![](https://jomlehonline.ir/wp-content/themes/aban/img/none.png)
مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری دلایل حذف «تک ماده» از آزمون جامع گردشگری را تشریح کرد و از بازنگری در سرفصلهای آموزشی و تمرکز روی آموزش راهنمایان غیرانگلیسی زبان خبر داد. زاهد شفیعی درباره تغییراتی که در آزمون جامع و مصاحبه راهنمایان گردشگری لحاظ شده، به یکی از ملاحظات ابلاغ شده مبنی بر اینکه […]
مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری دلایل حذف «تک ماده» از آزمون جامع گردشگری را تشریح کرد و از بازنگری در سرفصلهای آموزشی و تمرکز روی آموزش راهنمایان غیرانگلیسی زبان خبر داد. زاهد شفیعی درباره تغییراتی که در آزمون جامع و مصاحبه راهنمایان گردشگری لحاظ شده، به یکی از ملاحظات ابلاغ شده مبنی بر اینکه «شرکتکنندگان در آزمون جامع مورخ هشتم شهریورماه ۹۸ و آزمون جامع آتی در صورت عدم کسب نمره قبولی در هر یک از دروس آزمون، امکان استفاده از تک ماده را نخواهد داشت»، اشاره کرد و افزود: تفکر و سیاست ما کیفیسازی است. باید از کمیت عبور کنیم. باید موسسههای آموزشی را ماموریتگرا و تخصصی کنیم. اگر واقعا میخواهیم گردشگری را به عنوان صنعت انسانمحور درک کنیم باید روی انسان سرمایهگذاری کنیم. علت حذف «تک ماده» از آزمون جامع گردشگری نیز همین است. خوب نیست فردی که قرار است سفیر گردشگری شود و با گردشگران مختلفی در ارتباط باشد، با تکماده گواهینامه بگیرد.
او بازنگری در سرفصلهای آموزشی و بازآموزی دورههای پیشرفته را از دیگر تغییرات پیشروی آزمون گردشگری دانست و در ادامه با اشاره به حضور بیش از چهار هزار نفر در آزمون راهنمای گردشگری، گفت: باید به سمت کیفیسازی برویم، میخواهیم متقاضیان دورههای آموزشی، موسسهها و اساتید را آمایش کنیم، مثلا الان تعداد راهنمای مسلط به زبان انگلیسی درحال اشباع است، ما قصد نداریم نظام آموزشی آنها را متوقف کنیم، چون آموزش امر بدیهی است اما لازم است آموزشها را با مکانیزم تقاضا پیش ببریم، مثلا کار روی توانمندسازی راهنماهای تور چینیزبان را آغاز کردهایم که نخستین دوره آن تمام شده. باید روی حوزههای تخصصی بر حسب نیاز و تقاضا، بیشتر کار کنیم، چون در پیک کار گردشگری ایران معمولا با کمبود نیروی مسلط به زبانهای تخصصی غیر انگلیسی مواجهیم.