دیپلماسی ریلی کلید رونق ترانزیت و توسعه زیرساخت‌ها
دیپلماسی ریلی کلید رونق ترانزیت و توسعه زیرساخت‌ها
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن، در نشست‌خبری نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، اظهار کرد: در دولت سیزدهم و چهاردهم تلاش کرده‌اند دو واژه کلیدی «دیپلماسی ریلی» و «ترانزیت ریلی» را در گفتمان خود شکل دهند.

بنابراین هدف از این اقدام، رسیدن به یک زبان مشترک در مذاکرات با راه‌آهن کشورهای همسایه و بهره‌برداری از ظرفیت شبکه ریلی برای افزایش حجم مبادلات است.
وی با تأکید بر ضرورت اندازه‌گیری فعالیت‌ها با شاخص بارهای بین‌المللی، افزود: مجموع بارهای صادراتی، ترانزیتی و وارداتی باید مبنای فعالیت‌های شرکت قرار گیرد. این اقدام علاوه بر تأثیر مثبت بر اقتصاد شرکت‌های حمل و نقل، تولیدکنندگان و فورواردری‌ها، به توسعه کلی شبکه ریلی نیز کمک خواهد کرد.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره تکمیل نقاط مرزی، خاطرنشان کرد: در محور غرب کشور و مرز با عراق، تاکنون ارتباط ریلی کافی برقرار نبوده است. در واقع پروژه اتصال کرمانشاه به اسلام‌آباد تا مرز خسروی تا سه ماه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و برای توسعه ارتباطات با عراق نیازمند دیپلماسی فعال و هماهنگی با وزارت امور خارجه هستیم.
وی درباره محور ترکیه، عنوان کرد: در مرز رازی به دلیل وجود دریاچه وان محدودیت ظرفیتی وجود دارد و حداکثر ظرفیت حمل بار در این مسیر بیش از یک میلیون تن نیست، که برای برون‌رفت از این محدودیت، پروژه تبریز–رنج‌چشمه در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب تکمیل شود.
ذاکری در ادامه به ارتباط با کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و
گفت: در شمال کشور چند نقطه اتصال به شبکه ریلی وجود دارد؛ از جمله جلفا، پاسداران، بندر کاسپین، بندر امیرآباد، اینچه‌برون و سرخس، که نقطه ریلی لطف‌آباد اتصال کوتاهی به شبکه ترکمنستان دارد که امسال با ارائه تسهیلات ویژه برای واردکنندگان، جابجایی بار از این مسیر
افزایش یافته است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به پروژه‌های محور شرقی، تصریح کرد: در محور ایران–افغانستان، میزان مراودات ریلی از ۱۵ هزار تن در ۸ ماه اول سال گذشته به نزدیک ۴۰۰ هزار تن در سال جاری افزایش یافته و انتظار می‌رود سال آینده به رکورد ۲ میلیون تن برسد. در واقع اقدامات لازم برای ارتقای خطوط ریلی پاکستان و تعویض دوجی‌ها در نقاط صفر مرزی انجام شده تا حجم بار ریلی افزایش یابد.
وی در پایان از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه ناوگان ریلی خبر داد و گفت: با هماهنگی بانک‌ها، امسال حدود ۸۰ لوکوموتیو و ۱۳۰ واگن مسافری توسط بخش خصوصی خریداری یا بازسازی خواهد شد. بنابراین این اقدام کمک می‌کند ظرفیت جدید بخش خصوصی برای افزایش حجم بار و تحقق اهداف برنامه هفتم کشور به‌کار گرفته شود.