وارسی پرواز عبارتی است درباره يکسری از اندازه گيری وآزمايشات پروازی که با تجهيزات مخصوص هواپيما و جهت اطمينان از صحت پخش سيگنال تجهيزات كمك ناوبری، ارتباطی و راداری انجام میشود. این عملیات به وسیله یک هواپیما که در فرودگاه می گردد و مشکلات ناوبری را حل می کند نیز قابل انجام است. درواقع خلبانها […]
وارسی پرواز عبارتی است درباره يکسری از اندازه گيری وآزمايشات پروازی که با تجهيزات مخصوص هواپيما و جهت اطمينان از صحت پخش سيگنال تجهيزات كمك ناوبری، ارتباطی و راداری انجام میشود. این عملیات به وسیله یک هواپیما که در فرودگاه می گردد و مشکلات ناوبری را حل می کند نیز قابل انجام است. درواقع خلبانها در عملیاتهای پروازی از دستگاه ها و سیستم های متفاوتی استفاده می کنند که اغلب این دستگاه ها در اختیار بخش مراقبت پرواز قراردارند تا بتوانند با پرواز در ارتباط باشند و اطلاعات لازم را ارسال یا دریافت کنند. سلامت روحی و جسمی فعالان این عرصه از مهمترین پارامترهایی است که بدون آن می توان به صحت عملیات دقیق پرواز شک کرد.
در کشور ما اما این عملیات توسط شرکت فرودگاه ها به درستی انجام می شود و فرودگاه ها به سیستم های وارسی مجهز هستند. چراکه اگر چنین نباشد پرواز ها دچار مشکل جدی خواهند شد. این در حالی است که سازمان هواپيمايی کشوری، لوح و گواهينامه صلاحيت پروازی فلايت چک را به مرکز وارسی پروازی و خدمات هوايی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران، طی مراسمی اعطا کرده است. در اين مراسم كه با حضور رئيس سازمان هواپيمايی كشوری، معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان، مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي، مديركل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان و جمعي از مديران شركت فرودگاه ها برگزار شد، علی عابدزاده اظهار داشت: اعطاي لوح و گواهينامه صلاحيت پروازي فلايت چك به مركز وارسي پروازي و خدمات هوايي، تجلي اوج مسئوليت پذيري سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي است.
رئيس سازمان هواپيمايی افزود: اين موضوع قدم مهمي در عرصه هوانوردي كشور است چرا كه امروز اين مسئوليت پذيري به نگراني مسئولان كشور و تمامي كساني كه دغدغه ايمني هوايي كشور را دارند به بهترين شكل پاسخ داده است. عابدزاده با تاكيد بر نيازمندي آسمان ايران به هواپيماي دوم فلايت چك اظهار اميدواري كرد: با اعطاي اين گواهينامه شاهد اعتلاي فعاليت مركز وارسي پروازي و خدمات هوايي شركت فرودگاه ها باشيم.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: امروز با قطعيت اعلام مي كنم اين اقدام براساس استانداردهاي روز دنيا انجام شده و هر چند ابتدا بر نحوه كار ايراداتي وارد كرديم اما اطمينان داريم اين فعاليت ها در بستر استانداردها حركت كرده و در تاريخ صنعت به عنوان يك كار درست براي هميشه ماندگار خواهد شد. سازمان براي بهبود بخشيدن به راه هاي هوايي برنامه ريزي هاي منسجمي دارد و اكنون اساس و پايه آن بنا شده است.
این در حالی است که عدم تجهیز فرودگاه ها به چندین فلایت چک که سلامت هواپیماهای مسافری و باری را بررسی می کند، می تواند به مشکل جدی در این زمینه تبدیل شود.
با يك هواپيماي فلايتچک با محدوديت هایی رو به رو هستيم
در ادامه سياوش اميرمكري رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران گفت: از زماني كه مسئوليت وارسي پروازي آسمان كشور برعهده شركت فرودگاهها نهاده شده كارها به خوبي انجام شده و همين امر منجر شد تا امروز شاهد دريافت گواهينامه صلاحيت پروازي باشيم. وی افزود: حجم كار در مركز وارسي پروازي و خدمات هوايي شركت بسيار بالاست و با يك هواپيماي فلايت چك قطعا با محدوديت هاي رو به رو هستيم.
وی اظهار اميدواري كرد: به زودي شاهد ورود هواپيماي دوم باشيم. گفتني است پس از حدود سه سال فعاليت مركز وارسي پروازي و خدمات هوايي شركت فرودگاهها بيش از ۱۴۰۰ ساعت پرواز فلايت چك در ۶۸ فرودگاه كشور به صورت مداوم و مكرر و با نظارت سازمان با موفقيت انجام شده است.
این در حالی است که رئیس اداره مهندسی تجهیزات ناوبری در اینباره گفته است: تمام سیستم های ناوبری فرودگاه ها توسط اداره مهندسی تجهیزات ناوبری خریداری، نصب و راه اندازی می شوند. پارامترهای اصلی پخش که هواپیماها با دریافت و تحلیل آن موقعیت خود را پیدا می کنند، در مراحل مختلف توسط پرسنل متخصص زمینی آزمایش، بررسی و در نهایت تأیید می شود. از طرف دیگر، رفتار امواج پس از برخورد با موانع طبیعی و مصنوعی تغییر می کند. بنابراین نیاز است پارامترهای مذکور توسط یک وسیله پرنده مجهز شده به دستگاه های اندازه گیری مخصوص در فضا نیز آزمایش، بررسی و در صورت عدم مغایرت، تأیید شود. اینجاست که هواپیمای فلایت چک به یاری متخصصان ما می آید. اگر هواپیمای فلایت چک این سیستم ها را تایید نکند، هیچ هواپیمایی مجوز استفاده از دستگاه را ندارد که همین جمله ارتباط ما با وارسی پرواز را نشان می دهد. حسین کریمی فرع ارتباط با وارسی پرواز را در قالب جلسه های هماهنگی ماهانه در بیست و چهارم یا بیست و پنجم هر ماه عنوان کرد که در این جلسه ها برای ماه آینده برنامه ریزی می شود و با مشخص کردن سیستم های در حال ابطال و با رعایت اولویت آنها، برنامه ریزی به عمل می آید. متخصصان ناوبری قبل از وارسی پروازی در شرکت فرودگاه ها از سیستم ها «گراند چک» به عمل می آورند تا پروسه آخرین چک زمینی قبل از پرواز هواپیمای فلایت چک در روی زمین تکمیل شود. همچنین به علت از بین بردن وقفه در سرویس دهی تمام سامانه های ناوبری، برخی تعمیرات و تنظیمات باید دقیقا قبل از وارسی پرواز انجام شوند که این موضوع سرعت عمل و نیاز به نیروی متخصص ماهر و با تجربه را طلب می کند. متخصصان FIS مستقیما با متخصصان ناوبری در ایستگاهها در ارتباط کلامی هستند و تمام هماهنگی های فنی و تنظیمی انجام می شود. گفتنی است که وارسی پروازی و تعمیرات اولیه با پشتیبانی ۲۱۴ سامانه کمک ناوبری با ۲۴ نفرنیروی ستاد، کار بسیار دشواری است و تغییر لحظه ای برنامه های هواپیمای فلایت چک نیز بر این دشواری می افزاید چرا که باید اداره ناوبری حداقل دو روز قبل از حضور هواپیمای فلایت چک، کارشناس یا کارشناسان متخصص خود را مشخص و بلیت سفر به مقصد آنها را تهیه کند، با فرودگاه مربوطه هماهنگی های لازم را انجام دهد و مأمور خود را اعزام کند. این وسعت عملکرد و تعدد وظایف جز با مسئولیتپذیری و فداکاری همکاران امکان پذیر نیست. درواقع متخصصان در فرودگاه ها قبل از انجام وارسی، تمام تست های زمینی را با حساسیت انجام می دهند و از آخرین وضعیت سیستم خود در روی زمین آگاه می شوند. با این کار زمینه انجام وارسی پروازی موفقیت آمیز فراهم می شود و این موضوع در کاهش مدت زمان وارسی پروازی نقش بسزایی خواهد داشت.