۷۳۵ هزار کودک تهرانی امسال غربالگری بینایی می‌شوند
۷۳۵ هزار کودک تهرانی امسال غربالگری بینایی می‌شوند

  معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی گفت: براساس آخرین سرشماری کشور در سال ۹۵ بیش از ۷۳۵ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در استان تهران ساکن هستند که غربالگری بینایی می‌شوند. محسن فتاپور در این باره اظهار داشت: بیش از یک هزار و ۷۰۰ پایگاه غربالگری […]

 

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی گفت: براساس آخرین سرشماری کشور در سال ۹۵ بیش از ۷۳۵ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در استان تهران ساکن هستند که غربالگری بینایی می‌شوند.

محسن فتاپور در این باره اظهار داشت: بیش از یک هزار و ۷۰۰ پایگاه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در استان تهران مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۳۸۱ پایگاه به شکل دائم و بیش از یک هزار و ۴۰۰ پایگاه به شکل غیردائم به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه ۳۷۲ روستا در استان تهران تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: در طرح امسال بیش از دو هزار و ۴۰۰ نیروی غربالگر در مراکز مستقر شده‌اند همچنین ۱۰۳ اپتومتریست‌های فعال، هفت پزشک و ۴۸ کارشناس ناظر نیز در این طرح حضور دارند.معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تعداد کودکان معاینه شده در طرح غربالگری بینایی سال گذشته در استان تهران بیش از ۶۳۴ هزار کودک بوده‌اند، تصریح کرد: بعد از انجام غربالگری حدود ۹۷ هزار کودک مشکوک به بیماری‌های چشم شناسایی شدند که بعد از انجام معاینات تخصصی‌تر مشخص شد یک هزار و ۶۹۰ کودک مبتلا به بیماری‌های چشمی و یک هزار و ۶۱۷ کودک نیز مبتلا به تنبلی چشم (آمبلیوپی) هستند.برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال در استان تهران از اول آبان ماه آغاز شده است و والدین می توانند همراه کودکان خود با مراجعه به یکی از پایگاه های دائم یا غیر دائم غربالگری از سلامت چشم کودکان آگاه شوند.

 

 

توجه شهرداری به موضوعات زیست محیطی در برگزاری مراسم‌های مذهبی

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در مورد فرآیند احصای هیئات دوستدار محیط زیست و آنچه که در محرم سال جاری انجام شد، بیان کرد: پیرو مصوبه‌ی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برنامه‌های منطبق با ملاحظات محیط زیستی، دستورالعملی با مشارکت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری، سازمان مدیریت پسماند و اداره کل سلامت شهرداری تهران تدوین شد.

شینا انصاری با بیان اینکه این دستور العمل بعد از تدوین به مناطق تهران ابلاغ شد، تصریح کرد: در جلسات هم اندیشی میان شهرداری تهران با هیئات عزاداری، موضوعات و محورهای مختلف از جمله عدم مصرف یا محدودسازی ظروف یک‌بار مصرف، مدیریت پسماند، مدیریت ترافیک، الگوی مصرف، نصب بنرهای آموزشی و توزیع کیسه پارچه‌ای و … بیان شد. همچنین گفته شد گروه‌های مذهبی می‌توانند به عنوان گروه‌های مرجع جامعه برای توجه به مسائل زیست محیطی گام بردارند.

 

 

نیاز تهران به ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طول عمر بیش از ۱۰ ساله ۷۰۰۰ اتوبوس در شهر تهران گفت: تهران نیازمند ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید است.

محسن هاشمی در خصوص افزایش آلودگی هوا در روزهای پاییزی گفت: مهم‌ترین راه حل مشکل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است لذا در این تعریف تاکسی حمل و نقل عمومی پرظرفیت محسوب نمی‌شود در حالی که مترو و اتوبوس به عنوان حمل و نقل عمومی پرظرفیت محسوب می‌شود.

وی افزود: در روزهایی که پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد باید مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم. حمل و نقل عمومی کارا و مجهز که مورد استقبال شهروندان قرار گیرد.

هاشمی تأکید کرد: ما زیرساخت‌های مناسبی در حوزه حمل و نقل عمومی داریم. متروی تهران می‌تواند پنج میلیون سفر در روز جابه‌جایی داشته باشد اما در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره می‌گیرد. وی با بیان اینکه در این مدت دولت هم کمک‌هایی در حوزه تأمین واگن برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش‌بینی کرده است، افزود: بروکراسی موجود در دولت و تحریم‌ها اجازه تحقق این کمک‌ها را نداده است. به طور مثال هنوز قرارداد ۶۳۰ واگن عملیاتی نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران گفت: دولت در این خصوص پیش‌بینی کرد که ۱۹ هزار اتوبوس با همکاری صندوق ذخیره و از محل صرفه‌جویی سوخت تأمین شود؛ اما باز هم به دلیل بروکراسی‌های موجود این موارد محقق نشد لذا باید دولت و معاون اول رئیس جمهور جلسه‌ای اضطراری در این خصوص برگزار کنند. در حال حاضر تهران نیاز به ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که امروز ۷۰۰۰ اتوبوس با طول عمر ۱۱ سال در تهران مشغول فعالیت هستند. در حالی که اتوبوس‌ها نباید بیش از هشت سال تردد داشته باشند. بخشی از این اتوبوس‌ها در اختیار بخش خصوصی و به دلیل فرسودگی در سطح شهر بعضا متوقف می‌شوند.