباط، باید به دنبال بهانه‌های دیگری برای تبلیغ عقیده خود باشند. انفجار پیجرها در لبنان، این بهانه نیست

  • نویسنده : سایه برین - روزنامه‌نگار