با آغاز سال تحصیلی، میلیون ها دانش آموز، با حضور در مدارس و مراكز آموزشي در فضایی سالم به یادگیری علم و مهارت مي بپردازند. دانش آموزانی با گوناگونی استعدادها، علایق، مهارت ها، توانایی های هنری، فنی و ورزشي با طبقات اجتماعی متفاوت. ایجاد دیدگاه مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و […]
با آغاز سال تحصیلی، میلیون ها دانش آموز، با حضور در مدارس و مراكز آموزشي در فضایی سالم به یادگیری علم و مهارت مي بپردازند.
دانش آموزانی با گوناگونی استعدادها، علایق، مهارت ها، توانایی های هنری، فنی و ورزشي با طبقات اجتماعی متفاوت.
ایجاد دیدگاه مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس، مدرسه، کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان می تواند در روزهای آغازین مدرسه صورت پذیرد. به نظر می رسد نظام آموزشی بیش از آنکه به گوناگونی دانش آموزان به عنوان مؤلفه ای مناسب جهت آموختن همزیستی مسالمت آمیز که هم در زندگی شخصی به کار می آید و هم موجب توسعه یافتگی در روابط اجتماعی می شود،اهمیت دهد خود نیز به طریقی دیگر، تنوعی را ایجاد کرده است که در تضاد با زندگی مسالمت آمیز و اجتماعی زیستن می باشد و انواع مدارس را، چه آنها که از قبل بوده اند و مدارسی که اخیراً شکل گرفته اند، ایجاد کرده است؛ نظام آموزش و پرورش، مهم ترین نقش را در توسعه پایدار کشور ها ايفا می کند و بهینه سازی آن اولین کاری است که دولت می بایست در برنامه های بلند مدت خود لحاظ کند. شکل دادن مدارس مختلف و سوق دادن دانش آموزان توسط والدینشان و سوی هر یک از آنها موجب بی انگیزهگی و ایجاد استرس و اضطراب در فرزندان است.
یکی از کارکردهای ویژه این گستردگی و تنوع مدارس، آمادهسازی دانش آموزان برای عبور از سد و غول خود ساخته اي با عنوان کنکور است. گسترش شکاف طبقاتی و نابرابریهای اجتماعی و تمایل طبقات برخوردارتر براي ثبتنام فرزندانشان در مدارس خاص و از طرف دیگر، سیاستگذاریهای کلان آموزشی به بهانه نخبهپروری و توسعه مدارس خاص که عمدتاً با توجه به میزان درآمد خانوادهها و با بهره گيري از ابزار هايي مانند مصاحبه، آزمون و … اجرا میشوند، ضمن اینکه تنوع گستردهای را در مدارس بوجود آورده، تاثیرات چشمگیری بر فراوانیِ دانش آموزان خاص و ناهمگونی جامعه آماری دانشآموزان مدارس کشور از نظر اقتصادی، علمی و فرهنگی برجای گذاشته است.
باید خاطرنشان کرد یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی دستیابی جامعه، به عدالت اجتماعی بود. حال باتوجه به شرايط حاكم بر نظام آموزشي نه تنها عدالت اجتماعی حاصل نشده است بلکه با این تنوع مدارس و سربرآوردن بی حساب و کتاب مؤسسات آموزشی آزاد، كنكور و ارائه ی انواع کتابهای کمک درسي و آموزشی رنگارنگ و فريبنده ، موجبات تبعیض و بی عدالتی را میان دانش آموزان کشورمان فراهم آورده ایم.
با شروع سال تحصیلی جدید امیدواریم وزير محترم و تازه نفس و مسئولین این وزارتخانه به طور جدی درصدد حل این معض، مشکل و دغدغه والدين برآیند و از سوءاستفاده ها و کسب منفعتهای نامشروع و فوق نجومي افراد در این مسیر جلوگیری نمایند و فرصت تحصیل برابر را برای همه دانش آموزان به یک میزان و كيفيت متناسب آموزشي و پرورشي ایجاد نمایند تا به این ترتیب با تفکر مثبت دانش آموزان و خانواده هایشان نسبت به نظام آموزش و پرورش و در نتیجه تضمين سلامت حال و آينده فضای آموزشی و جامعه مواجه باشیم.
ترمیم شکافهای دایک مرزی هورالعظیم پس از سیل
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ترمیم ۹۰ درصدی شکافهای دایک مرزی هورالعظیم خبر داد. محمدجواد اشرفی اظهار کرد: در زمان سیلاب فروردین خوزستان، به منظور پیشگیری از آبگرفتگی اراضی و هدایت سیلاب به خارج از تالاب، شکافهایی در نقاطی از دایک مرزی هورالعظیم ایجاد شد. پس از سیلاب، این شکافها همچنان باقی بود و آب از تالاب به سمت کشور عراق خارج میشد که جهت جلوگیری از خروج آب، تصمیم به ترمیم دایک گرفته شد. وی افزود: اکنون تقریبا ۹۰ درصد عملیات ترمیم دایک مرزی هورالعظیم به اتمام رسیده و از شدت خروج آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم بسیار کاسته شده است. در حال حاضر روزانه تنها حدود هفت تا هشت مترمکعب بر ثانیه از آب هورالعظیم به سمت عراق هدایت میشود البته باید توجه کرد اگر این میزان آب به سمت عراق هدایت شود نیز از لحاظ مباحث اکولوژیک، مشکل زیادی برای تالاب در بخش ایرانی ایجاد نمیکند و برای اینکه آتش سوزیهایی مانند سال گذشته در هورالعظیم رخ ندهد، این نقاط باید مرطوب بمانند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: به دلیل عدم وجود راههای دسترسی در برخی نقاط تالاب، تنها محدودهای جزئی از دایک مرزی هنوز باز مانده است که امیدواریم در روزهای آینده این ۱۰ درصد باقی مانده از ترمیم دایک مرزی نیز انجام شود. با توجه به اینکه بخش عراقی هورالعظیم نیز در حال حاضر آب دارد، تلاش ما جهت ترمیم صددرصدی دایک مرزی است.
ناامیدی آتشنشانان با تشدید آتشسوزیهای طبیعی در بولیوی
با ادامه عملیات اطفای حریقهای طبیعی در بولیوی و دو برابر شدن وسعت این آتشسوزیها، آتشنشانانِ داوطلب این کشور امید خود را نسبت به موفقیتآمیز بودن این عملیات از دست داده و از خطوط مقدم برخی از این آتشسوزیها عقب نشینی کردهاند. آتشسوزیهای سال جاری، بدترین آتشسوزیهای حداقل دو دهه اخیر در بولیوی هستند و وسعت زمینهای سوخته در سراسر این کشور تقریباً در کمتر از سه هفته دو برابر شده و باعث نابودی جنگلهای متنوع زیستی، مزارع و دامداریهایی شده که هزاران نفر را حمایت میکرده است. در شهر “کنسپسیون” با وجود نزدیک به دو ماه مقابله با آتشسوزی بدون توقف، آتشسوزیهای فرونشانده شده در جنگلهای خشک اطراف شهر دوباره مشتعل شده و آتشسوزیهای فعال نیز همچنان در حال گسترش به سمت پارک ملی “نوئل کمف مرکادو”، دروازهای به سمت جنگلهای بکر بارانی آمازون هستند. بالگردهای آتشنشان نیز به منطقه اعزام شده و در عملیات اطفای حریق شهر “کنسپسیون” شرکت دارند. رئیس جمهوری بولیوی همچنین دستور داده یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ نیز به این عملیات اضافه شود. گرما و دود ناشی از این آتشسوزیها به حدی شدید است که آتشنشانان قادر به کار کردن بیش از چند دقیقه در خط مقدم حریق نیستند.