«جمله» به مناسبت هفته پدافند غیرعامل از ضرورت آمادگی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی گزارش می‌دهد؛   کشور در شرایط اضطرار، محدود به یک بندر خاص نیست
«جمله» به مناسبت هفته پدافند غیرعامل از ضرورت آمادگی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی گزارش می‌دهد؛   کشور در شرایط اضطرار، محدود به یک بندر خاص نیست

مراسم مربوط به هفته پدافند غيرعامل ۱۴ آبان ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین رییسی، ریيس قوه قضاييه و جمعي از مقام‌های عالي كشوري و لشكري شامل وزرا، استانداران، فرماندهان نظامي و انتظامي، مديران كل پدافند غيرعامل، اساتيد، نخبگان و دانشجويان در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار و از مديران منتخب دستگاه‌هاي اجرايي به […]

مراسم مربوط به هفته پدافند غيرعامل ۱۴ آبان ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین رییسی، ریيس قوه قضاييه و جمعي از مقام‌های عالي كشوري و لشكري شامل وزرا، استانداران، فرماندهان نظامي و انتظامي، مديران كل پدافند غيرعامل، اساتيد، نخبگان و دانشجويان در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار و از مديران منتخب دستگاه‌هاي اجرايي به جهت عملكرد مطلوب در حوزه پدافند غيرعامل قدردانی شد.
در این مراسم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز حضور داشتند و از برنامه‌ريزي، پيگيري و اقدامات شايسته شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در سال‌های اخیر بویژه سال جاری قدردانی شد.
این در حالی است که پدافند غیرعامل مفهوم پراهمیتی است و نوعی دفاع غیرنظامی است. این مفهوم، به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است. در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند. همچنین پدافند غیرعامل در شبکه‌های توزیع به اصولی پیشگیرانه ای اطلاق می‌شود که با انجام آنها ضریب اطمینان شبکه بالا رفته و در مواقع بحران خسارت وارده کاهش می‌یابد همانند مقاوم‌سازی پایه‌ها، نصب اسپیسر و …
این در حالی است که نظر به انجام مراسم های مربوط به این مناسبت، در اینباره مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به‌واسطه زیرساخت‌های بندری از نظر طبقه‌بندی پدافند غیرعامل جزو زیرساخت‌های حیاتی و حساس به‌حساب می‌آید و در این زمینه اقدامات گسترده‌ای برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در این شرایط انجام شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص پدافند غیرعامل در زیرساخت‌های بنادر کشور اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به‌واسطه زیرساخت‌های بندری ازنظر طبقه‌بندی پدافند غیرعامل جزو زیرساخت‌های حیاتی و حساس به‌حساب می‌آید. وی افزود: در این خصوص اقدامات گسترده‌ای برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در شرایط پدافند غیرعامل انجام‌شده که از جمله آن‌ها طرح‌های مصوب اجرایی در این حوزه است. این طرح‌ها در حوزه پدافند غیرعامل در همه بنادر کشور تدوین و تصویب‌شده که قابل‌ اجرا هستند و متناسب با طرح‌های اقتضایی تمهیداتی در بنادر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به‌این‌ترتیب در شرایط غیرمعمول و غیرمتعارف بنادر ایران غافلگیر نمی‌شوند و به‌طور متناسب با شرایط ایجادشده بر اساس طرح‌های اقتضایی اقدامات مناسب را انجام می‌دهند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد:‌ خوشبختانه در خصوص زیرساخت‌های بندری تمام ظرفیت‌ها در طول سواحل عمده کشور توزیع شده که شامل ظرفیت زیرساختی و تجهیزات است. به‌این‌ترتیب در تمام بنادر کشور این امکان وجود دارد که انواع ترافیک‌ها را پذیرا باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این یک توانمندی قابل‌توجه است که در شرایط اضطرار دیگر محدود به یک موقعیت جغرافیایی نیستیم. به‌این‌ترتیب سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط لازم می‌تواند در هر وضعیتی نیاز حمل‌ونقل و کشور را با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، تأمین کند.

ضرورت آمادگی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی
احتمال وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی همواره وجود داشته و دارد. به ویژه در حوادث غیرطبیعی مثل جنگ، سازه‌های مربوط به حمل‌ونقل به دلیل اینکه نقش حمل کالاهای اساسی را برعهده دارند، از طرف دشمن بیشتر تهدید می‌شوند. در حمل‌ونقل جاده‌ای خطر ویرانی کمتر است چراکه معمولا جاده‌ها بر بستر هموار زمین قرار دارند. اما پل‌ها و سازه‌های جاده‌ای نیز در این شرایط در معرض خطر بمباران قرار دارند. بنابراین مقاومت این سازه‌ها اهمیت زیادی دارد. سازه‌های مربوط به حوزه جاده‌ای در کشور ما بر اثر زلزله و جنگ از میان نمی‌روند و بیشتر برای آنها خطر سیل می‌تواند وجود داشته باشد.
در بخش ریلی هم شناسایی مراکز و نقاط حساس نظیر پل‌ها، ایستگاه‌ها، تونل‌ها، تقاطع‌ها، مراکز راهبری دپوها و مراکز اولویت‌بندی آنها جهت تدوین طرح پدافند غیرعامل مربوط به هریک از آنها مهم است. مورد دیگر تدوین طرح و سازوکارهای لازم جهت بازسازی و بازگشایی سریع پل‌ها و تونل‌های مهم و حساس پس از حمله احتمالی دشمن (به‌کارگیری شاسی‌ها و…)است که از پیش باید طراحی مناسبی داشته باشند. تدوین و اجرای طرح‌های جایگزین برای پل‌ها و تونل‌های موجود و در دست طراحی برای استمرار حمل‌ونقل ریلی در حالت بحران را از اقدامات مهم در زمان وقوع بحران است که ایجاد و احیای راه‌های دسترسی جاده‌ای جهت همه تونل‌های حساس و مهم ریلی برای بازسازی و بازگشایی سریع آنها در صورت حمله دشمن از اقدامات ضروری مدیریت بحران است.
ایجاد شبکه جایگزین ارتباطات رادیوی امن و پایدار در سیستم حمل‌ونقل ریلی در صورت حمله دشمن و ایجاد پناهگاه برای ایستگاه‌های بزرگ و حساس باید در دستور کار مدیریت بحران قرار بگیرد. شاهد مثال: در همین مورد در جنگ ایران و عراق، این کشور پل ریلی قطور بین ایران و اروپا را در ۹حمله هوایی و ۶ بمباران از میان برد و ما با پل‌های از پیش آماده آن را بازسازی کردیم. پس در موقع جنگ حتما باید پل‌های موقت و پل‌های اصلی‌ای که ظرف هشت ساعت در نقاط مورد نیاز نسب می‌شوند را ساخت و با رنگ‌های مناسب استتار کرد تا در آفتاب برق نزند.
پدافند غیرعامل یعنی در صورت حمله هوایی نیز باید مراکز مهم هوایی شناسایی شود. نقاطی نظیر فرودگاه‌ها مراکز تعمیراتی انبارهای قطعات با ارزش و مراکز مخابراتی و تدوین طرح پدافند غیرعامل برای هریک از موارد بالا لازم است که در دستور کار قرار گیرند. تدوین و اجرای طرح پراکنده سازی هواپیماها در فرودگاه‌های از پیش تعیین شده جهت کاهش اثرات حمله دشمن نیز اقدام دیگری است که باید انجام شود.
در حمل‌ونقل دریایی نیز شناسایی نقاط حساس و گلوگاه‌های دریایی و اولویت‌بندی و تهیه طرح پدافند غیرعامل برای هریک از این مراکز؛ تدوین استفاده از بنادر متروک جهت استفاده در شرایط بحران و ایجاد استحکام مراکز فرماندهی و راهبری دریایی در برابر حملات دشمن از اهمیت زیادی برخوردار است.