![](https://jomlehonline.ir/wp-content/themes/aban/img/none.png)
این هفته با معرفی کتاب هایی چون طوطی فلوبر، سلول شیشه ای، گل های ویرانی، دریاسالار شناور، گشتی در موزه کمونیسم و اعترافات نات ترنر به بررسی تازه های بازار نشر می پردازیم. طوطی فلوبر جولین بارنز نویسندهای است که به علت نوشتن رمان تفکرهایش مشهور است. بارنز در آثارش سبک و سیاق جدیدی برای […]
این هفته با معرفی کتاب هایی چون طوطی فلوبر، سلول شیشه ای، گل های ویرانی، دریاسالار شناور، گشتی در موزه کمونیسم و اعترافات نات ترنر به بررسی تازه های بازار نشر می پردازیم.
طوطی فلوبر
جولین بارنز نویسندهای است که به علت نوشتن رمان تفکرهایش مشهور است. بارنز در آثارش سبک و سیاق جدیدی برای قصهگویی برگزیده و همواره از بینامتنیتی قوی و پررنگ در آثارش بهره میبرد. این بینامتنیت لزوما به شخص یا اثری خاص ارجاع پیدا نمیکند و گاه برآیندی از تفکرات و اندیشههای چند ادیب و چهره فلسفی را دربرمیگیرد که از زبان نویسنده بیان میشود. بهترین نمونه آن هم رمان «درک یک پایان» به قلم همین نویسنده است که منبوکر ۲۰۱۱ را برای بارنز به ارمغان آورد.
«طوطی فلوبر» نام رمان-تفکر دیگری از این نویسنده انگلیسی است. این رمان یکی از مهمترین آثار بارنز و تلفیقی است از رمان، زندگینامه، تحلیل و نقد ادبی. قهرمان این کتاب مردی است فرهیخته و شیفته گوستاو فلوبر، نویسنده مطرح فرانسوی. این کاراکتر برای گشودن رازی که در ابتدا پیش پاافتاده به نظر میرسد، نقبی به دل شخصیتهای آثار و زندگی فلوبر میزند و در این میان حقایق و عقاید خود درباره زندگی را با رازهای جهان فلوبر در هم میآمیزد.
سلول شیشه ای
سلول شیشهای ترکیبی است از قلم رازآلود پاتریشیا هایاسمیت و نقد آثار روانی ویرانگرِ برآمده از سیستم حاکم بر زندان. فیلیپ کارتر مهندس سیساله سادهاندیشی است که پس از یک محکومیت غیرقانونی به تقلب، درحالیکه بیگناه است، مدتی طولانی در زندان به سر میبرد. کارتر از شکنجهها و آسیبهای نگهبانهای سادیستی زندان و بدگمانیاش به دوست وکیلش، که برای آزادیاش تلاش میکند، بسیار رنج میکشد و اینها همه کارتر را به مردی خشن و بدگمان تبدیل میکند. پس از آزادی از زندان کارتر در تلاش برای بازسازی زندگیاش، درحالیکه همچنان با عذابها و حسادتها و بدگمانیهایش دستبهگریبان است، با ماجراهای تازهای در ارتباط با همسرش و کسانی که او را در این مهلکه گرفتار کردهاند روبهرو میشود که این کتاب را به اثری منحصربهفرد و تکاندهنده بدل میسازد. در سال ۱۹۶۱ هایاسمیت نامهای از یکی از طرفدارانش در زندان دریافت میکند، مکاتبات بین نویسنده و زندانی ادامه مییابد و نویسنده به آسیبهای روانیای که زندان به دنبال خود دارد علاقهمند میشود. سلول شیشهای که بر اساس داستانی واقعی نوشته شده عمیقترین اثر اوست و در بطن خود همه زیباییها و ظرافتهای قلم هایاسمیت را دارد. نشر چترنگ از همین نویسنده کتاب طراحی و نوشتن داستانهای معمایی را نیز منتشر کرده است که در بخشی از آن به بررسی و تحلیل رمان سلول شیشهای میپردازد. سلول شیشهای را شاهپور عظیمی به فارسی برگردانده و انتشارات چترنگ آن را در ۳۵۴ صفحه منتشر کرده است.
گل های ویرانی
رمان «گلهای ویرانی» نوشته پاتریک مودیانو با ترجمه محبوبه فهیمکلام بهتازگی توسط نشر چشمه به چاپ دوم رسیده است. این کتاب دویست و نودمین عنوان کتاب داستان غیرفارسی مجموعه «جهان نو» است که این ناشر چاپ میکند. پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات متولد سال ۱۹۴۵ است. او در سال ۲۰۱۴ برنده نوبل شد و رمان کوتاه «گلهای ویرانی» را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد. نشر چشمه تا به حال از این نویسنده کتابهای «ویلای دلگیر»، «علف شبانه»، «فراتر از فراموشی»، «ماهعسل»، «ناشناختهماندگان»، «افق»، «تا در محله گم نشوی»، «تصادف شبانه»، «سیرکی که میگذرد»، «جوانی» و «گلهای ویرانی» را با ترجمه مترجمان مختلف چاپ کرده است.
مودیانو در «گلهای ویرانی»، برخی وقایع تاریخی، داستان و خاطره را با هم مخلوط کرده و روزگار مربوط به اشغال پاریس توسط نازیها را به تصویر کشیده است. از خلال قصهای که او طراحی کرده، میتوان تاملات و اندیشههایش درباره جایگاه انسان در قرن بیستم را هم مشاهده کرد.
کتاب پیشرو، جملات کوتاه و سادهای دارد. در برخی فرازهایش هم از زبان محاوره بهجایش گویشهای فاخر فرانسوی استفاده شده است. تمام اتفاقاتش در پاریس رخ داده و رویدادها و محل وقوعشان هم به دقت ذکر شدهاند. در این کتاب مودیانو هم میتوان مانند دیگر آثارش، به پرسهزنی در پاریس پرداخت. نام این کتاب، تعریضی به کتاب «گلهای بد» اثر شارل بودلر دارد و قصهاش درباره زوجی است که در یک هتل خودکشی کردهاند و کسی اطلاعی از آنها ندارد. بهاینترتیب مرگ هم حضور مهمی در «گلهای ویرانی» دارد.
دریاسالار شناور
کتاب دریاسالار شناور کتاب غریبی است، با اهمیتی تاریخی برای ادبیاتِ جنایی. جمع شدن غولهای عصر طلایی ژانری نوپدید در کنار یکدیگر اتفاقی تکرار ناشدنی بودهاست؛ ۱۴ نویسنده چون چســـترتن، آگاتـــاکریســـتی، دوروتــیال.ســایــرز و آنتــونی بــرکلی، قـواعــدی وضـــع کــردنــد تا بتوانند در عینِ نوشتنِ یک رمانِ جنایی، مانند کارآگاهانِ واقعی درگیر پرونده قتل عمل کنند و این فرصتی یگانه برای جناییدوستان فراهم آورده است.
گشتی در موزه کمونیسم
نویسنده در این کتاب دست ما را میگیرد و در موزه کمونیسم میگرداند و از هرکدام از کشورهایی که پیشتر جزئی از بلوک شرق بودند میگذراند. راهنمای این گشتوگذار (که ادای احترامی نیز به جورج اوروِل است) در هر کشور حیوانی خاص است؛ مثلاً در جمهوری چک راهنمای سفر یک موش است و در لهستان یک گربه. نویسنده حیوانات را نظارهگرانِ بیطرفِ شرایط انسانی ترسیم میکند، موجوداتی که آنچه اتفاق افتاده است را عینیتر و بیطرفانهتر از راویانِ بشری بازگو میکنند.
اعترافات نات ترنر
بردهی سیاهی که تحت آموزش سفیدپوستان قرار گرفته تا نسلی از بردگان فرهیخته تربیت شوند و بردهداری را براندازند، سر به شورشی خونین برمیدارد و کشتاری تکاندهنده به پا میکند. نات تحتتاثیر تعالیم کتاب مقدس دست به قتلعام میزند. او توان آدم کشتن ندارد، اما برای اثبات مردانگی و عزم راسخش، ضعیفترین عضو یک خانواده را سلاخی میکند. اعترافات نات ترنر روایت مرد متعصبی است که کشیش قوم خود میشود.