شهلا منصوریه تقریبا یک سال پیش بود که مدیرکل وقت نوسازی مدارس استان تهران اعلام کرد، در یک برنامهریزی ۱۰ساله یعنی تا سال ۱۴۰۵، تعداد ۱۴۰۰مدرسه فرسوده از چرخه فضاهای آموزشی حذف میشوند. داریوش ورناصری، قبل از آن، تعداد مدارس فرسوده را ۱۴۰۰ ساختمان دانست اما روز گذشته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان […]
شهلا منصوریه
تقریبا یک سال پیش بود که مدیرکل وقت نوسازی مدارس استان تهران اعلام کرد، در یک برنامهریزی ۱۰ساله یعنی تا سال ۱۴۰۵، تعداد ۱۴۰۰مدرسه فرسوده از چرخه فضاهای آموزشی حذف میشوند. داریوش ورناصری، قبل از آن، تعداد مدارس فرسوده را ۱۴۰۰ ساختمان دانست اما روز گذشته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران از وجود ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده در استان تهران خبر داد که نیازمند تخریب، نوسازی و بازسازی هستند. این در حالیست که علی شهری در شهریورماه اعلام کرده بود که از مجموع ۵۳ هزار کلاس درس دولتی واقع در استان تهران، حدود ۲۲ هزار کلاس درس فرسوده، نیازمند تخریب، بازسازی و مقاومسازی هستند که اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی مدارس مذکور نیاز است.
با وجود اینکه همواره تصور بر این است که تهران در مقایسه با سایر استان ها و شهرستان ها وضعیت بهتری در زمینه امکانات آموزش و پرورش و حتی آموزشی دارد، اما بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران معتقدند که این شهر به لحاظ سرانه و متراژ و مقاومت مدارس جزو فقیرترین استانهاست و بیشترین مدارس فرسوده کشور در شهر تهران قرار دارند. بسیاری از مدارس فرسوده تهران مدتهاست که از عمرشان گذشته و قدمت برخی از آنها مانند رهنما و البرز به ۱۰۰ یا ۸۰ سال میرسد؛ با وجود اینکه مسئولان، خود به این موضوع اذعان دارند، اما در حقیقت تلاشی برای نوسازی مدارس صورت نمی گیرد و فقط بعد از وقوع هر زلزلهای دوباره مبحث نوسازی مدارس بر سر زبانها میافتد و به مرور زمان به دست فراموشی سپرده میشود.
وجود ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده در استان تهران وجود دارد گفت: این مدارس و کلاس ها نیازمند تخریب، نوسازی و بازسازی هستند. به گفته علی شهری در استان تهران حدود ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده وجود دارد، که از این تعداد هفت هزار و ۱۰۴ کلاس درس در شهر تهران و هزار و ۳۹۰ کلاس درس در شهرستانهای تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
وی افزود: همچنین ۸۷۰۸ کلاس در شهر تهران و ۵۴۶۲ کلاس درس در شهرستانهای تهران نیز نیازمند مقاوم سازی هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: تعدادی مدرسه با عمر بالای ۶۰ سال نیز در شهر تهران وجود دارد که در دل همین آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی قرار میگیرند.
شهری با اشاره به اینکه در این حوزه با مشکلاتی از جمله تامین زمین در تهران روبرو هستیم گفت: علاوه بر این به عنوان مثال امروز اگر مدرسه ۹ کلاسه را تخریب کنیم دیگر نمیتوانیم یک مدرسه ۹ کلاسه جدید به جای آن بسازیم و باید مدرسه را سه یا چهار کلاسه بسازیم، زیرا استانداردهای ساخت فضاهای آموزشی به نسبت دهههای گذشته تغییر کردهاند.
با سرانه مطلوب فاصله داریم
تهران به لحاظ فضاهای آموزشی به نسبت دیگر استانهای کشور شرایط مطلوبی ندارد و میبایست مدارسی جدید احداث شود تا سرانه فضای آموزشی استان را به شرایط استاندارد برسانیم. وی در ادامه با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۸.۳۹ متر مربع است اظهار کرد: این در حالی است که اکنون سرانه فضای آموزشی در تهران به ازای هر دانش آموز ۴.۵۲ متر مربع است که با سرانه مطلوب فاصله قابل توجه دارد و باید ۱۱۱۵ مدرسه با ۱۵ هزار و ۷۲۵ کلاس درس جدید بسازیم تا به سرانه میانگین کشور برسیم. مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران خیرین مدرسه ساز را بازوی توانمند نظام آموزشی می داند. محمد صیدلو با اشاره به گذشته که در این استان به دلیل کمبود فضاهای آموزشی شاهد وجود مدارس سه شیفت بودیم و این معضل به کمک و یاری خیرین مدرسه ساز برطرف شد، اظهار داشت: این روحیه ایثار و خدمت به خلقی که در میان این عزیزان وجود دارد، روح خدمت خالصانه را در میان ما زنده نگه می دارد تا در جهت برطرف کردن مشکلات مردم که لایق بهترین ها هستند تلاش کنیم.
وی با توجه به اینکه همه عمر خود را در این استان سپری کرده و از نزدیک با کمبود ها و چالشها با خبر است، افزود: از همه توان خود برای همکاری با مجمع خیرین مدرسه ساز استان بهره خواهم برد تا بتوانیم به اهداف مشخص شده در چشم انداز دست پیدا کنیم.
تهران با داشتن حدود ۲۶۴ مدرسه با قدمت ۶۰ سال، بیشترین مدارس فرسوده را در کل کشور دارد با این حال فارغ از تعداد مدارس فرسوده، آنچه مهم است، توجه به این نکته است که کهنگی تیشه به ریشه برخی مدارس زده و معلوم نیست تا چه زمانی توان ایستادگی داشته باشند. ساختمانهایی که سالهاست مانند یک بمب ساعتی شمارش معکوسشان شروع شده، سایهای از تهدید بر سر دانشآموزان کشیدهاند و اگر بهموقع به دادشان رسیده نشود، تراژدی آفرین میشوند اما تاکنون درصد کمی از مدارس نیازمند مقاومسازی، دستی به سرشان کشیده شده و مابقی معلوم نیست چه سرنوشتی خواهند داشت.