محمدحسین جعفری سمیع دبیر گروه سیاسی علیرضا پناهیان چهره شناخته شده جریان دلواپسان است. این روحانی سرشناس به گفته خودش فعالیت های تبلیغی اش را در زمان جنگ و با سخنرانی در دبیرستان ها با هدف تشویق جوانان جهت حضور در جبهه ها آغاز کرد. اما به تدریج فعالیت های فرهنگی او رنگ و بوی […]

محمدحسین جعفری سمیع
دبیر گروه سیاسی

علیرضا پناهیان چهره شناخته شده جریان دلواپسان است. این روحانی سرشناس به گفته خودش فعالیت های تبلیغی اش را در زمان جنگ و با سخنرانی در دبیرستان ها با هدف تشویق جوانان جهت حضور در جبهه ها آغاز کرد. اما به تدریج فعالیت های فرهنگی او رنگ و بوی جناحی و سیاسی به خود گرفت تا جایی که در پی حوادث سال ۸۸ به یک چهره رسانه ای حامی محمود احمدی نژاد تبدیل شد. پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و سرعت گرفتن مذاکرات هسته ای او و دیگر همفرکانش با برپایی همایشی به نام دلواپسان، از روند مذاکرات هسته ای اظهار نگرانی کردند و بر این اساس تا به امروز او دیگر همفکرانش را دلواپسان می نامند.

به گزارش «جمله» چند روز پیش سخنان علیرضا پناهیان، در یکی از منبر‌های ایام محرم خود منتشر شد که با واکنش‌های تند نمایندگان مجلس روبه رو گردید. علیرضا پناهیان با کلماتی که “توهین آمیز” توصیف شده به نمایندگان انتقاد کرد که چرا با طرح “شفافیت آرا” مخالفت می‌کنند.
پناهیان در سخنان خود با رد استدلال‌های نمایندگان در رای ندادن به طرح “شفافیت آرا” گفت: «آی مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رای ندید! بگو که چه غلطی دارید می‌کنید؟! چی رو دارید از ملت پنهان می‌کنید؟!»
این ادبیات بسیار تند و نامتعارف از یک سخنران شناخته شده که در مواردی در جلسات سوگواری بیت رهبری نیز حضور دارد، بازتاب بسیار وسیعی داشت. ویدئو سخنان پناهیان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و بسیاری آن را مورد توجه قرار داده اند.
نمایندگان همه طیف‌های مجلس به سخنان پناهیان معترض بودند. هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان و میانه رو‌ها حرف‌های او را نقد کردند.

این مطالبه گر شفافیت کیست
علیرضا پناهیان متولد سال ۱۳۴۴ است. از سال ۱۳۵۶ در کنار تحصیلات معمول دروس حوزوی را هم فرا گرفت و از سال ۱۳۶۲ در دروس خارج مقام رهبری و آیات عظام وحید خراسانی، جوادی آملی، سید محمد کاظم حائری شرکت کرد. در همان سال‌ها به فعالیت تبلیغاتی روی آورد و در رشته روانشناسی هم مدرک دانشگاهی گرفت. از سمت‌های وی می‌توان به معاون فرهنگی لشگر ۲۷ محمدرسول‌ا… در دوران دفاع مقدس، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و عضویت مرکز جهانی علوم اسلامی اشاره کرد.
اما در سال ۸۸ فعالیت های فرهنگی او به طور کامل به سمت فعالیت های سیاسی تغییر جهت داد تا جایی که برخی او را در کنار علی اکبر رائفی پور و حسن عباسی جزء تئوریسین های اصولگراها می دانند. همچنین برخی او را از طرفداران ازدواج کودکان می دانند. در یکی از اظهار نظرهایش به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران در دفاع از ازدواج دختران زیر ۱۸ سال گفت : «چه دلیلی دارد که ما افراد را تا هجده سالگی دانش آموز و کودک تلقی کنیم. برخی ها می خواهند پای قانون را وسط بیارند و ازدواج افراد زیر هجده سال را جرم تلقی کنند که این نهایت نفهمیدن دین است».
این در حالی است که برخی از مراجع از جمله آیت ا… مکارم شیرازی با موضوع کودک همسری مخالف می باشد و این نوع ازدواج را باطل می دانند.
با اینحال پناهیان همچنان روحانی محبوب اصولگرایان است که با اظهارات تندش علیه دولت، دل رقیبان را شاد می کند.
اما آنچه که موجب شده این روزها نام پناهیان بر سر زبان ها بیوفتد، ژست عدالتخواهی او می باشد. درست در شرایطی که موضوع شفافیت و مبازره با فساد سرفصل مطالبات عمومی است او با توهین به مجلس و نمایندگان ملت با عباراتی متضاد با جایگاه روحانیت از نمایندگان می خواهد آرای خود را به طور شفاف بیان کنند.
این موضوع با واکنش برخی از رسانه ها مواجه شده تا جایی که برخی این موضوع را مطرح کردند که آیا خود آقای پناهیان شخصیتی شفاف دارد که اینگونه از شفافیت سخن می گوید یا تنها در این برهه زمانی بهترین ژست سیاسی را در مطالبه شفافیت دیده است؟!

نظریه مال اندوزی آقای دلواپس
علیرضا پناهیان پنجم شهریور ماه ۹۸ در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد سخنان متفاوتی بر زبان راند که پیش از آن از زبان او و همفکرانش کمتر شنیده شده بود.
پناهیان با بیان اینکه جهاد با مال بر جهاد با جان مقدم است، گفت: «پرطرفدارترین رشته در میان صهیونیست‌ها اقتصاد است، ولی ما بیشتر سراغ فناوری‌ها می‌رویم».
تاکید این فعال اصولگرا بر «اقتصاد» تا جایی پیش رفت که حتی گفت: «مردم باید عرضه داشته باشند پول‌ها را جمع کنند تا به جیب صهیونیست‌ها نرود».
اخیرا نشانه‌هایی از فعالیت‌های پناهیان یافت شده که گویا خود او نیز به سمت امور اقتصادی، متفاوت از آنچه همفکران او به زبان می‌آورند، روی آورده است.
بر اساس اطلاعات موجود علیرضا پناهیان فعالیت گسترده ای در راه اندازی مراکز آموزشی غیرانتفاعی دارد.
سایت تحلیلی انتخاب در این خصوص نوشت: مدرسه علمیه شهید آیت ا… اشرفی اصفهانی یا دارالحکمه از سال ۹۲ افتتاح شده و زیر نظر علیرضا پناهیان فعالیت دارد و طلبه می‌پذیرد. ظاهرا قرار بوده مدرسه علمیه او که در بلوار مرزداران در غرب تهران واقع شده، ویژگی‌های مدنظر پناهیان در حوزه آموزش را داشته باشد. مثلا خود او در زمان افتتاح این مدرسه علمیه گفته بود: «سعی می‌کنیم در فوق برنامه‌ها به مسائلی که معمولاً از آن غفلت می‌شود بهتر توجه کنیم. ان شاء ا… ورزش صبحگاهی و کوهنوردی هفتگی برقرار خواهد بود، آموزش طب سنتی، خطاطی و قرائت هم خواهیم داشت. سرکشی و خدمت به محرومین و معلولین و مواردی از این قبیل را نیز در برنامه‌های خود خواهیم گنجاند. این‌ها به خاطر این است که ما برای تربیت شخصیت طلبه‌ها اهمیت زیادی قائل هستیم، چون اگر شخصیت طلبه خوب بار بیاید، خوب هم درس خواهد خواهند و از کمترین استعدادش بیشترین بهره را خواهد برد.»

پناهیان و ایده «پول‌ها را جمع کنیم»
تا اینجا شاید اتفاق ویژه‌ای از سوی پناهیان نیفتاده باشد. موضوع وقتی رنگ و بوی متفاوتی می‌گیرد که به یک آگهی تبلیغاتی برای ثبت نام «دبیرستان پسرانه معارف اسلامی دارالحکمه» برمی خوریم که زیر نظر مدرسه علمیه دارالحکمه پناهیان اداره می‌شود. این دبیرستان گویا قرار است در همین سال ۹۸ کار خود را آغاز کند و فعلا فقط در پایه دهم از متقاضیان ثبت نام می‌کند.
به طور طبیعی چنین دبیرستانی در زمره دبیرستان‌های غیرانتفاعی دسته بندی می‌شود. با پرس و جو از دبیرستان متوجه می‌شویم که شهریه درنظر گرفته شده برای آن ۱۰ میلیون تومان است. این رقم در میان مدارس غیرانتفاعی رقم پایینی نیست و در زمره ارقام متوسط به بالا به شمار می‌رود.
متقاضیان ثبت نام می‌گویند به آن‌ها گفته شده که هزینه‌های دیگری مانند اردو نیز می‌تواند به این رقم اضافه شود، اما مجموع شهریه و هزینه‌های جانبی حداکثر بیش از ۱۲ میلیون تومان نخواهد شد.
مشخص نیست حداقل تعداد دانش آموزان موردنیاز برای شروع به کار این دبیرستان را چند نفر در نظر گرفته اند، اما اگر فرض کنیم این دبیرستان با ۱۰۰ نفر شروع به کار کند، هزینه شهریه پرداختی آن‌ها یک میلیارد تومان خواهد شد.
تردیدی نیست که فعالیت‌های اینچنینی پناهیان، در کنار همه جنبه‌های فرهنگی اش، یک وجه اقتصادی هم دارد. چنانکه اگر شهریه ۱۰ میلیون تومانی را برای هر دانش آموز در نظر بگیریم و تعداد دانش آموزان نیز با گسترش دبیرستان و دبستان به رقم موردنظر مسئولان آن برسد، یک فعالیت اقتصادی قابل توجه برای موسسه تحت نظر پناهیان خواهد بود.
آیا او چنانکه با صراحت اعلام کرده، خود برای «جمع کردن پول» و جلوگیری از «رسیدن آن به صهیونیست ها» پیش قدم شده است؟
حال با توجه به اینکه اکنون پناهیان خود به شفافیت معتقد شده، انتظار بیجایی نیست که از او خواسته شود خود پیش قدم شده و درمورد برنامه های اقتصادیش به ویژه در خصوص مدرسه علمیه و دبیرستان دارالحکمه شفاف سازی کند.