زهرا ایرانشاهی / در روزهای اخیر خبری به سرعت در شبکه های تلویزیونی و مجازی مبنی بر ورود چند تن ذرت آلوده به کشور منتشر شده است اما سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که تمام محموله ذرت ۳۵۰ هزار تنی وارد شده به کشور، از نظر کیفی مشکلی نداشته و حائز استانداردهای لازم بوده […]
زهرا ایرانشاهی /
در روزهای اخیر خبری به سرعت در شبکه های تلویزیونی و مجازی مبنی بر ورود چند تن ذرت آلوده به کشور منتشر شده است اما سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که تمام محموله ذرت ۳۵۰ هزار تنی وارد شده به کشور، از نظر کیفی مشکلی نداشته و حائز استانداردهای لازم بوده است.
اگرچه این خبر در روزهای اخیر منتشر شده اما آنطور که برخی از مسئولان گفته اند حدود دو سال است که انبارهای کشور گرفتار ورود ذرت آلوده شده اند.
ماجرای ذرتهای آلوده چیست؟
در خبرها امده است که سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایشهای متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.
در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیسجمهوری دستور توقف واردات ذرتهای آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.
با این وجود دو روز پیش امیر خجسته، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایشهای انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری میشود.
البته این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرده بود که این پرونده در دست اقدام است و کار را پیگیری میکنیم، اگر اطلاعات ما مدقن شود به مردم اعلام میکنیم.
در چنین فضایی در شبکه های اجتماعی و مجازی نیز مطالبی منتشر شد که به مردم هشدار میداد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه میشود خودداری کنند زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است، اما سازمان ملی استاندارد امروز اعلام کرد که سلامت تمام ۳۵۰ هزار تن ذرت وارد شده به کشور از سوی این سازمان تایید شده است و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.
ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف میشود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد. بنابراین این محصول چه به مصرف مردم برسد و چه خوراک دام و طیور شود، برای انسان و محیط زیست ضررهای بسیاری خواهد داشت. اگرچه که مسئولان پخش چنین محموله ای را بین مردم نفی کرده اند. این محموله چه وارد سبد استفاده مردم شده باشد و چه نه، از ابتدا از طریق مبادی دریایی وارد کشور شده است.
حالا اما مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اینباره گفت: مردم در خصوص موضوع ذرتهای آلوده نگران نباشند چون تمام اصول بهداشتی برای رعایت امنیت غذایی مردم انجام شده است. محمد راستاد با بیان اینکه صاحب کالا (ذرتهای آلوده) بهصورت مستمر و مجدانه دنبال مشتری خارجی است تا بتواند محموله ذرت را به کشور دیگری صادر کند، اظهار کرد: وی هنوز موفق به این کار نشده است و امیدوار هستیم گیرنده کالا با سرعت بیشتری مشخص شود تا بتوان این ذرتها را از بندر امام (ره) خارج کرد.
وی درباره اینکه چگونه میتوان راهی یافت تا ذرتهای آلوده از انبار بندر امام خارج شود، افزود: صاحب کالا به جهت هزینه انبارداری که پرداخت میکند بهدنبال مشتری خارجی است، این امر برای صاحب کالا انگیزه بزرگی است تا دیگر مشمول پرداخت هزینه انبارداری نشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: انبارهایی که ذرت آلوده در آن نگهداری میشود با انبار سایر کالاهای اساسی مجزا است و تمام اصول بهداشتی برای رعایت امنیت غذایی مردم انجام شده است، لذا در این خصوص هیچ نگرانی وجود ندارد.
شرایط انهدام ذرت ها مهیا است
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز بر این امر تأکید کرد که خواسته اصلی ما که بارها به آن اشاره کردیم تعیین تکلیف ذرتهای آلوده است.
وی ادامه داد: نسبت بهسال گذشته میزان واردات کالاهای اساسی ۴۰ درصد بیشتر شده است، این رشد نشان میدهد که ما نیازمند انبارهای بندر هستیم. بیش از دو سال است که ۱۲ انبارِ بندر گرفتار ذرتهای آلوده است.
عادل دریس با تأکید بر اینکه در تعیین تکلیف صورت گرفته دو راهکار وجود دارد، تصریح کرد: یک راهکار این است که ذرت آلوده به کشور دیگری صادر یا کل محموله منهدم شود. در حال حاضر زمان قانونی برای فرآیند انهدام طی شده (حتی محموله در زمره کالاهای متروکه قرار گرفته) است؛ لذا امیدواریم اگر صاحب کالا نتوانست مشتری برای محموله خود پیدا کند، این ذرتها منهدم شود.
واردات کالا شامل چه مراحلی است؟
آنچه در این بین مطرح می شود این است که شرایط واردات کالا به کشور به چه صورت است و آیا پیش از ورود یک کالا سلامت آن مورد بازبینی و آزمایش قرار نمی گیرد؟ برای درک این منظور لازم است که شرایط واردات کالا را بررسی کنیم.
مرحله نخست، استعلام مشخصات فنی و قیمت کالا پس از شناسایی سازنده یا فروشنده است. سپس نمونه کالا برای تعیین سلامت آن دریافت می شود. تصمیم گیری در رابطه با نوع ، مدل و تعداد کالای وارداتی – که باتوجه به شرایط فروش در بازار داخلی، قیمت تمام شده کالا – میزان تقاضا – زمان فروش کالا و سایر آیتم های دیگر نیز قابل محاسبه است. سپس داشتن اطلاعات کافی از تعرفه گمرکی و شرایط واردات کالای مزبور مطرح خواهد شد. داشتن اطلاعات در مورد هزینه های مرتبط با واردات کالا از ابتدا تا پس از ترخیص جهت محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا و تصمیم گیری نهایی، مرحله ای است که می توان ان را اخرین مرحله تضمبن سلامت و کیفیت کالا نامید.
محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا ( قیمت تمام شده کالا در انبار با احتساب کلیه هزینه های سربار مشمول)، دریافت تخفیفات توافق نهایی بر سر قیمت کالا و ترم فروش با فروشنده، بررسی تامین بودجه واردات و تصمیم گیری نهایی جهت واردات، توافق بر سر شیوه پرداخت مبلغ کالا به فروشنده( ترم پرداخت) – که مبحث مهم و تخصصی است،، توافق در زمان حمل کالا و شیوه حمل. ( ترم تحویل)، اطلاع دقیق از مجوزها و استانداردهای لازم برای واردات و توافق جهت اجرای استاندارها با فروشنده، چک کردن اسناد حمل مورد نیاز با فروشنده و دریافت تائیدیه از او جهت توانایی ارائه اسناد، توافق جهت بازرسی کالا (بنا به ضرورت) مراحلی است که می توان آنها را برای انجام بررسی های نهایی موثر دانست. باقی موارد نیز شامل پروسه های اقتصادی است که از حوصله این بحث خارج است. با این شرایط، می توان نتیجه گرفت که می توان علاج واقعه را پیش از وقوع انجام داد.