جواز مذاکرات صادر شد !
جواز مذاکرات صادر شد !
به‌رغم برخی اداها و ادعاهایی که افراطیون اصولگرا در رسانه‌های خود هر روز بروز می‌دهند، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و همچنین ثبات به اقتصاد ملی تا حد زیادی به این بستگی دارد که برخی سوءتفاهم‌ها ازجمله در پرونده‌ هسته‌ای بین تهران و غرب، تعیین تکلیف و زمینه برای اجرای «fatf» یک‌بار برای همیشه فراهم شود.  

 

به گزارش جمله، تقریباً هیچ اقتصاددان و سرمایه‌گذاری نیست که در این خصوص تردید داشته باشد که تا زمانی‌که این پرونده‌ها بین تهران و غرب باز است، امکان رونق در اقتصاد کشور و رهایی از رکود، نزدیک به صفر است.

سیاسیون اصولگرا که ادعا می‌کنند معاهدات بین‌المللی ظالمانه است و عضویت در این معاهدات، هیچ نفعی برای ما ندارد بخشی از حقیقت را گفته و بخشی را پنهان کرده‌اند. ما نیز با آنان موافق هستیم که بسیاری از این سازوکارها غیرعادلانه و حتی ظالمانه است و عضویت در برخی از این پیمان‌ها، خروجی خاصی برای ما ندارد اما تأکید داریم بر این‌که خروج از این توافق‌نامه‌ها می‌تواند فاجعه‌بار باشد و خسارتی سنگین برای کشور و مردم به بار بیاورد، خسارتی که حجم آن بیش از جنگ تحمیلی هشت ساله ایران با عراق است.

امروز دو لنگر عظیم و سنگین بر پای اقتصاد ملی بسته شده است و نزدیک است که اقتصاد و معیشت مردم را غرق کند اول تحریم‌های آمریکا که ریشه بخشی از آن، فعالیت‌های هسته‌ای تهران است و دوم ممنوعیت‌های مربوط به اف‌ای‌تی‌اف.

دولت مسعود پزشکیان عزم خود را جزم کرده تا گامی در مسیر بهبود بردارد و وارد مذاکرات هسته‌ای شود. آغاز این مذاکرات که قطعاً با حفظ سه اصل مورد تأکید رهبر انقلاب یعنی «حکمت، عزت، مصلحت» انجام خواهد شد، می‌تواند اقتصاد کشور را از این کوچه بن‌بست خارج کند و آرامش و التیامی به معیشت مردم برساند ضمن این‌که این مذاکرات می‌تواند یخ سوءتفاهمات بین تهران و غرب را آب کند و چه بسا فضا را برای مذاکرات بیشتر در موضوعات دیگر فراهم نماید.

روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ایالات متحده به سر می‌برد، به مذاکره روی خوش نشان داد و گفت: تلاش ما این است که دور جدید مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود.

سید عباس عراقچی گفت: ما آمادگی این مذاکرات را داریم و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشد می‌توانیم در سفر نیویورک شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: من چند روزی بیشتر از رییس‌جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای مختلف خواهم داشت و تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود.

سید عباس عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام آمادگی طرف‌های مقابل اظهار داشت: پیغام‌هایی ردوبدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد، ولی شرایط بین‌المللی درحال حاضر به‌گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای یک مقداری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است.

وی افزود: باید قبول کنیم نسبت به سه چهار سال پیش تحولات عمده‌ای در صحنه بین‌المللی رخ داده، قضیه اوکراین و غزه خیلی تأثیرگذار بوده است، شرایط آسانی نیست و امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم حداقل استارت مجددی برای مذاکرات در این سفر را داشته باشیم.

عراقچی ادامه داد: من و همکاران در وزارت خارجه همه انرژی و تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و امیدواریم بتوانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزهای لازم داده شده؟ گفت: دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز کار و حرکت نمی‌کنند.

سخنان وزیر امور خارجه چراغ‌های امید را در میان افکار عمومی روشن کرد به‌ویژه این‌که شرایط ویژه غرب در جنگ اوکراین و همچنین شرایط پیچیده در جنگ غزه موجب شد طرف‌های غربی از افزایش تنش با تهران پرهیز داشته باشند و همین موضوع، به‌نوعی دست بالا را به تهران می‌دهد و احتمال رسیدن به یک توافق مرضی‌الطرفین را افزایش خواهد داد.

نکته مهم در این بین این است که برابر اظهارات وزیر امور خارجه دولت چهاردهم، مجوزهای لازم از نهادهای فراتر از دولت نیز برای انجام مذاکراتی با محوریت موضوعات هسته‌ای در نیویورک صادر شده است و شاید همین امر موجب شود برخی تندروها در تهران واکنش تندی به این مذاکرات نشان دهند که البته هیچ اهمیتی ندارد و دولت‌مردان چهاردهم باید به مأموریت خود برای وطن متمرکز باشند، مأموریتی که سود و فایده آن قبل از هر چیزی، در کاهش نرخ ارز و سبز شدن شاخص‌های بورس تهران خود را نشان خواهد داد.