آینده قرضی
آینده قرضی
آخرین آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که وضعیت خانوارهای ایرانی در یک دهه اخير مدام بدتر شده‌ و هرسال ناچار شده‌اند برای‌ تامین آینده خود دست‌ به استقراض بیشتری بزنند

آمارهای بودجه خانوار در سال‌های ۹۳ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تنها در ۴ سال، وضعیت درآمد خانوار نسبت به هزینه بهتر بوده است. به عبارتی تنها در ۴ سال، خانوارها توانستند مازاد درآمد داشته و سرمایه خود را افزایش دهند. در مابقی سال‌ها هزینه خانوار نسبت به درآمد بیشتر بوده و خانوارها برای مصرف بیشتر از آینده یا گذشته قرض گرفته‌اند.
آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سال ۱۳۹۳ سخت‌ترین سال در یک دهه گذشته برای مردم بوده است. در این سال هزینه خانوار ۶.۹ درصد بیشتر از درآمد آن‌ها بوده است. شوک هزینه‌ای در این سال به حدی بوده که با توافق سیاسی برجام و افزایش انتظارات مثبت در جامعه همچنان هزینه خانوار بیشتر از درآمد باقی مانده است. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب هزینه خانوار به اندازه ۲.۳ درصد و ۲.۶ درصد بیشتر از درآمد آن ها بوده است.

بر پایه تحلیل اکوایران سال ۹۶، اثرات برجام بر وضعیت زندگی مردم به خود را نشان داده به طوریکه درآمد خانوار در این سال ۲.۱ درصد بالاتر از هزینه می‌ایستد. با خروج ترامپ از برجام وضعیت خانوارها رو به افول رفته و در سال ۹۷ مازاد درآمد به ۰.۳ درصد و در سال ۹۸ به منفی ۰.۱ درصد می‌رسد.

در سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا، هزینه خانوار به یکباره کاهش می‌یابد و همین امر باعث مازاد درآمد خانوارها به اندازه ۱.۵ درصد می‌شود. با شروع عادی سازی وضعیت کرونایی و افزایش رفت و آمد‌ها، به مرور تقاضای کالاها در اقتصاد افزایش یافته و هزینه خانوار از درآمد پیشی می‌گیرد. طبق آمارها، در سال ۱۴۰۱، هزینه خانوار ۳.۲ درصد بالاتر از درآمد آن‌ها قرار گرفته است.

آخرین آمارها نیز حاکی از آن است که وضعیت رفاهی خانوارها بدتر شده و عمق کسری درآمد افزایش یافته است. به همین دلیل در سال ۱۴۰۲، هزینه خانوار ۳.۷ درصد بیشتر از درآمد آن‌ها بوده است.

براساس گزارش‌های رسمی در سال گذشته هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری ۵۰ درصد و یک خانوار روستایی ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد هزینه کل سبد یک خانوار شهری به صورت خالص در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بوده و سطح هزینه از حدود ۱۳۰ میلیون تومان به بالای ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین، سبد خوراکی خانوار شهری افزایش هزینه کمتری نسبت به سبد غیرخوراکی تجربه کرده است.

کل سبد یک خانوار روستایی نیز حدود ۴۰ درصد افزایش در هزینه‌ها را تجربه کرده و سطح هزینه آن از نزدیک به ۸۰ میلیون تومان به بالای ۱۱۰ میلیون تومان در سال رسیده است. مانند خانوارهای شهری، هزینه سبد خوراکی خانوار روستایی نیز افزایش کمتری را در طول این یک سال در مقایسه با سبد غیرخوراکی تجربه کرده است.

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، یک خانوار شهری برای تهیه سبد مصرف خود به طور متوسط در طول سال ۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان هزینه کرده است. این رقم در سال گذشته به ۲۰۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان افزایش یافته است. به بیان دیگر، تامین هزینه یک خانوار شهری در سال گذشته ۵۰٫۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که این رشد هزینه بیش‌تر از سوی سبد غیرخوراکی خانوار بوده است.

به بیان دقیق‌تر، در سال ۱۴۰۱ یک خانوار شهری در طول سال حدودا ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای تامین سبد خوراکی خود هزینه می‌کرده در حالی که این رقم در سال گذشته به ۵۱٫۵ میلیون تومان جهش کرده است. بر این اساس، رشد هزینه خوراکی این خانوارها ۳۶٫۶ درصد بوده است.

این در حالی است که رشد هزینه اقلام غیرخوراکی ۵۵٫۹ درصد بوده و خانوارهای شهری به جای آن که مانند سال ۱۴۰۱ برای تامین اقلام غیرخوراکی خود در یک سال حدود ۹۹ میلیون تومان هزینه کنند، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۵ میلیون تومان برای تامین همان نیازهای غیرخوراکی هزینه کرده‌اند.

جزئیات به دست آمده از گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که «مسکن، سوخت و روشنایی» بیش‌ترین سهم را در هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری به خود اختصاص داده است. بین اقلام خوراکی نیز «گوشت» بالاترین سهم را در هزینه‌های خوراکی به ثبت رسانده است.

تحلیل «جمله» بر سخنان «حاجی‌بابایی» نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص «مذاکره با آمریکا» در صدا و سیمای ملی؛

«تندروها» کجای مجلس نشسته‌اند

سرویس سیاسی

«حاجی‌بابایی» نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که با آمریکا هیچ دشمنی و جنگی نداریم گفت: «کشور ما اولین کشوری است که اعتقاد به مذاکره دارد، ما با هرجای دنیا جز رژیم صهیونیستی حتی امریکا حاضر به مذاکره هستیم.»
اکنون سوال ما این است که تندروهای کجای مجلس نشسته‌اند و چرا چیزی نمی‌گویند؟ با توجه به خاستگاه سیاسی «حاجی‌بابایی» که جریان اصول‌گرایی است و نه اصلاح‌طلب یا اعتدالی، آنان به این همکار خود چه اتهامی می‌خواهند بزنند و آیا جز این است که این عضو خانه ملت نیز برابر برخی ضروریات و اولویت‌های سیاسی چنین اظهارنظری کرده است ؟ همان‌گونه که پیشتر «محمدجواد ظریف» چنین کرد ؟
تصور کنید این حرف را فردی چون «محمدجواد ظریف» در برنامه صدا و سیمای ملی گفته بود چه اتفاقی می‌افتاد ؟ احتمالاً تندروهایی چون «رسایی»، «کوچک‌زاده» و «ثابتی» در مجلس شورای اسلام یقه پاره می‌کردند که چرا گفته‌اید می‌خواهید با قاتل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مذاکره کنید و در ادامه چند نفر مقابل ساختمان مجلس یا دولت تجمعی برگزار می‌کردند که حداقلِ پشتیبانی و همراهی مردم را با خود داشت و با توهین و فحاشی خواستار اعدام این و آن می‌شدند.
یکی از بزرگان روحانی مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به آنان نهیب نمی‌زد که مگر رسول گرامی اسلام در «حدیبیه» با قاتلان شهدای بدر و اُحد، مذاکره نکرد ؟ مگر نبی رحمت(ص) «وحشی» غلام هند جگرخوار و قاتل عموی خود حمزه را که وحشیانه‌ترین برخورد را با پیکر مطهر عموی پیامبر داشت، مورد عفو قرار نداد و مگر امام حسن(ع) با معاویه صلح نکرد و در همین نزدیکی مگر حضرت روح‌الله(ره) اجازه مذاکره و صلح با صدام حسین معدوم را نداد ؟
این روزها که ترامپ قدرات را در آمریکا به دست گرفته است، هر دو طرف -هم طرف ایرانی و هم طرف آمریکایی- به این باور رسیدند که لازم است برابر هم بنشینند و درخصوص مشکلاتی که با هم دارند، مذاکره کنند.
دانش سیاست هم حکم می‌کند گاهی اوقات لازم است در برابر دشمن بنشینیم و صلح اختیار کنیم هرچند گاهی نیز دست به شمشیر بردن، تنها گزینه است.
شرایط امروز منطقه و اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاب می‌کند با هوشیاری و برابر سه اصل «حکمت، عزت و مصلحت» با دشمن مذاکره کرد و به جمع‌بندی رسید. اختیار و تصمیم‌گیری نهایی در این موضوع نیز نه با وزارت امور خارجه یا رییس‌جمهوری که با شوراها و نهادهای بالاتر از دولت است و بدون مجوزهای لازم در این نهادها، نه وزیر امور خارجه و نه حتی رییس‌جمهوری به این مسیر نمی‌روند.
ساعاتی قبل رییس‌جمهوری در برابر سوال خبرنگاران گفتند هنوز تا این لحظه پیامی برای مذاکره از سوی آمریکا دریافت نکردند و وزیر امور خارجه نیز نظیر چنین نکاتی را طرح کرد.
«سید عباس عراقچی» در همین زمینه گفت: اگر جمع‌بندی در کشور صورت بگیرد، مذاکراتی به صورت برابر انجام می‌شود اما در حال حاضر هیچ تصمیمی برای مذاکره وجود ندارد؛ ملاک ما همان بی‌اعتمادی گذشته است.
روشن است که درصورت پیشنهاد آمریکا تصمیم به مذاکره در سطوح بالاتر از دولت گرفته شده است و اتفاقاً رویکردی خردمندانه است و ضرورت دارد در شرایط فعلی با آمریکا حتی به صورت مستقیم مذاکره کرد و اگر نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در صدا و سیمای ملی چنین سخن گفت، خبر از حقایقی دارد و نیازی نیست افراد یا جریاناتی حتی در داخل مجلس شورای اسلامی، جلوتر از جلودار حرکت کنند.
کشور زیرِ بار شدیدترین ناترازی‌ها دست و پنجه می‌زند و کمبود آب و برق و گاز هم زندگی و هم صنعت و اقتصاد را تهدید می‌کند و قاطبه مردم از این وضعیت ناراضی هستند و دولت نیز هیچ راهی برای حل این مشکلات ندارد چون خود با یک کسر بودجه عظیم و ناترازی مالی دست به گریبان است و دسترسی به پول نفت خود به‌عنوان منبع مهم درآمدی ندارد و ضروری است تصمیمی در سطوح عالی نظام گرفته شود و با آمریکا مذاکره شود، همان‌گونه که مذاکرات با طرف‌های اروپایی در جریان است.
بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که عامل این مشکلات و ناترازی‌ها، تحریم و مشکلات ناشی از آن است و ادامه و استمرار آن به تهدید جدی امنیت ملی بدل شده است و لازم است برای حل آن چاره‌ای اندیشید. همین نگاه بر این تأکید دارد که با توجه به روحیات شخصی دونالد ترامپ، لازم است سطح تنش بین تهران و واشنگتن به حداقل برسد تا منافع ملی و معیشت مردم بیش از این آسیب نبیند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:
چابهار برای افغانستان اقتصادی‌ترین مسیر برای دسترسی به دریاست
رستم کریمی
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار برای افغانستان نزدیک‌ترین، اقتصادی‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای دسترسی به دریا است و مسیر زمینی چابهار- میلک- زرنج در مقایسه با سایر مسیر‌های بنادر ایران و دیگر کشور‌های همسایه کوتاه‌تر است.
محمد سعید اربابی در گفتگو با خبرنگار روزنامه جمله و تشریح سفر هیأت تجاری و سیاسی ایران به افغانستان اظهار کرد: منطقه آزاد چابهار در شراکت با افغانستان به عنوان قلب آسیا و بهترین مسیر برای دسترسی به کشور‌های محصور در خشکی شمال افغانستان برای چابهار است و این بندر اقیانوسی ایران بهترین ارتباط دهنده افغانستان به کشور‌های حاشیه اقیانوس هند بویژه عمان، شرق آفریقا و هند و جنوب شرق آسیا است.
وی از دعوت و می‌همان نوازی و پذیرایی گرم دولت و مردم افغانستان تشکر و قدردانی کرد و ادامه داد: حضور در کابل زیبا، پایتخت افغانستان، ” قلب آسیا “، در سومین روز کاری و مسئولیت رسمی اینجانب در سازمان منطقه آزاد چابهار، نشان از اهمیت کشور دوست و برادر افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد چابهار دارد.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه به همراه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با حضور استاندار سیستان و بلوچستان به کابل سفر کرده و به عنوان سرپرست هیأت اقتصادی و بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در دیدار‌ها با وزرای صنعت و تجارت، معادن و پترولیوم و همچنین معاون وزیر زراعت، آبیاری و مالداری و رئیس و اعضای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و فعالین اقتصادی افغانستان دیدار و گفت‌وگوی مفید داشتیم، خاطرنشان کرد: بزودی شاهد توسعه روابط بیشتر ۲ کشور ایران و افغانستان
خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: این حضور فرصت مغتنمی در راستای تقویت و توسعه بیش از پیش روابط و مناسبات اقتصادی فیمابین ایران و افغانستان از طریق چابهار بود، چون ایران و افغانستان به گواه تاریخ، از تمدنی مشترک و کهن و پیوند‌های عمیق تاریخی، فرهنگی، قومی و دینی و علی الخصوص زبان مشترک و بیان سخن بی‌واسطه و بدون نیاز به مترجم، برخوردار است.
اربابی گفت: ۲ کشور ایران و افغانستان از منظر جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک، پل ارتباطی شرق – غرب و شمال – جنوب محسوب می‌شوند و با توجه به تقویت‌ایده اتصالات منطقه‌ای، اهمیت این حوزه بیش از گذشته برجسته می‌شود.
افغانستان از طریق بندرچابهار به کشور‌های مختلف دنیا می‌تواند واردات و صادرات انجام دهد
وی ادامه داد: به منظور دستیابی به عنصر ثبات و پایداری در مناسبات، آینده ۲ کشور در چارچوب‌ایده “مکمل ژئوپلیتیکی یکدیگر” قابل طرح است و اساساً توسعه تعاملات در حوزه‌های مختلف در کنار تأکید بر مناطق راهبردی ایران برای برون رفت افغانستان از محصور ماندگی سرزمینی(محاط در خشکی بودن) و همچنین بهره‌گیری از جغرافیای افغانستان برای تجارت ایران با چین و کشور‌های آسیای مرکزی، ضرورت توجه هر ۲ کشور را به بهره‌گیری از تمامی مزیت‌های نسبی ژئوپلیتیکی یکدیگر الزامی می‌کند.
سرپرست هیأت اقتصادی و بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در سفر به افغانستان گفت: همین اشتراکات باعث نزدیکی هرچه بیشتر ۲ ملت ایران و افغانستان با یکدیگر شده و حضور چند میلیون افغان به صورت مهاجر و می‌همان در ایران نیز دایره این گستره تعاملات و ارتباطات را افزون‌تر کرده است.
اربابی افزود: ایران سومین کشوری بوده که در سال ۱۹۱۹ میلادی استقلال افغانستان را به رسمیت شناخته و به فاصله اندکی در پی شناسایی استقلال افغانستان از سوی ایران، عهدنامه مودت و دوستی در سال ۱۹۲۱ میلادی بین ۲ کشور به امضا رسیده و هم اکنون قریب یک قرن یا ۱۰۰ سال از آن می‌گذرد.
وی گفت: منطقه آزاد چابهار، در کنار سواحل راهبردی مکران و در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند و به عنوان بزرگترین بندر و تنها منطقه آزاد اقیانوسی ایران، در اوایل دهه ۱۳۷۰ با هدف تسهیل در تجارت و سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین با ماموریتی ویژه در جهت استفاده از فرصت‌های سرزمینی چابهار برای ترانزیت بویژه در اتصال کشور‌های محصور در خشکی منطقه از جمله افغانستان و نیز کشور‌های همسایه شمالی افغانستان در حوزه آسیای مرکزی، و از مسیر افغانستان در قلب آسیا، به آب‌های آزاد از طریق دریای عمان و اقیانوس هند تأسیس شده است.

معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد چابهار
وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار از مزایا و تسهیلات ویژه قانونی برای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، آزادی ورود و خروج سرمایه، امکان اجاره بلندمدت و مالکیت زمین، صدور اقامت و اشتغال برخوردار است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بر اساس چنین ویژگی‌هایی بوده که در سال ۱۳۸۲ اولین توافقنامه بین سازمان منطقه آزاد چابهار و وزارت صنعت و تجارت افغانستان منعقد شده و تا به امروز ۶ دور توافقنامه فیمابین این سازمان و وزارت صنعت و تجارت افغانستان در چابهار و کابل منعقد شده است.
اربابی ادامه داد: هم اکنون از برنامه‌ها و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه بندر و منطقه آزاد چابهار و در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با اولویت کشور‌های همسایه بویژه افغانستان و از طریق فعال کردن کریدور شرق ایران علی الخصوص شامل کریدور‌های چابهار – میلک – زرنج، چابهار – ماهیرود – فراه و چابهار – دوغارون – هرات، منتهی به مرز‌های افغانستان است.
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای منطقه چابهار و پسکرانه‌های آن و برای فعال کردن کریدور شرق ایران و با اقداماتی همچون توسعه بنادر چابهار(شهید بهشتی و شهید کلانتری) تا سطح مگاپورت و تبدیل آن به یک هاب منطقه‌ای، احداث راه آهن سراسری چابهار با اتصال به مرز‌های شرقی ایران در امتداد کشور افغانستان و از طریق میلک، ماهیرود و دوغارون(و آغاز عملیات اجرایی آن) و تکمیل جاده ترانزیتی جدید چابهار- نیک‌شهر- ایرانشهر- زاهدان – میلک(تا مرز افغانستان) انجام شده است.
وی افزود: چابهار به عنوان چهارمین شهرلجستیک ایران تصویب شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و ایجاد تسهیلات ویژه از طریق کاهش هزینه‌های بندری و انبارداری برای ترانزیت و صادرات و واردات افغانستان، تصویب احداث پل دوم میلک، تصویب تبدیل منطقه آزاد چابهار به قطب سوم پتروشیمی ایران و قطب فولاد و اتصال چابهار به شبکه سراسری گاز برای بهره‌مندی صنایع از کار‌های خوب برای توسعه روابط ۲ کشور است و یادآوری این نکته ضروری است که هم اکنون خط لوله گاز به چابهار
رسیده است.

بندر چابهار مهم‌ترین بندر ترانزیتی در حاشیه اقیانوس هند است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر ترانزیتی، که کشور‌های حاشیه اقیانوس هند را به افغانستان و کشور‌های آسیای مرکزی واقع در شمال افغانستان متصل می‌کند، می‌تواند در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های همه جانبه بین ۲ کشور ایران و افغانستان مورد استفاده قرار گیرد. به طوری که مقام‌های هندی نیز در گذشته اظهار کرده‌اند که استفاده از بندر چابهار سبب گسترش روابط تجارتی میان هند و افغانستان شده است.
اربابی تصریح کرد: امروز بندر و منطقه آزاد چابهار به عنوان نزدیک‌ترین و اقتصادی‌ترین دروازه آبی برای افغانستان، برای دسترسی به آب‌های آزاد در مقایسه با سایر بنادر ایران و کشور‌های منطقه هستند و افغانستان نیز در ” قلب آسیا ” اقتصادی‌ترین دروازه ورود بندر و منطقه آزاد چابهار به کشور‌های محصور در خشکی (LandLuck) آسیای مرکزی واقع در شمال افغانستان است.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی اقتصاد‌دانان، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی در طی دهه آینده به مرکز بزرگ تحرک اقتصاد جهانی مبدل خواهند شد و تحقق این امر به تصمیم ما مبنی بر انتخاب بهترین مسیر‌ها برای رسیدن به این معمول بستگی دارد، که به واقع مسیر افغانستان و چابهار بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای اتصال آسیای مرکزی و آسیای جنوبی است، ولی در سال‌های اخیر بدلایل برخی حساسیت‌های غیر اقتصادی سبب ممانعت در پیشرفت ابتکارات تجارتی، ترانزیتی و ترانسپورتی
شده است.
وی گفت: منطقه آزاد چابهار براساس تفاهمات صورت گرفته با جناب الحاج عزیزی وزیر صنعت و تجارت افغانستان در طی سفر ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای افغانستان، آمادگی جذب و پذیرش سرمایه‌گذاران افغان را برای فعالیت در حوزه‌های مختلف و بر اساس ظرفیت‌های افغانستان بویژه دپو و صادرات محصولات معدنی و کشاورزی افغانستان و همچنین دپو و پردازش محصولات معدنی و کشاورزی افغانستان برای صادرات مجدد، خدمات لجستیک و ترانزیتی، ایجاد واحد‌های تولیدی با استفاده از مواد اولیه افغانستان، تأسیس شرکت‌های مشترک حمل و نقلی و تجارتی توسط بخش‌های دولتی و خصوصی، ایجاد دفتر نمایندگی وزارت صنعت و تجارت افغانستان، ایجاد پرواز بین کابل – چابهار – دبی و بالعکس توسط شرکت‌های هواپیمایی افغانستان را از طریق معرفی توسط وزارت صنعت و تجارت افغانستان، در این منطقه دارند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار‌امیدواری کرد با همت و جدیت یکدیگر و با تدوین نقشه راه (Road map) و برنامه عملگرایانه
(Action Plan) بتوانیم هرچه سریعتر مسیر چابهار و افغانستان را با امکانات موجود و همچنین توسعه بیش از پیش آن با انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک، راه‌اندازی و فعال‌تر بسازیم.

تقویت دیپلماسی فعال ایران در افغانستان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: فصل نوینی در روابط میان ایران و افغانستان با نقش آفرینی برجسته این استان آغاز شده که تقویت دیپلماسی فعال، بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه این دیار را به دنبال دارد.
منصور بیجار در شرح برنامه‌های خود در سفر به کابل، اظهار کرد: تأکید و پیشنهاد وزیر امور خارجه توسعه همکاری و مذاکره پیرامون موضوعات مشترک میان ۲ کشور نظیر مسأله آب و مهاجران است و در کمیسیون‌های مشترکی که با حضور مسوولان ۲ کشور برگزار شد، نقشی که جامعه نخبگانی سیستان و بلوچستان در تقویت دیپلماسی فعال کشورمان می‌توانند داشته باشد، مورد بررسی، تأکید و استقبال قرار گرفت.
وی افزود: فصل نوینی در روابط میان ۲ کشور با نقش آفرینی برجسته سیستان و بلوچستان آغاز شده و استان، دروازه‌ای مهم و استراتژیک برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایران و افغانستان به شمار می‌رود.
استاندار سیستان و بلوچستان، نقش این استان با توجه حسن همجواری و اشتراکات ویژه فرهنگی و قومی در توسعه مبادلات مرزی، اقتصادی و سیاسی را ویژه دانست و گفت: نقش استان در تأمین منافع ۲ ملت، توسعه فعالیت‌های اقتصادی حوزه مرز و پایداری امنیت منطقه از مهمترین مزیت‌های استان است که در نشست‌های مختلف بر آن تأکید شد.
وی با اشاره به حضور هیأتی از فعالان اقتصادی و تجار اتاق بازرگانی کشور و از جمله سیستان و بلوچستان به سرپرستی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این سفر از چشم انداز بلند و ویژه مدیریت جدید منطقه آزاد چابهار برای تقویت دیپلماسی فعال اقتصادی خبر داد که از مهمترین راهبرد‌های دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود.