شرکت راه اهن ایران در راستای اجرای بند ۴۴ قانون اساسی از مجموعه های کارآمدی است که آنچه به بخش خصوصی واگذار کرده است، کاملا عملی و واقعی است. به این معنی که مانند برخی از مجموعههای اقتصادی در دولت دچار خصوصی سازی نیم بند نشده و بخشی از زیرساخت و کل بخش ناوگان را […]
شرکت راه اهن ایران در راستای اجرای بند ۴۴ قانون اساسی از مجموعه های کارآمدی است که آنچه به بخش خصوصی واگذار کرده است، کاملا عملی و واقعی است. به این معنی که مانند برخی از مجموعههای اقتصادی در دولت دچار خصوصی سازی نیم بند نشده و بخشی از زیرساخت و کل بخش ناوگان را به این بخش واگذار کرده است.
این در حالی است که ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن نیز در کشور در حال مطالعه، طراحی و ساخت است. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همیت ارتباط بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی گفته است که بخشی از زیرساخت، ناوگان و سایر امکانات بهبخش خصوصی واگذار شد و تنها حاکمیت آن در اختیار راه آهن است که باید به این شکل بهرهبرداری شبکه ریلی را در داخل کشور افزایش دهیم.
سعید رسولی با اشاره به تردد واگنهای ایران به کشورهای CIS و بالعکس درخصوص پروتکلهای چند جانبه در این شورا که منجر به ترانزیت راحت تر کالا خواهد شد، اظهار داشت: در این زمینه نکته مهم توجه بهرهوری است.
وی افزود: برای انجام این کار در شبکه داخلی باید موانع برطرف شود و در تعامل با دیگر کشورها نیز باید این مساله رعایت شود تا آنها بتوانند از بازارهای حمل و نقلی استفاده کنند. به طور مثال تفاهمنامه دو جانبهای با ترکیه در حوزه مسافری و باری منعقد شد. در بخش مسافری با راهاندازی قطارهای تهران – وان و تهران – آنکارا درصدد توسعه آن تا استانبول هستیم. در حوزه باری هم برای جابهجایی بار و کالا بین ایران و ترکیه تفاهمنامهای به امضا رسیده است.
رسولی تصریح کرد: در این خصوص بخشی از کار در حوزه باری و در تمام بخش مسافر کار عملیاتی شده است. همه اقدامات لازم از جمله تفاهمنامه مربوط به تعرفه و سیستمهای اتوماسیون و دیگر مسائل برطرف شده و هم اکنون بار غلاتی را قرار است از قزاقستان به ترکیه منتقل کنیم که همه این موارد در قالب همین تفاهمنامه انجام میشود.
این در حالی است که در هفته گذشته منابع نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور از محل تبصره ۱۸ قانون و منابع صندوق توسعه ملی که برای این امر در نظر گرفتهشده و با استفاده از همه ظرفیتهای داخل کشور این نوسازی انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به سایر تفاهمنامه با دیگر کشورها در حوزه ریلی اظهار داشت: تفاهمها با سایر کشورها در حوزه ریلی نیز به همین صورت است. با عراق و سوریه در نشست سه جانبهای که حدود سه ماه گذشته در تهران برگزار شد، سندی امضا شد.
وی افزود: با این سند شاهد اتصال راه آهن شلمچه بهبصره خواهیم بود که به این شکل بندر امام خمینی(ره) از طریق شبکه ریلی به بندر لازقیه متصل میشود. این مساله یک اتفاق خوب در تزانزیت کالا در این کریدور خواهد بود.
رسولی در خصوص دیگر کریدورها و اتصال آنها به شبکه ریلی گفت: در بحث توسعه دیگر کریدورها در مرز خسروی هم اکنون شبکه ریلی آن در دست احداث بوده و کار خط راه آهن چابهار – زاهدان با قدرت در انجام است. همچنین مسیر خاف و هرات هم کار در حال اتمام بوده و اینها مسیرهای جدید ریلی بین المللی را به وجود می آورند.
این در حالی است که در ابلاغی از سوی محمد اسلامی، سیاست های وزارت راه و شهرسازی در راستای تقویت ظهور بخش خصوصی در توسعه مدرن مسکن، شهر و حمل و نقل ابلاغ شد.
هم اکنون قطارهای گردشگری اروپایی
به ایران سفر میکنند
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار کشورها، تصریح کرد: مزیتهای حمل و نقل ریلی باعث شده که این نوع حمل و نقل انتخاب اول جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد. به همین خاطر درصدد هستیم که این ظرفیتها با سرعت برای مبادلات ایجاد شود.
وی افزود: در حوزه گردشگری نیز شاهد موفقیتهای خوبی هستیم. هم اکنون قطارهای گردشگری اروپایی به ایران سفر میکنند که آخرین آن ماه گذشته بود. در پروتکلهای دوجانبه که با ترکیه داشتیم موضوع گردشگری نیز مطرح شد و اقدامات برای آن در حال انجام است.
وی ادامه داد: کارهای کارشناسی انجام شده و شرکتهای ذیربط مشغول کار هستند تا به زودی قطار گردشگری میان این دو کشور عملیاتی شود و مردم از این فرصتها استفاده کنند.
گفتنی است که با تأکیدات انجام شده به خصوص از سوی مقام معظم رهبری در سال های اخیر توجه خوبی به حمل و نقل ریلی شده است. مدیرعامل راه آهن این توجه رهبری را به خصوص درخصوص خط ریلی چابهار که تأکید ویژهای به توسعه ریلی آن داشتند، عنوان کرده است.
رسولی در اینباره ادامه داد: این انتظار وجود دارد که با حمایت های انجام شده این فرصت بیشتر برای مردم فراهم شود. امروز در شرایطی قرار داریم که در پاییز و زمستان با ترافیک و آلودگی در کلانشهرها مواجه هستیم. تنها راه برطرف کردن آلودگی هوای کلانشهرها و ترافیک به صورت پایدار توسعه حمل و نقل ریلی است.
وی تصریح کرد: در حوزه قطارهای حومه ای کار در حال انجام است و امسال ۳ قطار ریل باس با ظرفیت حدود هزار نفر به شبکه ریلی حومه ای اضافه شده است. متوسط سیر سفرهای حومه ای ۱۲۳ کیلومتر با مبلغ ۳۲۰۰ تومان است که این میتواند منجر به مطلوبیت برای سفرهای حومهای شود.
گفتنی است که شهرسازی هوشمند و ریلپایه به منظور نیل به شهر سبز در وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی دنبال میشود. بر همین اساس، برآیند در این شهرسازی که ریلپایه و مبحث ۱۹ در ساختمانسازی آن رعایتشده و ناوگان حمل و نقل آن نیز نوسازی شده باشد، برآیند مورد انتظار وزارت راه و شهرسازی است که مردم در آن زندگی مطلوبتری خواهند داشت و از آلودگی کمتری نیز رنج می برند. در این راستا تاسیس شرکت قطارهای حومهای در کلانشهرها نیز مصوب شده است و این مورد نیز هم در قانون دیدهشده هم آییننامه و اساسنامه آن در دولت تصویب شده بود و اکنون کشور در آستانه تاسیس این شرکت با مشارکت بخش خصوصی و شهرداریها قرار دارد.