پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می‌شود؟
پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می‌شود؟

  معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به نحوه هزینه‌کرد مالیات بر مواد دخانی، گفت: طبق قانون کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن هزینه شود. دکتر کریم همتی با اشاره به وضعیت مالیات بر سیگار در […]

 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به نحوه هزینه‌کرد مالیات بر مواد دخانی، گفت: طبق قانون کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن هزینه شود.

دکتر کریم همتی با اشاره به وضعیت مالیات بر سیگار در بودجه‌های سالیانه، گفت: قانون‌گذار در بند سه ماده ۲۸ آیین‌نامه و لایحه‌ای که وزرات بهداشت در حوزه مالیات بر دخانیات به مجلس تقدیم کرد و به تصویب رسید، اعلام کرده است که کل سهم دولت از مالیاتی که بر سیگار و مواد دخانی مترتب است، از طریق ردیف‌های بودجه‌ای که در بودجه سنواتی آمده، در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات که به عنوان عوارض آن شناخته می‌شود، ‌ هزینه شود.

وی افزود: بر این اساس از ۱۰۰ درصد کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات، ۴۰ درصد به وزارت بهداشت، ۴۰ درصد به وزارت ورزش و جوانان و ۲۰ درصد هم به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد. طبق قانون هزینه‌کرد این اعتبار در بخش‌هایی جز کنترل، پیشگیری، کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن ممنوع است. بنابراین هر وزارتخانه‌ای باید مصادیق مرتبط با این موضوع را در حوزه خودش درآورده و برنامه‌هایش را اعلام کند.

همتی ادامه داد: در بودجه سنواتی امسال مالیات بر مصرف مواد دخانی را به این سه وزارتخانه اختصاص داده‌اند. ‌در حال حاضر عوارض توتون خام و وارداتی ۱۰ درصد، توتون فرآوری شده وارداتی ۳۵ درصد، ‌ سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی ۶۵ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی ۲۵ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی با نشان بین‌المللی که هر سال از سوی وزارت صمت تهیه و با تصویب هیات وزیران ابلاغ می‌شود ۴۰ درصد است که در هریک از این موارد میزان سهم دولت محاسبه شده و به نسبت ۴۰، ۴۰، ۲۰ بین سه وزارت‌خانه بهداشت، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تقسیم می‌شود. باید توجه کرد که میزان سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات بر اساس نوع فرآورده و میزان مالیات آن متفاوت است.

 

«ازدواج‌های دانشجویی»، ازدواج جوانان را تسهیل کرد؟

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: کاهش نرخ ازدواج و افزایش سن ازدواج در کشور نشان می‌دهد برنامه‌های ازدواج دانشجویی کمک زیادی به تسهیل ازدواج جوانان نکرده است.

محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه مراسم ازدواج دانشجویی زیر نظر دفتر ازدواج دانشجویی فعالیت می‌کند گفت: اصل این برنامه ترویج فرهنگ ازدواج در زمان دانشجویی است. این برنامه شامل آموزش‌های اولیه شرعی پیش از ازدواج، برگزاری مراسم جشن ازدواج و یک سفر زیارتی  است که به دانشجویان ارائه می‌شود. همچنین به گفته مسئولان برگزار کننده این مراسم کمک‌هایی نیز برای تهیه جهیزیه به دانشجویان نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این طرح کمبود خوابگاه‌های متأهلی دانشجویان بوده است، ادامه داد: با وجود برگزاری هرساله این مراسم متاسفانه نتوانسته‌اند به تعداد دانشجویان متاهل خوابگاه‌های لازم در اختیار آنهاقرار دهند. از سوی دیگر هم در بحث آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی نیز غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناری  پیش از این گفته بود که این آموزش‌ها آغاز شده و در حال انجام است.

 

تعارضات قانون حذف مدارس خاص با اسناد بالادستی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه مصوبه قانونی حذف تنوع مدارس تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد گفت: برخی از این مدارس یک شبه خلق نشده‌اند. نمی‌توان نهالی چون سمپاد را که بیش از ۵۰ سال ریشه دارد یکباره از جا بکنیم.

فاطمه مهاجرانی با اشاره به موضوع «چالش‌های اجرای قانون عدم تنوع مدارس»، با بیان اینکه اگر انرژی که در این دوسال صرف حذف سمپاد شد صرف تقویت مدارس عادی ابتدایی می‌شد شاهد اتفاقات بهتری بودیم گفت: البته شک ندارم که مصوبه اخیر از سر دلسوزی تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه پایش سیاست‌ها بسیار مهم است و این مدارس یک شبه خلق نشده‌اند و گروه هدفی دارند گفت: تدریج‌گرایی منطقی، مهم است و نمی‌توان به یکباره رفتار کرد. نمی‌توان نهالی که بیش از ۵۰ سال ریشه دارد را یکباره از جا بکنیم. سابقه کاری برخی مدارس تیزهوشان مربوط به دهه ۴۰ است. مهاجرانی افزود: این مصوبه قانونی تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که سند ملی راهبردی نخبگان از این جمله است. اگر بتوانیم روزی به سمت تلفیق کامل حرکت کنیم حتما نباید مدرسه مجزا داشته باشیم و اگر آن روز برسد خرسند خواهیم بود اما سیاست گذاری باید متناسب با شرایط روز باشد.