در گفت‌وگوی «جمله» با مدیرعامل «هما» مطرح شد؛ رشد صنعت هوایی به‌رغم تحریم‌ها، با اتکا به توان داخلی
در گفت‌وگوی «جمله» با مدیرعامل «هما» مطرح شد؛ رشد صنعت هوایی به‌رغم تحریم‌ها، با اتکا به توان داخلی

زهرا ایران‌شاهی اردیبشهت ماه امسال بود که بر اساس دستور وزیر راه‌وشهرسازی کاپیتان تورج دهقانی زنگنه از مدیریت هواپیمایی معراج به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» منتقل شد. دهقانی زنگنه معلم خلبان با بیش از ۸۰۰۰ ساعت پرواز روی هواپیماهای ایرباس ۳۲۰،۳۲۱،۳۱۹ و ۳۴۰، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت، از مدیران به نام صنعت […]

زهرا ایران‌شاهی
اردیبشهت ماه امسال بود که بر اساس دستور وزیر راه‌وشهرسازی کاپیتان تورج دهقانی زنگنه از مدیریت هواپیمایی معراج به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» منتقل شد. دهقانی زنگنه معلم خلبان با بیش از ۸۰۰۰ ساعت پرواز روی هواپیماهای ایرباس ۳۲۰،۳۲۱،۳۱۹ و ۳۴۰، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت، از مدیران به نام صنعت هوانوردی و رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مدت ۷ سال متوالی بوده است. زنگنه که خود خلبان است، سابقه بیش از ۸ هزار ساعت پرواز روی انواع هواپیماهای ایرباس را در کارنامه کاری خود دارد. اما دهقانی زنگنه با توجه به شرایط حال حاضر کشور و تحریم ها، احتمالا یکی از پیچیده‌ترین دوران مدیریتی در دوران کاری خود را پشت سر می گذارد.
زمانی که برجام امضا شد، تلاش‌هایی برای نوسازی ناوگان «هما» صورت گرفت اما خروج آمریکا از این توافقنامه در اردیبهشت سال گذشته، پروسه نوسازی را تقریبا متوقف کرد. اینکه در آن زمان بسیاری از فرودگاه های دنیا از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ما خودداری می کردند را هم به مشکلات پیش روی این کاپیتان کهنه کار اضافه کنید، خواهید دید که در ابتدای کار مدیرعامل هما، شمار اقدامات اصلاحی کم نخواهد بود. این موضوع و بیشتر از این را در گفت‌وگو با مدیرعامل ایران‌ایر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
ابتدا از ایشان پرسیدیم که با تغییر مدیریت در هما و مدیرعاملی جناب عالی چه تغییراتی در این شرکت رخ خواهد داد؟
مدیران قبلی هما هم خدمات مهمی را ارائه داده اند و هما پر است از نیروهای متعهد و متخصص که فقط نیازمند نوعی همگرایی در عمل بودیم که بحمدالله میسر شد و نمونه آن را در عملیات حج امسال هم دیدیم.
با توجه به شرایط تحریم ها و تاثیر غیرقابل انکار آن بر صنعت هوایی، اقدامات مدیریتی خود را چقدر عملیاتی می بینید؟
صنعت هوایی ۴۰ سال است که با تحریم ها رو به رو است و از ابتدا هم صنعت هوانوردی مورد تهدید و تحریم قرار می گرفت. ما راه‌کارهایی برای اینکه چطور با تحریم کنار بیاییم داریم که در حال انجام آنها هستیم و عملیاتی هم هستند. ضمن اینکه به توان داخلی‌مان هم تکیه می‌کنیم و با موفقیت راه‌مان را ارائه خواهیم داد.
می توانید با ذکر جزئیات بفرمایید که چه اقداماتی صورت می گیرد؟ و آیا این اقدامات همسو با اقدامات مدیران قبلی است؟
همه مدیران هما نسبت به ظرف زمان و مکانی شان زحمات زیادی را کشیده اند و بالندگی‌ای که امروز در هما وجود دارد نتیجه کار جمعی متخصصان هما بوده و هست. ما هم سعی می کنیم این بالندگی و حرکت روبه جلو را در هما ادامه دهیم که ان شاالله با کار تیمی به موفقیت های بسیاری دست خواهیم یافت.
لطفا موفقیت ها را با ذکر موارد ذکر کنید؟
ما در عملیات حج، تعویض دو موتور هواپیما توسط متخصصان خودمان در داخل آشیانه ایران ایر را در کارنامه کاری مان داشتیم که بر هواپیما سوار شد. این تعویض و تعمیر موتور در کمتر از ۱۷ ساعت انجام شد و همچنین پروازی داشتیم که طی آن، پرنده های به بال هواپیما برخورد کرد، در کمتر از ۶ ساعت بال تعویض شد. بنابراین هما نیروهای ارزشمند و شایسته بسیار زیادی دارد که می توان به توان آنها تکیه کرد.
با توجه به اینکه ناوگان هوایی ایران نو نیستند، آیا در شرایط تحریم به چشم انداز آینده صنعت در زمینه نوسازی ناوگان می توان امیدوار بود؟
ما در مورد داشته هایمان صحبت کردیم اما اینکه ما برای آینده چه برنامه ای داریم و برای جوانسازی ناوگانمان چه برنامه هایی خواهیم داشت، در همان آینده و پس از انجامشان اطلاع رسانی خواهیم کرد اما با توجه به برنامه های پیش رو در این مورد چشم اندازمان روشن خواهد بود.
بنابراین آینده صنعت هوایی را در این مورد و به‌طور کلی چگونه ارزیابی می کنید؟
ما ان شالله آینده بسیار روشنی خواهیم داشت و هم بر اساس اولویت‌هایمان ناوگان‌مان را نوسازی می کنیم و هم ان شالله برنامه‌های زیادی در همه شرکت‌ها داریم تا چرخ صنعت هوایی با رشد بیشتری بچرخد. گفتنی است که در حال حاضر و بر اساس رایزنی های انجام شده، هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های دنیا مشکلی در زمینه سوخت رسانی ندارند. ضمن اینکه آموزش درست نیروی انسانی نیز از فرصت هایی است که در دوران تحریم برای هما به وجود آمد و هما به نفع انجام درست عملیات پروازهای خود از این فرصت استفاده کرده است.
درباره شیوه انجام عملیات حج امسال نیز توضیح دهید.
پرواز رفت و برگشت حجاج از ۱۷ تیر ماه آغاز شد و ۱۷ شهریور با میانگین تاخیر ۱۹ دقیقه‌ای پروازها به پایان رسید و در این مدت زمان، ۸۸ هزار و ۵۶۱ زائر با ۳۶۰ پرواز به خانه خدا رفتند. امسال شاهد افزایش ۹۷ درصدی پرواز‌های حج در مقایسه با پارسال نیز بودیم که میانگین تاخیرات امسال ۷۴ درصد نسبت به پارسال کاهش داشت. درمورد پروازهای اربعین نیز از ۱۲ مهر نیروهای ما با تمام توان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

انجام بدون مشکلِ پروازهای حج امسال، نمونه‌ای از انتظام صنعت هوایی است
گفتنی است که طبق سخنان پیشینِ مدیرعامل هما، در بازه زمانیِ پروازهای حج امسال شرکت‌های قشم، ماهان، آسمان و اطلس گلوبال در شرایطی که پرواز‌های خارجی هما به دلیل انجام پرواز‌های حج کاهش یافته بود، تعهدات ایران ایر را انجام دادند و به این شیوه بود که پروازها با دقت و بدون کوچکترین مشکلی انجام شد.
همچنین در این مدت، ۶۱ خلبان، ۸۰ سرمهماندار و ۳۰۰ مهماندار، مهندسان پرواز و ایمنی و عوامل زیادی در مجموعه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسیج شده بودند تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نیروی انتظامی، پلیس فرودگاه و گذرنامه و سپاه حفاظت و سایر دستگاه‌های دخیل، این عملیات را در کمال ایمنی و سلامت و کمترین میزان تاخیر به انجام برسانند. ضمن اینکه همانطور که عنوان شد، به دلیل کارشکنی دولت عربستان سعودی در مشارکت با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای انتقال حجاج ایرانی خانه خدا، تمام ۸۸ هزار حاجی ایرانی با هواپیما‌های پهن پیکر ایران ایر به حج مشرف شدند.

اختصاص ۱۳۷ پرواز به مراسم اربعین
همچنین طبق سخنان مدیرعامل ایران ایر، پروازهای فوق العاده اربعین امسال از سوی این شرکت از ۱۲ مهرماه آغاز شد و ۱۳۷ پرواز تا پایان عملیات اربعین در نظر گرفته شد. اما علاوه بر این پروازها در فرودگاه کرمانشاه نیز روزانه ۶ پرواز به مقصد نجف اشرف انجام شد و پروازهای فوق العاده منطقه‌ای، برای فرودگاه ایلام نیز در نظر گرفته شده بود. گفتنی است که پروازهای کرمانشاه و ایلام تا تاریخ ۲۸ صفر ادامه خواهد داشت.
به طور کلی تعداد ۶۸ هزار و ۲۸۰ صندلی برای پروازهای تهران-نجف-تهران، ۱۹۲۰ صندلی برای پروازهای ایلام-نجف-ایلام و ۵۶۴۰ صندلی برای پروازهای کرمانشاه-نجف-کرمانشاه در نظر گرفته شد. پروازهای ایلام و کرمانشاه به مقصد عتبات عالیات نیز با استفاده از ناوگان ATR۷۲-۶۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» انجام شد و قیمت پرواز در مسیر رفت و برگشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به صورت یکطرفه ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.
گفتنی است که طبق سخنان پیشینِ کاپیتان زنگنه، در مراسم معارفه‌شان که اردیبهشت ماه امسال انجام شد، و همچنین بر اساس گفت و گوی امروز «جمله» اولویت اول ایشان این است که با تمام توان ناوگان موجود را افزایش دهند و ان‌شاءالله بعد به سراغ اصلاح ساختار هما بروند. اصلاحاتی که همین حالا هم در حال انجام هستند؛ شاهد مثال، تعمیر ادوات هوایی با توان متخصصان داخلی است که ذکر آن در گفت‌وگوی بالا رفت.