مشکل تولیدکنندگان با گارانتی نرخ ارز دبیرکل خانه صنعت ادامه داد: در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم و استان ۱۸۰ درجه فرق می‌کند؛ برای مثال وقتی قصد واردات کالایی داشته باشیم، باید پول را پیش بدهیم و ۲۰ درصد هم اضافه‌تر به بانک‌ها بپردازیم که گارانتی نرخ ارز تأمین گردد. مرتضوی تصریح کرد: فروشنده‌های خارجی […]

مشکل تولیدکنندگان با گارانتی نرخ ارز
دبیرکل خانه صنعت ادامه داد: در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم و استان ۱۸۰ درجه فرق می‌کند؛ برای مثال وقتی قصد واردات کالایی داشته باشیم، باید پول را پیش بدهیم و ۲۰ درصد هم اضافه‌تر به بانک‌ها بپردازیم که گارانتی نرخ ارز تأمین گردد.
مرتضوی تصریح کرد: فروشنده‌های خارجی پولشان را نقد می‌گیرند و بانک‌ها هم ۲۰ درصد گرو می‌گیرند تا در صورت نوسانات افرایش نرخ ارز، متضرر نشوند در نهایت کالا با ۸ ماه تأخیر ارائه می‌شود.
او ادامه داد: این در حالی است که اگر مشابه همان کالا را از تولید کننده داخلی تأمین کنیم، تولیدکننده با دو سال تأخیر پولش را دریافت می‌کند؛ جالب اینکه تولیدکنندگان کشوری پولشان را با دو سال تأخیر دریافت می‌کنند که سود بانکی بالای ۲۰ درصد است، در اینجا مشکل ساختاری و اساسی وجود دارد.
مرتضوی همچنین در خصوص مشکلات حوزه خودرو کشور گفت: زمانی که ۲۶۰ هزار خودرو در ۱۰ دقیقه ثبت نام می‌شود و پولش را هم نقد دریافت می‌کنند؛ چرا پول تولید داده نمی‌شود.
او افزود: اکثر تولیدکنندگان قطعات خودرو، دو یا سه سال معطل دریافت پولشان هستند، بی شک این اتفاق به تولیدکنندگان آسیب خواهد زد، در حالی است که وقتی همین قطعات از چین وارد می‌شود، هزینه آن نقداً پرداخت می‌شود.
مرتضوی تصریح کرد: چرا تولید کننده داخلی برای خرید مواد اولیه از جنس پتروشیمی به هزار دلال و واسطه نقدا پول پرداخت و در برخی موارد دو برابر قیمت واقعی، هزینه پرداخت کند.
او به نقل از فرمایشات رهبری گفت: باید با قاچاق، دلالی‌ها و خریدهای خیانتکارانه در ارزاق عمومی و احتکار بدون ترس از جنجال‌ها جلوگیری شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم در این برنامه گفت: انتصاب‌ها در وزارتخانه‌ها درست نیست و صندلی‌ها سفارشی واگذار می‌شوند.
مرتضوی افزود: در دو سال اخیر عقب گرد جدی در واگذاری کارها به مردم داشته‌ایم و امضاهای طلایی در تولید شکل گرفته است که در کشور بحران ایجاد می‌کند.
وی گفت: رونق تولید در کشور به جز با رونق دادن به حقوق کارگران و معلمان امکان پذیر نیست.

مشکل صنعت خودرو کجا است؟
همچنین سعید زرندی، معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صمت گفت: برخی از حوزه‌ها با توجه به تمرکزی که شامل حالشان شد، متحول شدند که در توضیح موفقیت‌ها، می‌توان به صنعت فولاد اشاره کرد که در حال حاضر، عمده فعالیت‌های فولادی با اتکای به توانمندی‌های داخلی، صورت می‌پذیرد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ۴۲ میلیارد دلار واردات کشور، ۳۳ میلیارد دلار سهم حوزه صنعت است.
سعید زرندی افزود: ۶۷ درصد از این واردات کالاهای واسطه‌ای و ۱۶ درصد کالاهای مصرفی است.
وی گفت: با تمرکز بر شناسایی نیازهای حوزه صنعت ۹۰۰ نیاز شرکت‌ها را شناسایی کرده‌ایم که با مذاکره با دانشگاه‌ها ۳۰ نیاز اول را از آنها خواسته‌ایم که برای ساخت آنها کمک کنند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استادان و دانشجویان را با واحدهای صنعتی متصل کرده‌ایم افزود: در چند سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ مجوز تحقیق و توسعه به بنگاه‌ها داده شده است.
زرندی گفت: از ۸۰ هزار شرکت فعال در کشور ۷۴ هزار شرکت زیر صد نفر و ۵۰ هزار مورد از آن، زیر ۱۰ نفر پرسنل دارند.
وی افزود: واردات کالا به کشور از ۵۴ میلیارد دلار در سال ۹۶ به ۴۲ میلیارد دلار در سال ۹۷ کاهش یافت.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با ممنوع اعلام کردن واردات هزار و ۵۰۰ قلم کالا شرکت‌ها احساس نیاز کرده‌اند تا به شرکت‌های دانش بنیان مراجعه کنند.
زرندی افزود: محور اصلی برنامه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه تولید و ساخت داخل است.
وی گفت: تشدید تحریم‌ها به ویژه در زمینه تحریم قطعات خودرو، تغییر ناگهانی قیمت دلار، هجوم نقدینگی به سمت خرید خودرو همزمان با ضعف‌های خودرو سازان منجر به بروز مشکلات در این صنعت شد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هر صد درصدی که نرخ دلار بالا برود ۴۰ درصد هزینه‌ها را بالا می‌برد.
زرندی گفت: باید مدل اداره صنایع را تغییر دهیم تا بتوانیم به جوانان اعتماد کنیم و به آنها میدان دهیم.