وی با اشاره به وظیفه اقتصادی کردن فرودگاهها که از سوی وزیر راه و شهرسازی به این شرکت واگذار شده، افزود: از ۵۶ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاهها در سال گذشته، ۵۵ فرودگاه زیانده بودهاند و اقتصادی کردن آنها با شرایط فعلی شبکه پروازی کشور کار دشواری است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در جهان امروز، اقتصادی کردن فرودگاههایی که کمتر از یک میلیون نفر مسافر در سال دارند، بسیار دشوار است و حدود ۸۰ درصد فرودگاههای کشور چنین وضعیتی دارند. به همین دلیل نیازمند برنامهریزی دقیق و همکاری همهجانبه هستیم.
وی با اشاره به آییننامه واگذاری مدیریت فرودگاهها، عنوان کرد: مطابق برنامه هفتم توسعه، این آییننامه به تصویب هیات وزیران رسیده و بر اساس آن میتوان برخی فرودگاهها را به بخش خصوصی واگذار کرد.
امیرانی ادامه داد: در حال شناسایی این فرودگاهها هستیم و تا پایان سال جاری تلاش میکنیم حداقل دو فرودگاه به بخش خصوصی واگذار شود. فرودگاههایی که متقاضی نداشته باشند نیز به مناقصه گذاشته خواهند شد. مدلهای بهرهبرداری مانند BOT و بهرهبرداری از ترمینالها همچنان در دستور کار است.
وی به تجهیز فرودگاهها به سامانههای کمک ناوبری اشاره کرد و گفت: با وجود تحریمها، متخصصان و مدیران موفق شدهاند استانداردهای پروازی، تجهیزات دقیق فرود، سیستمها و رادارها را تامین کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه اعلام کرد: نخستین رادار بومی در فرودگاه اهواز نصب شده که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شده است. علاوه بر این، نصب و خرید دو رادار دیگر، بهسازی باند فرودگاه مشهد، تجهیز سیستم روشنایی باندها و سیستمهای مخابراتی در دستور کار است.
وی مهمترین نیاز فعلی را ایجاد سیستم اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور دانست و گفت: امیدوار هستیم این پروژه ظرف ۶ ماه آینده نهایی شود و قرارداد آن منعقد گردد.
امیرانی در ادامه به اهمیت حفظ نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: سه هفته گذشته، شرکت فرودگاهها مشمول قانون شرکتهای خاص شد و این موضوع در شورای عالی حقوق و دستمزد نهایی شد. بر این اساس، انتظار میرود در پرداخت حق و حقوق پرسنل کیفی مجموعه بهبود حاصل شود.
وی درباره توسعه ترمینال فرودگاه مهرآباد، عنوان کرد: تعدد ترمینالها و فاصله زیاد بین آنها یکی از مشکلات اساسی است و برنامه داریم یک ترمینال متمرکز احداث کنیم، ۹۰ هکتار از اراضی فرودگاه متعلق به نیروی هوایی و ۹ هکتار دیگر در اختیار گمرک است. پیش از این، توافق اولیهای با معاونت حقوقی ریاستجمهوری انجام شد تا ساختمانهای گمرک با ساختمانهای شرکت فرودگاهها در بزرگراه حکیم تهاتر شوند، اما تاکنون این ساختمانها آماده نشدهاند و تخلیه صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه اظهار کرد: اراضی متعلق به نیروی هوایی نیز در دست مذاکره است و ساخت پروژه حداقل ۵ سال طول خواهد کشید و حدود ۵۰ همت هزینه خواهد داشت که بدون سرمایهگذار امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به درآمد شرکت، گفت: سال گذشته ۱۳ همت درآمد داشتیم، اما به دلیل جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و بسته شدن فرودگاهها، درآمد ۹ ماهه امسال نسبت به پارسال ۱۰ درصد کاهش یافته است.
بنابراین طبق قانون احکام دائمی، درآمد پروازهای عبوری باید صرف زیرساخت فرودگاهها شود. در همین راستا، افزایش تعرفه خدمات فرودگاهی که از سال ۹۴ تاکنون اصلاح نشده، در دستور کار قرار دارد تا درآمد فرودگاهها افزایش یابد.
امیرانی با اشاره به استانداردهای جهانی، خاطرنشان کرد: هر شخص باید در ۱۰۰ کیلومتری خود دسترسی به فرودگاه داشته باشد و ایران از نظر این شاخص در رتبه ۲۷ جهان قرار دارد. امروز ساخت فرودگاه در مناطق کوهستانی در مقایسه با احداث تونل و عبور ریل قطار، هزینه کمتری دارد و زیرساختهای موجود، سرمایهای ارزشمند هستند که باید بهرهبرداری بیشتری از آن صورت گیرد.
وی در پایان گفت: ۷۰ درصد پروازهای کشور از سه فرودگاه اصلی انجام میشود و این نشان میدهد شبکه پروازی کشور کامل نیست. بهعنوان نمونه، فرودگاه بم در زلزله سال ۸۲ توانست در یک روز ۱۶۶ سورتی پرواز برای امدادرسانی انجام دهد. مشکل از وجود فرودگاه نیست، بلکه باید شبکه پروازی کامل شود و از تعطیلی فرودگاهها جلوگیری شود











































































































































































































