«جمله» از افتتاح پروژه میانه-بستانآباد توسط رییس جمهور و به همت شرکت بالاست گزارش میدهد؛ زهرا ایرانشاهی پروژه راه آهن میانه به بستان آباد جزو معدود پروژه هایی بود که در کمیسیون تعیین سرعتی که از طرف راه آهن تعیین شد، ماکسیمم سرعت با ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مورد تایید قرار گرفت. هرچند که سرعت […]
«جمله» از افتتاح پروژه میانه-بستانآباد توسط رییس جمهور و به همت شرکت بالاست گزارش میدهد؛
زهرا ایرانشاهی
پروژه راه آهن میانه به بستان آباد جزو معدود پروژه هایی بود که در کمیسیون تعیین سرعتی که از طرف راه آهن تعیین شد، ماکسیمم سرعت با ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مورد تایید قرار گرفت. هرچند که سرعت اعلامی از سوی کمیسیون تعییین سرعت راه آهن در بعضی از بلاک ها حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت و در برخی دیگر نیز حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در بعضی دیگر از بلاک ها تعیین شد، اما این شاید سرعت مناسب حداکثری نبود. چراکه وجود وجود قوس و طراحی خط شرایط را این چنین رقم زد که اگر ما چند قوس ۵۰۰ و ۶۰۰ که در داخل برخی از بلاک ها وجود دارد را نداشتیم قطعا سرعت مسیر ۱۲۰ کیلومتر تعیین می شد و مسیر را فوق العاده کوتاه می کرد. این بخشی از سخنان ابراهیم محمدی، مدیرعامل شرکت بالاست درباره پروژه راه آهن میانه به بستان آباد است که در گفتوگو با خبرنگار جمله ان را مطرح کرد. ادامه این گفتوگو در ادامه خواهد آمد.
درباره مشخصات این پروژه مهم که به دستور رییس جمهور گشایش خواهد یافت، توضیح دهید.
درواقع پیمانکاری این پروژه خاص بود و کار زیرسازی قطعه ۶ آن و کل روسازی این مسیر توسط شرکت بالاست انجام شد. همچنین از مجموع ۱۵۸ کیلومتر خطی که در این مسیر وجود دارد ۲۵ کیلومتر خطوط فرعی است و ۱۳۳ کیلومتر خطوط اصلی. ایستگاه های زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه داش و بستان آباد در این مسیر قرار دارند و این مسیر تقریبا حدود ۴۰۰هزار متر مکعب بالاست ریزی شده که تماما با واگن های ملکی شرکت بالاست انجام شده است و ۱۷ هزار و ۵۶۰ هزار بند جوش داده شده است. قطعه ۶ این پروژه ۶ پل بزرگ به طول کلی ۴۰۰ متر دارد و ۶ گالری به طول کلی ۵۴۰ متر و طول بزرگترین گالری نیز ۳۸۰ متر است. قطعا هم پل ها و هم گالری های احداث شده و هم روسازی خط از افتخارات مهندسی کشور است. راه آهن میانه به بستان آباد که روسازی ان توسط شرکت بالاست انجام شد تماما توسط متخصصان داخلی انجام شده و شاید یکی از مصادیق اتکا به توان مهندسان داخلی و بحث استحکام درونی قدرت است که رهبر معظم انقلاب از آن یاد می کنند. این پروژه مصداق دورن زایی قدرت است. اما ما و شرکت های مشابه بالاست، به واقع اگر بتوانیم هرکدام با تامین امکانات و نقدینگی ریل مورد نیازمان را تامین کنیم، می توانیم هرکدام ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ کیلومتر ریل گذاری کنیم و به راحتی اهداف برنامه ششم توسعه را محقق کنیم. اما این تحقق الزاماتی دارد که در ادامه خواهم گفت.
در چه بازه زمانی عملیات زیرسازی و روسازی بالاست در پروژه میانه-بستان آباد انجام شد؟
تقریبا این پروژه حدود ۱۰ ماه کاری و یک سال زمان برد. زمانی که ما می توانیم از ریل ۱۸ متری استفاده کنیم و جوشکاری کنیم اگر بتوانیم تکنولوژی استفاده از ریل تحویل ۱۰۰ متری را در کشور راه بیندازیم، قطعا تعداد این بند جوش کمتر خواهد شد و تعدد کار نیز افزایش خواهد یافت. مساله ای که نه فقط شرکت بالاست بلکه همه شرکت های فعال را آزار می دهد بحث تامین نقدینگی است.
هرچند که بدون تعارف جای تشکر از معاونت ساخت و توسعه راه آهن وجود دارد که در این راه به ما کمک کرد و شاید به جرات می توان گفت که این معاونت دنبال بهانه بود تا به هرشکلی به این پروژه کمک کند تا بتوانیم به حل معضل پروژه نظیر وجود معارضان فایق آییم. اما همچنان گلایه ما بر این است که تامین مالی از طریق اوراق و اسناد صورت گرفت و دیسکانت و فروش این اوراق در بازار هم مشکل داشت. شماری از این مشکلات را بیان می کنم. این را در نظر بگیرید که نیروی انسانی از سطح کارگر تا مهندسان این پروژه باید ارتزاق می کردند و از قصه ای که سال قبل در بحث افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد واقعا حتی اگر می خواستیم یک تن میلگرد هم بخریم باید نقدی در بازار می خریدیم و تمام مایحتاجمان و تامین پشتیبانی پروژه را نیز تماما بصورت نقدی پرداخت کریدم و واقعا در طول این ۹ ماه که پروژه توانست ۱۴ هزار بند را در این ترافیک و شرایط اقتصادی انجام دهد یکی از کارهای قوی بود که توسط شرکت های داخلی انجام شد و نشان داد که توان و مهندسی داخلی واقعا پاسخگو است و قطعا نباید چشم به بیرون داشته باشیم.
در حال حاضر پروژه های بالاست با استفاده از توان داخلی انجام می شوند؟
بله، نه تنها پروژه های بالاست بلکه در حال حاضر بیشتر پروژه های کشور با اتکا به مهندسی داخلی در حال انجام است. اما در مورد پروژه میانه بستان آباد، شاید در سخن آسان و در عمل سخت باشد که بگوییم ما در زمستان سال گذشته دو شیفت کار می کردیم. در حقیقت باید به لحاظ تکنیکال به دمای خاصی برای جوش درز بین ریل ها می رسیدیم و این کار در انتهای پاییز و ابتدای زمستان انجام می شد. ما پارسال تمام گالری ها را در زمستان انجام دادیم و دمای خودگیری بتن در زمستان، انجام شد و در روزهای خاصی باید این کار را انجام می دادیم. انجام این پروژه در این شرایط بسیار سخت بود و اگر با جغرافیای محیط میانه به بستان اباد آشنا باشید واقعا سرمای کاری طاقت فرسا بود و ما توانستیم در شرایط سخت آب و هوایی این کار را انجام دهیم. کارگران ما در دو شیفت کاری جوش دادند و بالاست ریزی کردند.
حمایت دولت از این پروژه به چه نحوی انجام شد؟
قطعا وقتی که یک پروژه در قدوقواره یک پروژه ملی است، باید دولت (من به ارگان یا افراد خاصی اشاره نمی کنم) کمک می کردند و با توجه به اینکه شرکت بالاست بیش از ۴۰ واگن ملکی خود را در این پروژه به کار گرفت تامین لکوموتیوش برای ما بسیار سخت بود. بعضا با روزی سه رام قطار و واگن بالاست، طول خط را بالاست ریزی می کردیم و واگن سپس برمی گشت عقب و باید دوباره این کار تکرار می شد. خطی که کارگران درآن کار می کردند بعضا جوش کاریهای طویلی داشت و با تمام این مشکلات خوشبختانه پروژه به بهر برداری رسید. بنده معتقدم که در پروژه های این چنینی واقعا باید دست برنده را بالا برد و حتما این فقط مسئولان نیستند که دستشان باید بالا برود. انبوه پیمانکاران و کارگرانی در این پروژه کار کردند که من دست آنها را بالا می برم. کسانی که در دمای زمستان طاقت فرسا در کنار ترمیتی که گاها نقطه جوشش به ۶۰۰ درجه می رسید، کار کردند. من دست لکوموتیورانی را بالا می برم که به صورت شرکتی و به علت عدم تامین لکوموتیوران (چون نیاز به تخصص داشتیم و از لکوموتیوران های بازنشسته استفاده کردیم) کار می کرد.
نکته ای که وجود دارد این است که ما در بسیاری از پروژه های ریلی وقتی بالاست ریزی می کنیم به دلیل عجله ماموران دریچه های بغل واگن باز می شود و واگن ممکن از خط خارج شود اما در این پروژه و این ۱۵۴ کیلومتر بالاست ریزی ما یک مورد خروج از خط نداشتیم. مدیریت ایمنی قوی در پروژه نیز به کار گرفته شد.
اما بنده لازم است که از مجموع تامین کنندگان مالی پروژه تشکر کنم و واقعا من شاهد ساعت ها جلسه با معاونت ساخت و توسعه راه اهن در شرکت ساخت بودیم و هم و غم خود را روی این پروژه گذاشتند. مشاور محترم پروژه که شرکت مترا از شرکت های پرستاره مشاور در این پروژه هستند، کمک کردند. بنده از این افراد تشکر می کنم و دستشان را بالا می برم اگرچه مهم نیست که دست ما هم بالا برود و یا نه.
درباره حمایت مالی باید بگویم که افتتاح قریبهنگام این پروژه نزدیک است و بیش از ۶۰ درصد سهام شرکت بالاست در اختیار بانک مسکن است. بالاست از معدود شرکت هایی است که کار اقتصادی برای بانک نداشته بلکه خدمت گروه مالی بانک مسکن و مجموعه بانک مسکن در ارائه زیرساخت های ریلی به این پروژه تزریق شده است. باید از مدیرعامل مالی بانک مسکن جناب دکتر ازگلی و مدیرعامل محترم بانک جناب رحیمی انارکی تشکر کنم که واقعا پشتیبان ما بودند. از روزنامه جمله تشکر می کنم که مصاحبه دوم بنده با این روزنامه در حال انجام است.
اصل داخلی سازی و بومی سازی چقدر در این پروژه رعایت شده و نوسانات ارزی و ریالی چقدر در اتمام زودتر و یا تاخیر داشتن پروژه، تاثیر داشته است؟
بخش تکنیکال پروژه تماما داخلی است و مشاور طرح نیز شرکت مترا بود و پیمانکار اصلی هم شرکت بالاست بود و فقط ریل وارد شد. اما خوشبختانه از بستان آباد تا تبریز همچنان پروژه جریان دارد و پیمانکار بخش روسازی نیز شرکت بالاست است و این شرکت استفاده از ریل ملی را با افتخار آغاز کرده است و تا الان حدود دو کیلومتر ریل گذاری با استفاده از توان داخلی انجام شده است.
ریل ملی در عمل مشکل فنی ندارد؟
ریل ها همچنان در حال ساخت هستند و پروزه نیز در حال احداث است اما مشکلی تا اینجا وجود نداشته است. تراورس ها نیز ساخت داخل هستند. ادوات داخلی تماما ساخت داخل است و جالب است بدانید که شرکتی ادوات ما را تامین کرد که در زاهدان کار می کند. یعنی در یکی از مناطق محروم کشور که خودش ریل درست و حسابی ندارد. ماشین های به کار گرفته شده در پروژه نیز ملکیِ خود شرکت بالاست هستند. ما توانستیم این برگ زرین را بر افتخارات توسعه زیرساخت های صنعت حمل ونقل کشور بیفزاییم. چراکه معتقدیم با اتکا به توان داخلی همچنان می توان شرکت را سربلند کرد.
در طول انجام پروژه، کارشکنی مالی در این پروژه، با توجه به مسائل اقتصادی کشور، صورت نگرفت؟
درمورد بخش مالی واقعا از بانک ملت گلایه داریم. اگرچه مشکل رفع شد اما وقتی شرکتی دارد یک پروژه ملی را انجام می دهد و اوراقی می گیرد که باید با تنزیل در بازار بفروشد، (اگرچه بخش هایی از این تنزیل را دولت تامین می کند) نیاز به حمایت بیشتری دارد. به ویژه در شرایطی که بازار هم دچار نوسانات ارزی شد.
بنده باید همه چیز را نقدی می خریدم و عددها هم مرتب تغییر می کرد اما اگر بانکی برای عقب افتادن قسطش آن هم در حدود ارقام ۳۰۰ میلیونی، بیاید شرایط خاصی را ایجاد کند که نتوانیم پروژه را اداره کنیم، آنوقت انجام کار سخت می شود و جای تعجب هم دارد که علی رغم تاکیدات وزیر محترم صنعت و تاکیدات وزیر اقتصاد و دارایی که شرکتهایی که خدمات زیربنایی کشور را ارائه میکنند نباید دچار مشکل مالی شوند، باز کارشکنی هایی انجام شد. ما سوداگری نمی کردیم و در بازار سرمایه هم نبودیم اما جایی که باید دست ما را می گرفتند کارشکنی کردند. اپرچه واقعا در مقابل، ما دلگرمی هایی را هم در پروژه دریافت کردیم که در بالا عنوان کردم.
لازم است که عنوان کنم ما به عنوان سربازان و پیاده نظامان نظام مقدس جمهوری اسلامی قطعا همه توان خود را در راستای آبادانی کشور به کار خواهیم بست تا آبادانی و سربلندی مردم و کشور را شاهد باشیم.