نفس بخشیدن زاگرس در دود و آتش
نفس بخشیدن زاگرس در دود و آتش
جنگل‌های زاگرس یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی ایران است. این جنگل‌ها هم در تامین هوای پاک برای کشور نقش قابل توجهی بر عهده دارند هم در تقویت خاک بسیار موثر هستند و هم آب کشور و استان چهارمحال و بختیاری را به میزان قابل توجهی تامین می‌کنند.

ادامه بسیار غم انگیز برای این مقدمه می‌تواند این باشد که متاسفانه ما هر چند وقت یکبار خبر آتش گرفتن جنگل‌های زاگرس را می‌شنویم. اینکه تجهیزات جلوگیری از آتش کشور به میزان قابل توجهی رشد پیدا کرده و در این زمینه پیشرفت داشته‌ایم و همچنین تلاش‌های مسئولان و مردم غیور منطقه معمولاً باعث اطفای آتش می‌شود، یک مسئله جداست. حتی اگر در ساعات اولیه حریق هم آتش کنترل بشود باز هم این جنگل‌ها حتی به میزان درصد بسیار کم به نابودی می‌گرایند که این برای منابع طبیعی کشور اصلاً خبر خوبی نیست؛ مخصوصاً در شرایطی که هوای آلوده و کمبود آب یکی از مهم‌ترین معضلات کشور محسوب می‌شود. بی شک بخشی از این اتفاق به دلیل پیش‌بینی‌های هواشناسی اتفاق می‌افتد. مسلم است که شرایط اقلیم و آب و هوا تغییر پیدا کرده و کنار هم قرار گرفتن این تغییر شرایط با خطاهای انسانی معمولاً باعث بروز چنین فجایعی می‌شود. هواشناسی کشور ایران در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی در جایگاه بدی قرار ندارد.
پیش‌بینی‌های هواشناسی معمولاً خیلی مغایرت با آنچه که اتفاق می‌افتند ندارد و اگر هم کمبودی در این زمینه وجود دارد بیشتر مربوط به شرایط تحریمی است یعنی تجهیزات و امکانات لازم در اختیار کشور قرار نمی‌گیرد تا مجهز به استانداردهای بین‌المللی باشیم.
با این حال نباید میزان قصورهایی که در این زمینه اتفاق می‌افتد را هم نادیده گرفت. مسلماً بخشی از این نداشتن فناوری‌های به روز، مربوط می‌شود به اینکه مسائل این بخش را در اولویت قرار نداده‌ایم و همین امر باعث شده که متولیان هواشناسی کشور نسبت به آتش گرفتن جنگل‌های زاگرس حساس شده و به فکر توسعه ایستگاه‌ها و رادارهای هواشناسی باشند.
به گزارش سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری در محل استانداری این استان اظهار کرد: به طور کلی سه اولویت برای توسعه شبکه ایستگاه‌ها در سازمان هواشناسی وجود دارد که شامل استانداردها، نیازهای حوزه پیش بینی و یکی برنامه های بالا دستی است که توسعه ایستگاه‌های هواشناسی در مناطق مرتبط با دریاچه ارومیه و جنگل های زاگرس بر اساس این برنامه ها در اولویت توسعه قرار دارند.
تاج بخش مسلمان ادامه داد: بر اساس نیازهای استان چهارمحال و بختیاری حداقل چهار ایستگاه برف سنجی، یک ایستگاه هواشناسی جاده ای و تجهیزات لازم برای رفع نیازهای ایستگاه هواشناسی فرودگاهی مرکز استان به عنوان مصوبات این سفر تعیین و در دو مرحله در امسال و سال آینده محقق می‌شود.
یک نکته مهم را هم باید مورد توجه قرار داد و آن این است که امروز در دنیا استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی‌های هواشناسی بسیار راهگشا ظاهر شده است. اینکه از چه طریقی می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی به پیش‌بینی‌های هواشناسی پرداخت، موضوع اصلی این متن نیست اما می‌دانیم که در کشورهای پیشرفته این اتفاق می‌افتد و قطعاً کارشناسان و متخصصان این حوزه هم به تمام آن راهکارها اشراف دارند.
ما معمولاً در بحث بر سر استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا و انطباق آن‌ها با شرایط کشورمان مشکلات اساسی داریم چرا که هنوز هم هستند مسئولینی که چه در مجلس شورای اسلامی و چه در نهادهای دیگر نسبت به این تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها جبهه می‌گیرند.
درست است که مسائلی مثل پیش‌بینی‌های هواشناسی یک علم تحلیل بر اساس داده‌هاست اما وقتی می‌بینیم که هوش مصنوعی در بعضی از کشورها توانسته در این زمینه راهگشا باشد، شاید بتوان در خصوص از دست نرفتن یک سرمایه عظیم ملی که آن هم جنگل‌های زاگرس است و مواردی از این دست، برای هوش مصنوعی هم هزینه کرد. حتی اگر از وقوع یک آتش سوزی هم جلوگیری شود، هر هزینه‌ای برای آن بسیار منطقی به نظر می‌رسد.