در دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک مطرح شد؛ نقاط پيشنهادی مشاوران شركت راه‌آهن در پهنه‌های اصفهان و زاهدان تاييد شد
در دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک مطرح شد؛ نقاط پيشنهادی مشاوران شركت راه‌آهن در پهنه‌های اصفهان و زاهدان تاييد شد

دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشورنقاط پيشنهادی مشاوران شركت راه‌آهن در پهنه‌های اصفهان و زاهدان در دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک تاييد شد. دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک با موضوع تدقيق جانمایی مراکز لجستیک پهنه‌های اصفهان و زاهدان با حضور اعضا و نمایندگان به ریاست مهدی صفری مقدم دبیر […]

دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشورنقاط پيشنهادی مشاوران شركت راه‌آهن در پهنه‌های اصفهان و زاهدان در دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک تاييد شد.
دهمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک با موضوع تدقيق جانمایی مراکز لجستیک پهنه‌های اصفهان و زاهدان با حضور اعضا و نمایندگان به ریاست مهدی صفری مقدم دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور و مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این جلسه مطالعات انجام‌شده در خصوص تدقيق جانمايي مراكز لجستيك در پهنه‌هاي مذكور با بررسي نقاط قوت و ضعف اراضي موجود در هر پهنه از منظر زيرساخت‌ها، شبكه‌هاي مواصلاتي، زيست‌محيطي، اقتصادي، اجتماعي و پدافند غيرعامل،‌ توسط مشاوران سازمان مسئول پهنه‌ها ارائه و به بحث گذاشته شد.
در خصوص پهنه اصفهان،‌ ضمن تاييد نقطه پيشنهادي دانشگاه اصفهان به عنوان مشاور پروژه، با توجه به وجود پيشنهاد ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در شرق استان و همجواري احتمالي آن با نقطه پيشنهادي ايجاد دهكده لجستيك، مقرر شد با توجه به مزاياي مناطق ويژه براي خدمات لجستيك و به منظور بهره‌گيري حداكثري از معافيت‌هاي مالياتي و خدمات گمركي، دهكده لجستيك اصفهان حتي‌المقدور در مجاورت يا محيط بر منطقه ويژه احداث شود. جزئيات مربوط به چگونگی فعالیت سرمایه‌گذاران و ديگر ذي‌نفعان در مناطق ویژه اقتصادی و دهکده لجستیک با هماهنگي دبيرخانه، شركت راه‌آهن به عنوان سازمان مسئول و دبيرخانه شوراي‌عالي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي مشخص خواهد شد.
در ادامه این نشست، طرح جانمایی دهکده لجستیک پهنه زاهدان ارائه و عوامل تاثیرگذار در جانمایی بهینه مراکز لجستیک مانند وجود راه آهن میرجاوه به زاهدان، فعالیت فرودگاه زاهدان و وجود شبکه جاده‌ای و شهرک صنعتی تشریح شد و نقطه پيشنهادي مشاور مورد تاييد اعضا قرار گرفت. نقاط مربوط به دهكده‌هاي لجستيك اصفهان و زاهدان جهت تصويب در نشست بعدي ستاد مراكز لجستيك كشور مطرح خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد؛
اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد راه‌های دسترسی به مجتمع‌های بین‌ راهی
مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد راه‌ها ی دسترسی به مجتمع‌های بین راهی و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی محل استقرار این مجتمع‌ها در محورهای مواصلاتی کشور اختصاص یافته است.
حمیدرضا شهرکی ثانوی در نشستی که با سرمایه‌گذاران مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین‌راهی در استان خراسان‌رضوی داشت، افزود: این اقدامی بی سابقه در توسعه خدمات این بخش به شمار می‌رود و از این میزان، اعتبار اختصاص یافته به استان خراسان‌رضوی سهم ۱۱ درصدی معادل ۶۰میلیارد ریال است.
شهرکی بیان کرد: میزان سهم برای خراسان رضوی از این اعتبارات به واسطه جایگاه آن در صنعت گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی، قرار داشتن در مسیر کریدورهای مهم مواصلاتی، شمار بالای ورود مسافر و جایگاه ویژه به دلیل چهار پایانه مرزی در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات است، لذا باید به مجتمع‌های خدماتی- رفاهی و تیرپارک‌ها در این استان توجه ویژه‌ای داشت.
وی اظهارداشت: در حال حاضر در کل کشور تعداد ۷۶۸ مجتمع خدماتی- رفاهی فعال است که در چارچوب طرح تفصیلی ایجاد مجتمع‌ها در مناطق کویری و محورهای فرعی و محورهای روستایی مقصد گردشگری و نیز ایجاد تیرپارک ها در محورهای ترانزیتی كماكان، در نظر گرفته شده است.
شهرکی با اشاره به این‌ که هم اکنون تعداد ۴۷۰ مجتمع خدماتی- رفاهی در سراسر کشور در حال ساخت است، افزود: با تكمیل این میزان پروژه در حال ساخت پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری و ۲ سال آینده شاهد بهره‌برداری بسیار خوبی در این زمینه باشیم.
وی افزود: همچنین ۸۸۷ واحد مجتمع خدماتی- رفاهی در مرحله دریافت استعلام و طی کردن فرآیندهای اداری با هدف آغاز ساخت هستند.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: نکته مهم در حوزه سرمایه‌گذاری مجتع‌های خدمات رفاهی در این است که این واحدها باید بر اساس برنامه بازدهی مطلوب، نقشه اقتصادی، عدم تمرکز صرف بر بحث کارمزد سوخت، اعمال تنوع در ارائه خدمات بر اساس درخواست و نیاز مشتریان و با توجه به ضرورت پایداری در بازار تولید و عرضه خدمات طراحی، ساخت، نگهداری و به بهره‌برداری برسد.
این گزارش حاكی است، ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌ رضوی در این جلسه با تاکید بر اهمیت ایجاد انجمن‌هایی برای احقاق حقوق فعالان حوزه‌های مختلف افزود: با ایجاد چنین انجمن‌هایی امکان انتقال رسمی مشکلات و نیازها به مقامات و مسئولان دولتی فراهم شده و همین امر سبب می‌شود تا بتوان به این موارد رسیدگی كرد.
نصری با اشاره به فعالیت ۳۵ مجتمع خدماتی- رفاهی بین راهی در خراسان‌رضوی، بر لزوم ایجاد برندینگ در این عرصه اذعان کرد و افزود: مالکان مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین راهی به دنبال ایجاد برندهایی در این عرصه باشند، زیرا برندسازی علاوه بر ایجاد اعتبار و کسب اطمینان خاطر مردم به این مجتمع‌ها، در زمینه‌هایی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین‌راهی مد نظر دارد، از جمله طرح‌های طبقه‌بندی و امتیازدهی مجتمع‌ها تاثیرگذار خواهد بود.