دبیر کمیته محیط زیست انجمن روزنامهنگاران مسلمان با بیان این مطلب افزود:بر اساس قانون هوای پاک ۱۱ دستگاه اصلی ازجمله سازمان ملی استاندارد با ۱۶ تکلیف، وزارت کشور با ۸،وزارت نیرو با ۹، سازمان برنامه و بودجه با ۹،وزارت بهداشت با ۴،وزارت اقتصاد با ۳،جهاد کشاورزی با ۶ ،راه و شهرسازی با ۷، وزارت نفت با ۷،وزارت صمت با ۳ و سازمان حفاظت محیط زیست با ۱۷ تکلیف دراین زمینه وظیفه دارند و هرگونه ترک فعل در انجام این تکالیف باید جرم تلقی گردیده و با عوامل ترک فعل برخورد قانونی صورت پذیرد.
این درحالی است که به گفته معاون وزیر بهداشت دولت چهاردهم، تاکنون فقط ۶۰ درصد این وظایف انجام شده و نزدیک به نیمی از این تکالیف برزمین مانده است.
محمد عمرانی با اشاره به آمار وزارت بهداشت اظهارداشت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ به طور میانگین فقط ۱۵ درصد از روزهای سال هوا در محدوده خوب یعنی هوای پاک بوده است.
وی ادامه داد: استاندارد آلایندهها براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۵ میکروگرم بر مترمکعب به طور سالیانه است و میانگین سالانه درکشور ما بالاتر از ۳۰ میکرون است، یعنی ۶ برابر حدمجاز جهانی.
عمرانی اضافه کرد: آمار مرگ و میربعلت آلودگی هوا درکل کشورحدود ۳۰ تا ۳۵ هزارو در تهران حدود ۷ هزار نفرگزارش شده است.
وی ادامه داد: ۱۴ درصد مرگهای براثر سکته قلبی مربوط به آلودگی هوا است. یعنی از هر ۱۰۰ مرگ ۱۵ موردبه علت آلودگی هوا است. و هزینه های سالانه مربوط به آلودگی هوا درکشور ۵۹۷ همت برابر با ۱۲ میلیارد دلاراست.
به گفته عمرانی، هوای پاک از حقوق اولیه بشر است، با این وجود آلودگی هوا همچنان بزرگترین تهدید زیست محیطی برای سلامتی و علت اصلی بیماریهای غیرواگیر (NCDs) مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در جهان است. بطوری که سالانه ۷ میلیون مرگ زودرس به دلیل اثرات ترکیبی آلودگی هوا رخ می دهد و میلیون ها نفر دیگر از تنفس هوای آلوده بیمار می شوند.
این فعال محیط زیست ادامه داد:ذرات ریز (PM2.5) از طریق ریه ها به خون نفوذ کرده و از طریق جریان خون وارد کل اعضای بدن شده و برتمام اندام های اصلی تأثیر می گذارند.
قرار گرفتن در معرض هوای آلوده زمینه ساز بیماری های قلبی، عروقی و سیستم تنفسی،مانند سکته مغزی،سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) می شود و حتی تحقیقات جدید مشکلات روانی و رفتاری بعدی، از جمله علائم بیش فعالی در کودکان را نیز به آلودگی هوا نسبت داده است.
گام بلند صندوق ذخیره در اصلاح پرتفوی (سبد سرمایه گذاری)موسسه و بورسی نمودن
شرکت های تابعه
مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر نقش مهم نمایندگان استانی در پیشبرد برنامههای موسسه، از برنامه ریزی و اقدام عاجل برای حل برخی چالشها نظیر بورسی شدن شرکتها، ارائه خدمات رفاهی به اعضا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، علی صادقی، در نشست سالیانه نمایندگان استانی سراسر کشور، نمایندگان استانی را بازوی اجرایی موسسه برشمرد و بیان کرد: موفقیتهای ما در جذب و نگهداشت اعضا مرهون این عزیزان است.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای اساسی ما در موسسه که تصمیم به تشکیل کمیته تخصصی هم در این مورد گرفته شد، ساماندهی شرکتهاست؛ بر این اساس شرکتهای زیانده، کمبازده و غیر مرتبط تعیین تکلیف و شرکتهای دارای ماموریت موازی ادغام میشوند.
صادقی اظهار کرد: در هر استان فعالیت نمایندگان استانی محدود به جذب و نگهداشت اعضا نیست و از هر پیشنهاد و برنامهای که در جهت منافع اعضا باشد، حمایت میکنیم.
مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره بررسی دقیق ابعاد طرح ارزش مالکانه را جزو برنامههای اولویت دار موسسه برشمرد و اظهار کرد: از ابتدای حضور در موسسه مقرر کردیم تا تمام شرکتهایی که پذیرش در بازار سرمایه را دارند، وارد عمل شوند؛ اولین قدم حل مشکل شرکت سهند بود که در حال ساماندهی است.
وی بر شفافیت عملکرد تاکید کرد و گفت: مقرر کردیم تا سامانه و داشبورد مدیریتی که جریان نقدینگی، حاکمیت شرکتی و هرآنچه که مورد سوال اعضاست، طراحی شده و به کار گرفته شود و باید این سامانه در سریع ترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد.
تشکیل کمیته تخصصی اصلاح پرتفوی
مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به ضرورت ساماندهی شرکتها تصریح کرد: در شرایط کنونی ۴۷ شرکت مدیریتی، ۱۷ جایگاه هیاتمدیره و ۱۵ شرکت در حال تصفیه و چند شرکت در حال انحلال داریم؛ امروز چندین نوع ماموریت را در صندوق دنبال میکنیم و برخی ماموریتهایی را بر عهده گرفتیم که خروجی رضایتبخشی برای فرهنگیان و اعضا نداشته است.
صادقی افزود: بر این اساس مقرر کردیم تا کارگروه تخصصی ساماندهی و اصلاح پرتفوی تشکیل شود و متناسب با ذائقه بازار پیش برویم.
وی با ابراز رضایمندی از همراهی هیاتمدیره در پیشبرد برنامههای موسسه گفت: به تدریج در حال اجرای مصوبات و کارهای عقبافتاده هستیم.
مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان درباره روند انتصابات در موسسه تصریح کرد: اولویت ما در انتصابات و ابقای مدیران شایستهسالاری مبتنی بر تخصص و عملکرد آنان است.
برای اولین بار بودجه سال آینده براساس برنامه عملیاتی تصویب شد
وی در مورد برنامهریزی برای بودجه سال آینده اظهار کرد: امسال برای اولین بار، بودجه موسسه براساس برنامه نوشته شد و با همراهی اعضای هیاتمدیره بودجه را برای هر یک از هلدینگها تصویب کردیم.
صادقی همچنین به موضوع حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: کمیته ریسک، حسابرسی، انتصابات و سرمایه گذاری تشکیل شده است و هر اتفاقی در موسسه باید در قالب این کمیتهها صورت پذیرد.
مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: املاک و پروژههایی در استانها داریم که تعیین تکلیف نشده بودند و اولین اقدام در این مسیر تعیین تکلیف پروژه مشهد بود که انجام شد.
وی یکی دیگر از برنامههای اساسی موسسه را احیای بانک سرمایه اعلام کرد و گفت: مصوب شده است تا چندین مدل برای احیا مورد بررسی قرار گیرد تا بانک را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.
در این همایش نمایندگان استانی به طرح سوالات، فرصتها و چالشهای استان خود و وضعیت موسسه پرداختند.
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد:
پشت دیوار شیشهای ایمنتر خواهیم بود
مشکل هنرمندان ممنوعالکاری که محکومیت قضایی نداشتهاند حل شد
فرزانه حسنی
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص لزوم شفافیت، گفت: اگر پشت دیوار شیشهای قرار بگیریم خودمان هم ایمنتر خواهیم بود.
به گزارش روزنامه جمله، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در مجتمع باغ زیبا برگزار شد، اظهار کرد: حوزه رسانه میتواند بهعنوان چشمان بینا و رصدگر بر فضای دولتمردان باشد ولو اینکه باید خوشحال باشیم که در خدمت شما تلاشگران عرصه قلم هستیم چرا که معتقدیم نقدهای ناصحانه و پیشنهادهای شما به ما در این مسیر کمک خواهد کرد.
وی افزود: بهعنوان کسی که از جنس رسانه هستم، این حس را دارمکه اگر رسانه بهعنوان رکن چهارم درست عمل کند و ما دولتمردان به آن احترام و توجه داشته باشیم، مسیر بهتری برای عدالت پدید میآید چرا که بخشی از مشکلات به نقص ارتباط دولتمردان و رسانه باز میگردد.
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ارائه برنامههای چهارگانه به مجلس، خاطرنشان کرد: اصلاح بنیادی فرایند مجوزها انجام میشود چرا که در این مسیر باید به تسهیلگری فکر کرد، امیدواریم تا پایان سال شرایط در بخش صدور مجوز بهتر باشد و گزینه دوم بحث شفاف سازی بود که در این دوره کمیته آن راه افتاده و تاکنون ۲۰۰ سند بارگذاری شده که اگر تلاش کنیم پشت این دیوار شیشهای قرار بگیریم، ایمنتر هستیم.
وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به موقعیت ایران و بحرانهایی که ممکن است در پیش داشته باشیم لازم است گردهم بیایم و از نزدیک باهم باشیم چرا که باید حرف یکدیگر را بهتر بفهمیم و مهمترین چالش ما این است.
صالحی در ادامه تصریح کرد: تلاشم این بود که بر این موضوع متمرکز باشم و همچنین بخشهای دیگر نظام حکمرانی متوجه این موضوع باشند که جامعه ما قابل اعتماد و قابل احترام است و اعتماد از دست رفته را برگردانیم.
وی در خصوص مسکن خبرنگاران، اظهار کرد: هفته قبل که نزد آقای عارف بودم این موضوع مطرح شد که گزارشهایی که در زمینه مسکن وجود دارد بهطور کلی خوب نیست، چرا که فعلا کاری انجام نشده و صرفا گزارشها شنیده شده است.
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ، نسبتی با هویت دارد که این هویت دوبخشی است، اظهار کرد: هویت ایرانی و هویت اسلامی که امکان ندارد یکرو شود چرا که هر دو با هم معنا مییابند فلذا ما در فضای فرهنگی و رسانهای خود باید بتوانیم از این سکه دورو صیانت و آن را تکامل دهیم.
وی با اشاره به آمادهسازی نقشه فرهنگی در ۲۰ استان، خاطرنشان کرد: ما نقشه فرهنگی استانها را به جد دنبال میکنیم و نظامنامه خاص خود را برای این مسئله در نظر گرفتهایم تا به کمک هویت ایرانیاسلامی بیاید.
صالحی در خصوص اجرای قانون حجابوعفاف، گفت: این قانون با تاخیر همراه شده است، لایحه جایگزین مطرح شده و دو مجرا با هم نمیتوانند حرکت کنند فلذا معاونت حقوقی ریاستجمهوری مسیر این لایحه را پیش خواهد برد و شورای فرهنگ عمومی با همان مصوبات قبلی پیش میرود تا مسیر جدید مشخص شود.
وی در خصوص شکاف میان اهالی فرهنگوهنر و چالشهای آن، عنوان کرد: یکی از عاملهای جدی، این گسستی است که در سرمایه اجتماعی اصحاب فرهنگوهنر و رسانه نسبت به نظام حکمرانی ایجاد شده است چرا که این موارد شامل قالبهایی همچون؛ قهر، فاصله، اعتراض، نفرت بوده و هست و راهی چون پذیرش آن نداریم.
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی با بیان اینکه کل جامعه درگیر این اغتشاشات ذهنی و معرفتی است، اظهار کرد: این مهمترین مسئله است که اگر اعتماد ذینفعان را نداشته باشیم هیچکاری درست اتفاق نمیافتد و موجب میشود کاری که شروع میکنیم در همان ابتدا براساس دیوار بیاعتمادی فرو بپاشد.
وی در خصوص همکاری فرهنگی با عربستان و مصر، گفت: با گشایش روابط میان ایران و عربستان، افقهای بهتری در روابط دیده میشود چرا که علامتهایی که سفارت عربستان در حوزه فرهنگی داشته است، درخواست دیدارهایی صورت گرفته و صحبتهایی خواهیم داشت فلذا در چشماندازی که عربستان در دوره جدید نشان داده گشایش ارتباطات مناسب در حوزههای متنوع است، همچنین ارتباطات خوبی با مصر صورت گرفته است که البته فعلا سیاسی است و چشمانداز روابط ایران و مصر نیز گام به گام به سمت مناسبی پیش خواهد رفت.
صالحی در ادامه در خصوص سینما، اکران آثار و وضعیت تئاترشهر، خاطرنشان کرد: سینمای ایران ویترینی است که اگر با یک ژانر تعریف شود در بهترین حالت هم باشد اتفاقی است که به افول سینمای ایران میانجامد فلذا نباید به این مفتخر باشیم که فروش بالا رفته است در حالی که ژانرهای دیگر را از دست دادهایم، نگاه ما در دوره جدید تنوع در ژانر است فلذا با اطلاعاتی که در چند ماه جدید پیدا کردهام دغدغه خیلیها بوده و مسیرهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی در خصوص بودجه فرهنگ، گفت: قانون بودجه کاملا مشخص و علنی است و رسانهها با یک جستجو میتوانند ببینند که تا چه اندازه این بودجه افزایش یافته است، ولو اینکه در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اصلی بودجه فرهنگ ۱۷ درصد رشد داشته است، اینکه چقدر از این میزان به ما داده شده است به منابع تخصیص برمیگردد.
وزیر فرهنگوارشاد در ادامه عنوان کرد: در ابتدا صحبت از ۳۶ همت بوده اما فعلا چیزی پرداخت نشده و آنچه هست ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی ۱۰ ماه بوده است، فلذا در بخش کمک به مطبوعات و نشر نیز ۲۰ درصد رشد داشتهایم.
وی در ادامه در خصوص رفع ممنوعالکاری هنرمندان و اقدامات وزارت فرهنگوارشاد، اظهار کرد: اتفاقاتی در این حوزه رخ داده بود و در مجموعههایی تصمیم بر پارهای از ممنوعیتها گرفته شده است، تا اینجا بخش قابل توجهی از مشکلاتشان حل شده است، مصداق نمیآورم تا مسیر با مشکلات بیشتری همراه نشود چرا که با تفاهم خوبی که با حوزههای امنیتی و قضایی داشتهایم، کسانی که محکومیت قضایی نداشتهاند شامل این امر بودند و مشکل بخشی از این افراد که در این مجموعه بودند حل شد.
صالحی در ادامه گفت: جریان وفاق اجتماعی که زیرساخت وفاق ملی است علامتهایی هستند که باید این بیاعتمادیها را کاهش دهیم، وقتی از بیاعتمادی جامعه نسبت به حکمرانی صحبت میکنیم مردم ایران و آینده خود را دوست دارند و هرچقدر چسبندگی دولت و ملت را بیشتر کنیم به این آینده کمک کردیم چرا که اصحاب فرهنگوهنر نیز بخشی از این چسبندگی هستند و درصدد هستیم این اتفاق رخ دهد.
وی در ادامه در خصوص فهرست سیاه وزارت فرهنگوارشاد، اظهار کرد: نمیخواهم با هم غیرصادقانه صحبت کنیم، متاسفانه بله هستند، البته باید به اثر توجه کرد نه موثر، اما اینکه تبلیغ میکنند تعداد زیاد و قابل توجه است نه اینطور نیست، تعداد بسیار کم هستند و شاید بهتر باشد که همین تعداد هم نباشند.
وزیر فرهنگوارشاد در خصوص سند راهبردی فضایمجازی، گفت: یک سند مشخص شده است و چهار سند دیگر آماده ارسال میباشد چرا که بهطور جدی دنبال میشوند و در اسرع وقت این سندهای آماده شده تحویل داده خواهد شد.
صالحی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمله در خصوص اینکه وزارت فرهنگوارشاد در دولت وفاق چه برنامهای برای ایجاد فرصتهای شغلی و توسعهپایدار در حوزه فرهنگوهنر در دوران رکوداقتصادی دارد، گفت: آنچه تا امروز دنبال کردهایم بخشی از کارهایی بود که قابل توفیق است، کارهایی مانند شهرهای خلاق هنر، گذرهای هنری که در مسیر کارها قرار دارد و همچنین طرحهایی که از قبل بوده آماده است و دنبال میکنیم.
گزارش «جمله» درخصوص اظهار نظرات مختلف درباره احیای برجام و مذاکره با آمریکا در آستانه تشکیل نهایی کابینه ترامپ
مهمترین گفت وگوی ایران، نقل محافل سیاسی
سایه برین
روزنامهنگار
یکی از کلیدواژههای مهم جهتگیری «مسعود پزشکیان»، رئیسجمهور در دوران مناظرات انتخاباتی، احیای برجام بود. امروز هم که دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در آستانه تشکیل کابینه نهایی است، اظهار نظرات درخصوص مذاکره با این کشور افزایش پیدا کرده که در ادامه مهمترین آنها را مرور خواهیم کرد.
عنوانی هنگام صحبت بر سر احتمال مذاکره با آمریکا باید حتما به سراغش برویم، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه سابق و معاون راهبردی رئیسجمهور است. ظریف اخیرا در حاشیه همایش وفاق ملی، در رابطه با احتمال مذاکره با دولت جدید آمریکا گفت: تصمیم گیری این موضوع با مقامات نظام است، من میگویم همیشه امکان دارد.
او همچنین در گفت وگویی که توسط جماران منتشر شد هم اظهار کرد: کسی که به خودش اطمینان دارد، هراسی برای مذاکره ندارد. به شرطی که طرف مقابل آمادگی داشته باشد که از موضع برابر و با احترام متقابل وارد مذاکره شود. غرب چگونه میتواند به خودش اجازه بدهد که در مقام مدعی ظاهر شود؟ برای مذاکره باید طرف مقابل از صندلی خیلی بلندمرتبهای که خودش را در آن احساس میکند، پیاده شود و روی زمین قرار بگیرد. آن وقت بیاید شروع کند به مذاکره. البته ما خیلی ادعاهای بزرگتری داریم. آنها خیلی جنایت علیه ما کردند. آنها بودند که برجام را رعایت نکردند و به اقتصاد ایران و به مردم ایران ضربه زدند. پس چرا ما ادعاهایشان را باور کنیم که اینها طرفدار مردم هستند! اما این به معنی این نیست که مذاکره نکنیم؛ این به معنی این است که اگر میخواهیم با آنها مذاکره کنیم، بگوییم شما در جایگاهی نیستید که ما را موعظه کنید.
«علی عبدالعلیزاده»، نماینده رئیسجمهور در اقتصاد دریامحور هم اخیرا گفت: «در انتخابات از من سؤال شد که آقای ترامپ دارد رئیسجمهور آمریکا میشود، شما با او چه میکنید؟ گفتم با او مذاکره میکنیم. ما اصلاً ابایی از مذاکره و گفتگو نداریم. باید گفتگو کنیم و نمیشود مسائل منطقه را در هوا نگه داشت؛ یا جنگ یا هیچ. گفتگو باید رودرو باشد و به این صورت نباشد که مدام پیکها بیایند و بروند. این گفتگو نیست و پیام از سوی پیک هم ممکن است عوض شود. گفتگو باید مردانه و شرافتمندانه و رودرو باشد و باید از منافع ملی خود دفاع کنیم. خوشبختانه حاکمیت نظام هم به این نتیجه رسیده که با مقامات آمریکا گفتگوی رودررو داشته باشیم.»
«مجید دوستعلی»، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی اما با تاکید بر اینکه اگر ما از دین، آرمان و انقلاب و نگاه خود دست برداریم آمریکا با ما مذاکره خواهد کرد و آن زمان دیگر جمهوری اسلامی وجود ندارد، گفت: «زمانی میتوان با آمریکا مذاکره کرد که جمهوری اسلامی نباشد و نظام ولایت را قبول نداشته باشیم. اما اگر این فضا فراهم شود نابودی ایران قطعی است. اگر آرمانها، اصول و ارزشها جود داشته باشد قطعاً آمریکا با این آرمانها کنار نخواهد آمد.»
وی ضمن تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا کینهشتری دارد، خاطرنشان کرد: «درواقع مذاکره از این جهت که حضرت آقا تعبیر فرمودند، موضوعیتی ندارد. به همین دلیل باید هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ کرده و بر آرمانهای تشیع، ولایت، امامت و دین خود باقی بمانیم.»
«سیداحمد علمالهدی»، امام جمعه مشهد نیز مخالف سرسخت دیگری است که علاوه بر مذاکره با آمریکا، گفتگو با اروپا را نیز تقبیح کرد و گفت: «مذاکره نمیتواند جایگزین مقاومت شود. هر کشوری وارد مذاکره شد، بدبخت و آمریکا بر او مسلط شد؛ چه مذاکره با آمریکا و چه با اروپا باشد.»
در این میان، توجه به موضع «سیدعباس عراقچی»، وزیر امور خارجه از همه مهمتر است. وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سیسیتیوی چین گفت: «ما برای ازسرگیری مذاکرات بر سر برنامه هستهای ایران آمادگی داریم. ما بیش از ۲ سال با کشورهای ۱+۵ با حسننیت مذاکره کردیم و نهایتا موفق شدیم به توافقی برسیم که تمام دنیا این توافق را بهعنوان یک دستاورد دیپلماسی قبول و تحسین کرد. ما با حسننیت آن را اجرا کردیم، اما این آمریکا بود که تصمیم گرفت بدون هیچ دلیل و توجیهی از آن خارج شود و شرایط را به این نقطه برساند. ما همچنان آمادگی داریم وارد مذاکرات سازنده و بدون تاخیر در خصوص برنامه هستهای خود شویم؛ مذاکراتی که با هدف رسیدن به یک توافق باشد. فرمولی که از نظر ما وجود دارد، همان فرمول سابق برجام است یعنی اعتمادسازی درباره برنامه هستهای ایران در مقابلِ رفع تحریمها. ما بر همین مبنا آمادگی مذاکره را داریم.»
درخصوص طرف آمریکایی هم اظهار نظراتی توسط مقالات، اندیشکدهها، دیپلماتهای سابق و مشاوران و معاونان ترامپ مطرح میشود. مثلا «ریچارد نفیو»، معمار تحریمهای ایران در دولت «باراک اوباما» گفت: «بهترین راهکار برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری هستهای، توافق دیپلماتیک است. ایران بیش از همیشه به هستهای شدن نزدیک شدهاست و با توجه به جنگ متحدان تهران با اسرائیل و حملات اسرائیل به ایران، این کشور بیش از گذشته به بازدارندگی هستهای نیاز دارد. از طرفی، دیگر جامعه جهانی در برابر ایران متعهد نیست و با وجود حضور تحریمهای گسترده، کشورهای بسیاری از جمله چین، هند و روسیه برای همکاری خود با ایران درحال نقض این تحریمها هستند.»
«فواد ایزدی»، کارشناس میزگردهای سیاسی دوران انتخابات که در برابر مذاکرات و رویکرد ظریف که اتفاقا در آن میزگرد هم حضور داشت، جبهه میگرفت، پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات اذعان داشت که اصلاحطلبان با اظهاراتی چون اینکه برجام نیازمند بدهوبستان است، پیروز شدند و اتفاقا امروز کسانی که باید به مذاکرات بروند، امثال ظریف هستند نه یک حزباللهی که مثلا برود و بیانیه بخواند. مسئله بهقدری روشن و متقن است که حتی نیازمند بحث بر سر اینکه باید برجام احیا شود یا نباید بشود نیست؛ وقتی اکثریت مردم به تفکری که علنا نیاز کشور به مذاکره با آمریکا و حلوفصل مسئله AFTF را اذعان میکند رای میدهند، مسلم است که این اتفاق باید بیفتد. جالب است که حتی موافقت رهبر انقلاب با مطرح شدن مجدد پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم باز با تداوم مخالفتها در اینباره همراه است. این نه بدین معناست که اکنون دیگر هیچ نقد و نظری نمیتوان مطرح کرد اما واکنشسازی و تفسیرهای عجیبوغریب از جانب مقام معظم رهبری برای به کرسی نشاندن نظر خود، اصلا پسندیده نیست.
- نویسنده : محمد عمرانی