زهرا ایرانشاهی/ استفاده از روشهای نوین در اجرای پروژههای راهسازی، گام مهمی در اجرای سریعتر و بهروزتر این پروژهها محسوب می شود. ضمن اینکه در شرایط تحریم های امریکا، این تغییر رویکرد در روشهای طراحی و اجرا به ویژه در روسازی راهها موجب کاهش هزینههای راهسازی و صرفهجویی در منابع ملی است. اما وقتی از […]
زهرا ایرانشاهی/
استفاده از روشهای نوین در اجرای پروژههای راهسازی، گام مهمی در اجرای سریعتر و بهروزتر این پروژهها محسوب می شود. ضمن اینکه در شرایط تحریم های امریکا، این تغییر رویکرد در روشهای طراحی و اجرا به ویژه در روسازی راهها موجب کاهش هزینههای راهسازی و صرفهجویی در منابع ملی است. اما وقتی از منابع و منافع ملی سخن می گوییم، رعایت نفع همه افرادِ درگیر در یک پروژه را اعم از بخش دولتی و خصوصی شامل می شود. به این معنی که اگر از شدت قوانین حاکمیتی در جهت تسریع روند انجام پروژه ها کم شود، قطعا همه افراد، خدمات خود را به راحتی انجام خواهند داد.
این در حالی است که در همین پروژه های راهداری، پارامترهای دیگری نظیر افزایش کیفیت قیر مصرفی و آسفالت یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینههای نگهداری راهها بود که در طول سال های اخیر به آن توجه بیشتری شده است. درزمینه توجه به بخش خصوصی فعال در حوزه راهداری نیز اخیرا پیمانکاران از پرداخت جریمه یا عوارض برداشت مصالح خاکریزی معاف شدند که این خود، می تواند راهکاری برای کاهش هزینه های کلی برای اجرای پروژه ها باشد.
این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی در اینباره گفت: با پیگیریهای صورت گرفته از سوی دستاندرکاران آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکلات پیمانکاران با ادارات صنایع و معادن استانها در خصوص پرداخت جریمه یا عوارض برداشت مصالح خاکریزی از قرضههای موضعی و جانبی در پروژههای راهسازی مرتفع شد.
خیراله خادمی از معافیت پیمانکاران در پرداخت جریمه یا عوارض برداشت مصالح خاکریزی خبر داد و گفت: با پیگیریهای صورت گرفته از سوی دستاندرکاران آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکلات پیمانکاران با ادارات صنایع و معادن استانها در خصوص پرداخت جریمه یا عوارض برداشت مصالح خاکریزی از قرضههای موضعی و جانبی در پروژههای راهسازی مرتفع شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود: با درخواست شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص بازنگری در روند پرداخت جریمه از سوی پیمانکاران هنگام برداشت از معادن قرضه از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت موافقت شد وآزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان اولین پروژه از پرداخت حقوق دولتی در این خصوص معاف شد.
وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت با استناد به تبصره ۴ ماده ۱۲ قانون معادن با درخواست شرکت ساخت وتوسعه موافقت کرد و مقرر شد مصالح حاصل از خاکبرداریها، شامل قرضههای موضعی و جانبی که در بستر و یا در حریم جادهها برای همان جاده مصرف میشود از پرداخت حقوق دولتی معاف شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی این اقدام را در راستای تسهیل کار پیمانکاران مفید دانست و اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازی و به ویژه شرکت ساخت وتوسعه در قبال همکاری بخش خصوص در توسعه زیرساختهای حمل و نقل مسئولیت دارد و این اقدام راهگشای بسیار از مشکلات پیمانکاران در هنگام خاکبرداری و خاکریزی پروژههای راهسازی خواهد بود.
کاهش هزینهها با افزایش استفاده از رویههای بتنی
این در حالی است که ۶۰ درصد بودجه نگهداری راه های كشور به قیر و آسفالت اختصاص دارد و مدیریت یكپارچه ساخت و نگهداری پروژه های روسازی با توجه به سرمایه گذاری های بزرگ در راه های كشور اهمیت زیاد دارد.
محمد شكرچی زاده در اینباره گفته است: كاهش هزینه های نگهداری و استفاده از روش ها و اصول حاكم بر مهندسی و استفاده از فناوری های جدید هزینه های نگهداری راه های كشور را كاهش خواهد داد. به گفته وی، خرابی زودرس روسازی راه ها، عمر مفید پروژه های راهسازی را كمتر می كند و استفاده از مواد كیفی قیر و اسفالت روسازی راه های كشور را ارتقا می بخشد كه نتیجه آن ارتقا ایمنی در راه های كشور است.
حال با توجه به اینكه بیش از ۲۰۰هزار كیلومتر راه در كشور وجود دارد، سال گذشته از ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه ها تنها ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت. بررسی ها نشان می دهد سال گذشته تنها ۲۴ درصد بودجه نگهداری راه های كشور به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اختصاص یافت. ارزش راه های كشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که برای نگهداری راه های كشور باید سالیانه ۶ درصد این مبلغ اختصاص یابد. در حوزه راه روستایی نیز برای نگهداری بیش از ۲۰۴ هزار و ۱۲۴ كیلومتر راه روستایی كه ۱۰۴ هزار و ۲۶۴ كیلومتر آن اسفالت است، باید چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یابد در حالی كه تنها ۱۰ درصد این مبلغ به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است.
این در حالی است که برای نگهداری مناسب راه های كشور باید استفاده از قیر و آسفالت كیفی مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده از روش های مناسب مدیریت راه های كشور هزینه های نگهداری راه ها كاهش یابد.
برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی به ۱۵۰ تن قیر و برای ساخت هر کیلومتر بزرگراه به ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزادراه ۴۰۰ تن قیر نیاز است. حال آنکه قیمت قیر در کشورمان در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته و هر سال هم سهم پروژههای عمرانی از قیر رایگان دولتی کمتر میشود. این شرایط وزارت راه و شهرسازی و راهسازان را بر آن داشته است که در توسعه شبکه راهی به دنبال جایگزینی با دوام بالا برای جادههای آسفالته باشند. یکی از زمینه های کاربرد پر مصرف سیمان، که در کشورمان رایج نیست، استفاده از آن در جاده سازی و یعنی ساخت جادههای بتنی است. در کشورهای اروپایی هم به دلیل کمبود منابع نفتی و به تبع آن کمبود قیر و مواد مورد استفاده در ساخت اسفالت، تمایل به استفاده از رویه بتنی رشد چشمگیری داشته است. بنابراین بتن را میتوان بهترین گزینه برای جایگزینی قیر و آسفالت در جاده سازی مطرح کرد.