گزارش «جمله» از ضرورت همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی درباره بازآفرینی شهری؛  خانه‌اولی‌ها برای پیش‌خرید خانه خود  در بافت‌های فرسوده اقدام کنند
گزارش «جمله» از ضرورت همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی درباره بازآفرینی شهری؛  خانه‌اولی‌ها برای پیش‌خرید خانه خود  در بافت‌های فرسوده اقدام کنند

ماهور مهراد توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها تاثیر قابل توجهی بر گسترش بافت‌های قدیمی و فرسوده در طول طمان برجای گذاشت که باعث تخریب و فرسودگی بافت‌های مذکور و درنتیجه مشکلات و محدودیت‌های بسیاری شد. مفهوم بازآفرینی بافت‌های فرسوده از واسط دهه ۹۰ میلادی در کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفت. اقدامی که در […]

ماهور مهراد
توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها تاثیر قابل توجهی بر گسترش بافت‌های قدیمی و فرسوده در طول طمان برجای گذاشت که باعث تخریب و فرسودگی بافت‌های مذکور و درنتیجه مشکلات و محدودیت‌های بسیاری شد. مفهوم بازآفرینی بافت‌های فرسوده از واسط دهه ۹۰ میلادی در کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفت.
اقدامی که در کشور ما عمری بیش از یک دهه ندارد اما شرکت بازآفرینی شهری را مصمم کرده تا هم و غم خود را بر رهایی ساکنان از این بافت ها و ایجاد بافت های جدیدِ جایگزین با حداکثر مشارکت اجتماعی مردم بگذارد.
این در حالی است به دلیل رکود اقتصادی و عدم یا کمبود مشارکت سرمایه گذاران برای بازآفرینی بافت های فرسوده حالا مدیرعامل شرکت بازافرینی شهری بر لزوم ثروت آفرینی در شهرها برای جذب سرمایه انبوه سازان تاکید کرده است.
محمد پژمان در این ارتباط گفت: تا زمانی که سرمایه گذاران به بازگشت سرمایه و سودآوری فعالیت ها اطمینان نداشته باشند وارد فعالیت نخواهند شد.
پژمان با اشاره به روند بوروکراتیک و طولانی شدن شیوه های تصمیم گیری شهری، معتقد است که این مسائل پیچیده فرصت ها را از بین می برد و استهلاک فراوانی ایجاد می کند. وی با بیان اینکه خود باوری ها برای حل مسائل شهری تقلیل پیدا کرده است، افزود: این تصور در مدیران ایجاد شده که اگر از خزانه بودجه ای رسید می توان امکاناتی برای شهر ایجاد کرد و اگر نرسید عقب افتادگی ها استمرار پیدا می کند. بنابراین اینکه همه توقعات و انتظارات روی بودجه دولت متمرکز شده است و همه به این باور رسیده اند که تا بودجه دولت نباشد کارها پیش نمی رود در حالی که این باور نادرست است.
وی ادامه داد: ما در تجربیات گذشته به این نتیجه رسیده ایم که مردم ظرفیتی دارند که می توان از این ظرفیت در جهت دستیابی به منافع خود مردم کمک گرفت، اما همچنان مشکل کمبود سرمایه های اجتماعی و دیوار های بی اعتمادی بین مردم و مسئولان مشکل ساز است.
پژمان تاکید کرد: اگر مدیریت شهری می خواهد برای تامین رفاه مردم قدمی بردارد تنها راه این نیست که منتظر بودجه دولتی باشد بلکه باید مردم را وارد میدان کند تا برای حل مسائل و مشکلات کمک
کنند.
این در حالی است که با توجه به توانایی پایین مالی مردم، نارضایتی مردم از کیفیت و کمیت خدمات و تامین نکردن اولویت های زندگی مردم توسط مدیران، به زعم مدیرعامل بازآفرینی شهری با این شرایط طبیعتا مردم برای افزایش رفاه خود کمکی نخواهند کرد.
بنابراین لازم است که این شرکت سرمایه های صاحبان سرمایه و انبوه سازان را به هر نحوی که شده به میدان بیاورند و این کار بدون جلب اعتماد سرمایه گذاران و تضمین سود برای آنان امکان پذیر نیست.
شرکت بازآفرینی در همین ارتباط خود را ملزم دانسته که به عنوان مدیران شهری ضامن این مساله باشند که ثروت آفرینی کنند. چراکه امروز اداره شهرها بسیار سخت است و مدیریت شهری با هزینه های دائمی و قطعی مواجهند و در مقابل درآمدهای احتمالی دارند که این موضوع شرایط را برای آنان بسیار سخت و پیچیده می کند.
بنابراین حل مساله بافت‌های فرسوده همت همه دستگاه های دولتی را می طلبد. چراکه پژمان با تاکید بر لزوم ثروت آفرینی به منظور جذب سرمایه انبوه سازان، تصریح کرده که این وظیفه مشاوران است که بدون آسیب زدن به ظرفیت های موجود از قابلیت ها استفاده کنند تا ارزش افزوده و ثروت محلات افزایش پیدا کند.
این در حالی است که عضو هیات ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داده که با توجه به تمهیدات فراهم‌شده برای استفاده ظرفیت صندوق یکم، خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان، علاوه‌بر دریافت تسهیلات با نرخ شش درصد می‌توانند از سازندگان واحدهای مسکونی نیز پیش‌خرید نمایند.
محمد آئینی با بیان این‌که موضوع بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری با توجه به حجم گسترده و ابعاد پیچیده آن یک اقدام ملی است، گفت: بدون مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی، انبوه‌سازان و سازندگان نمی‌توان اقدام مناسبی در خصوص بازآفرینی شهری داشت.
وی با اشاره به این‌که مردم همان کسانی هستند که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند و توان نوسازی به تنهایی را ندارند و باید در توانمندسازی مردم کمک کنیم، گفت: چاره‌ای جز کمک و توانمندکردن ساکنان محلات هدف نداریم. بنابراین هر زمان و دوره‌ای دولت‌ها اراده کردند و بستر برای مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم شد، به نتایج و آثار خوبی دست
یافته‌ایم.
آئینی افزود: در سال ۸۸ تا ۹۲ بسته حمایتی خوبی در قالب بخشی از خط اعتباری مسکن مهر و منابع داخلی بانک‌ها وارد کردیم و با وام ترجیحی و ارزان‌قیمت روند نوسازی هم خوب بوده و از سال ۹۶ به بعد هم باز روند صعودی‌شده که این نشان از بهبود سیاست‌ها در جهت توانمندسازی و تشویق مردم در ساخت و ساز بافت های فرسوده بوده است.
عضو هیئت ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در سال گذشته با اعطای بسته‌های تشویقی در محدوده بافت‌های فرسوده شهر تهران در پنج درصد سطح بیش از ۲۰ درصد پروانه صادر شده است و در کل کشور هم در هفت درصد سطح ۱۶.۵ درصد صدور پروانه را به همراه داشته است، و این نشان از تاثیر مثبت سیاست‌های اتخاذ شده دارد.
گفتنی است که ۷۵ درصد جمعیت کشور در حال حاضر شهرنشین هستند و مردم به عنوان یکی از ظرفیت های مناسب در این حوزه شناخته می شوند که همکاری آنان در این بازآفرینی محلات هدف بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با این وجود، برای اینکه به شرایط مطلوبی در حوزه شهری دست پیدا کنیم به همکاری تمام ارگان های دولتی و خصوصی نیازمندیم.