۱۸ سال گذشت، اما قطار تبریز – میانه – بستان آباد به مقصد نرسید؛ این پروژه که از سال ۱۳۷۹، عملیات احداث آن آغاز شده و تاکنون با وعدههای متفاوتی روزگار خود را سپری میکند. خط آهن میانه – تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت میباشد که تکمیل یافتن آن میتواند خط ریلی کشور […]
۱۸ سال گذشت، اما قطار تبریز – میانه – بستان آباد به مقصد نرسید؛ این پروژه که از سال ۱۳۷۹، عملیات احداث آن آغاز شده و تاکنون با وعدههای متفاوتی روزگار خود را سپری میکند.
خط آهن میانه – تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت میباشد که تکمیل یافتن آن میتواند خط ریلی کشور را به اروپا وصل کند؛ گذشته از این بهرهبرداری کامل از این خط، مسافت تبریز تا تهران را ۱۱۴ کیلومتر و هم چنین حدود ۵ ساعت کاهش خواهد داد.
این خط آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی شده است که ۷ قطعه از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و ۵ قطعه پایانی نیز در محدوده بستان آباد – تبریز واقع شده است.
پروژه قطار میانه – بستان آباد – تبریز، تاکنون با صرف هزینهای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان تکمیل نشده و سوت آن به گوش نرسیده است. حال تنها دغدغهای که این پروژه را در بر گرفته است این میباشد که بعد از گذشت ۱۸ سال چشم انتظاری آیا روزی ممکن است این قطار به تبریز برسد؟
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی میگوید : پروژه قطار تبریز- میانه – بستان آباد از عظیمترین پروژههاست که عملیات خاک ریزی و خاکبرداری راه انجام یافته بود اما اقدامی در رابطه با ریل گذاری صورت نگرفته بود.
محمد وحدتی با اشاره بر اینکه این پروژه از ۱۵ سال قبل آغاز شده است ادامه میدهد : با شروع مجلس دوره دهم در سال ۱۳۹۵ و با پیگیریهای صورت گرفته، در نهایت اعتباری تعلق گرفت و عملیات ریل گذاری از شهرستان میانه آغاز شد و می بایست عملیات ریل گذاری خیلی وقت قبل به اتمام می رسید.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی می افزاید : هزینهای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه صرف شده است که آخر آبان ماه سال جاری نیز با حضور رئیس جمهور، قطار میانه تا بستان آباد مورد بهره برداری قرار میگیرد.
وحدتی بیان میکند : این قطار از مسیر بستان آباد تا تبریز ، نواقصی از جمله ریل گذاری و پل وجود دارد که طبق وعدهای که داده شده تا ۱۸ ماه آتی نیز تا تبریز، مورد تکمیل و بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی در پایان اضافه میکند : حدود ۲۳ کیلومتر از مسیر بستان آباد تا تبریز باقی مانده است که چندان مسافت قابل توجهی نیست.
استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از این پروژه ، بر اتمام راه آهن میانه – بستان آباد تأکید کرده و بیان میکند : برای بهره برداری از این قطعه باید ایستگاه بستان آباد و راه دسترسی به آن نیز تکمیل گردد.
پور محمدی ادامه میدهد : در حال حاضر بخشهایی از کارهای تأسیساتی در حال اجرا میباشد اما با این وجود، حدود ۹۵ درصد از اقدامات عملیاتی ایستگاه بستان آباد تکمیل شده است.
او توضیح میدهد : مسکن و شهرسازی، راه دسترسی ایستگاه بستان آباد و هم چنین کارهای عملیاتی آن را بر عهده گرفته است.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه میکند : قطعه بستان آباد به تبریز به طول ۴۲ کیلومتر، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پور محمدی در پایان، اشاره ای به نواقص راهآهن بستان آباد کرده و بیان میکند : پل باسمنج و ایستگاه خاوران از نواقص این پروژه است که اقدامات انجام گرفته بر روی پل باسمنج تقریباً اتمام یافته و ایستگاه خاوران نیز به زودی تکمیل خواهد شد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس میگوید : در رابطه با این پروژه، پیگیریها و جلسات مختلفی صورت گرفته است. طی جلسهای که در سال گذشته با مسئولان پروژه، احداث و زیرساخت صورت گرفت، اظهار کردند که سازههای پل فلزی است که به اهواز سفارش داده شده و با وجود نوبت ۶ ماه، مشخص نیست که بعد از اتمام این ۶ ماه تحویل دهند یا خیر.
محمد اسماعیل سعیدی در ادامه بیان میکند : در نهایت توافق بر این شد که سازهها تغییر یافته و بتنی شود تا پروژه سریع تر به جلو رود چرا که زمان، بسیار مهم است اما سازههای بتنی نیز عملی نشد و بار دیگر به سراغ سازههای فلزی رفتند. هزینههای هنگفتی در طول این ۱۸ سال صرف شد اما متأسفانه تاکنون چنین پروژه عظیمی تکمیل نشده است، پروژهای که میتواند علاوه بر تسهیل در رفت و آمد، بخشی از ترانزیت کشور را نیز تکمیل کند.
در حال حاضر این پروژه ملی نیازمند شتاب مسئولان در راستای تکمیل این پروژه است تا بعد از گذشت ۱۸ سال، سوت قطار در گوش مردم آذربایجان نواخته شود/تسنیم.