نشانه های رفتار: – درمورد همه موضوع ها و حتی کوچکترین جزئیات، اغراق می کند. – تلاش می کند تا از راه دروغ گفتن درباره خود و سایرین تصویر خود را دررنظر دیگران بهبود بخشد. – درباره ی آنچه انجام داده و نداده دروغ می گوید. – احتمالا فرد تنهایی است. – انتقادهای سایرین […]

 

نشانه های رفتار:

– درمورد همه موضوع ها و حتی کوچکترین جزئیات، اغراق می کند.

– تلاش می کند تا از راه دروغ گفتن درباره خود و سایرین تصویر خود را دررنظر دیگران بهبود بخشد.

– درباره ی آنچه انجام داده و نداده دروغ می گوید.

– احتمالا فرد تنهایی است.

– انتقادهای سایرین را نسبت به خود نمی پذیرد و تلاش می کند تا از راه سرهم نمودن داستان هایی معایب خود را پوشش دهد.

– ممکن است به والدین خود درباره ی معلمش و بالعکس دروغ بگوید.

آثار و پیامدهای رفتار:

– یک جو منفی درکلاس ایجاد می شود. به طوری که معلم و دانش آموزان باید مراقب رفتارهای دانش آموز باشند.

– این دانش آموز از سوی معلم و همکلاسان خود طرد می شود.

– هیچ کس یک دروغگو را دوست ندارد و این امر مسئله را شدیدتر می کند و باعث رنجش و افسردگی دانش آموز می شود.

راهکارها:

نیاز به توجه و عدم اعتماد به نفس دلایل بروز چنین رفتاری را تشکیل می دهد.

– به خاطر داشته باشید کسی که همواره دروغ می گوید در جست وجوی فرصتی برای موفقیت است و یک معلم آگاه می تواند به او در رسیدن به این هدف از راه مثبت کمک کند.

– دروغگویی را نادیده نگیرید. تجربه نشان داده است که اگر به او توجه نشود دروغ های بزرگتری خواهد گفت.

– سعی کنید دریابید که چه فشارهایی باعث دروغگویی او می شود.

– می توانید از تکنیک های منحرف کردن استفاده کنید. بدین صورت که در هنگامی که احساس می کنید دانش آموز شروع به دروغ گفتن می کند به نوعی مسیر را عوض نمایید.

– از تکنیک تکرار نیز می توانید استفاده کنید. بدین صورت که از دانش آموز بخواهید آنچه را که حقیقت ندارد را دوباره برایتان تکرارنماید.

– سعی کنید به جای طرد نمودن این دانش آموز با او ارتباط مناسبی برقرار نمایید.

– در برخی موقعیت ها اجازه دهید او دروغ بگوید. این وضعیت به شما فرصتی خواهد داد که به او بگویید حرف های دروغ او را نمی پذیرید.

– دانش اموزان معمولا برای محافظت از خود در مقابل تهدید اقدام به دروغگویی می نمایند. پس باید فضایی را به وجود آوریم که دانش آموزان باور کنند که راست گفتن پیامدهایی ندارد که آنها را از گفتن آن پشیمان کند.

اشتباه‏های متداول در برخورد با این دانش آموزان:

این دانش آموزان را دروغگو خطاب می کنند. / او را نادیده می گیرند. / وقتی که او حقایق را بیان می کند بلافاصله او را مورد انتقاد قرار می دهند. / تصور می نمایند که هرچه این دانش آموز می گوید دروغ است. / تنبیه و تهدیدهای برای تکرار دروغگویی در آینده در نظر می گیرند.