«جمله» از توافق‌نامه‌های دریایی و کشتیرانی ایران و چند کشور دیگر گزارش می‌دهد؛  بهره‌برداری از ظرفیت بنادر ایران  در همکاری با کشورهای همسایه
«جمله» از توافق‌نامه‌های دریایی و کشتیرانی ایران و چند کشور دیگر گزارش می‌دهد؛  بهره‌برداری از ظرفیت بنادر ایران  در همکاری با کشورهای همسایه

زهرا ایران‌شاهی/ هفته ای که در میانه آن به سر می‌بریم از نظر ثبت قراردادها در حوزه حمل ونقل دریایی با کشورهای مختلف، از پربارترین هفته ها بود. توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی ایران و عمان با حضور وزرای راه و شهرسازی ایران و تجارت صنایع عمان و همچنین رؤسای سازمان بنادر دو کشور امضا […]

زهرا ایران‌شاهی/

هفته ای که در میانه آن به سر می‌بریم از نظر ثبت قراردادها در حوزه حمل ونقل دریایی با کشورهای مختلف، از پربارترین هفته ها بود. توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی ایران و عمان با حضور وزرای راه و شهرسازی ایران و تجارت صنایع عمان و همچنین رؤسای سازمان بنادر دو کشور امضا شد و ایران و روسیه نیز زمینه های متعددی برای همکاری های تجاری ایجاد کردند. ضمن اینکه مشکلات تجار بنادر شمالی ایران و بنادر آستراخان نیز حل شد.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی کشورمان در مراسم امضای توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی ایران و عمان، بر تسهیل مبادلات و تعاملات تجاری دو کشور با امضای قرارداد حمل و نقل دریایی و کشتیرانی بین ایران و عمان و با استفاده از ظرفیت کشتیرانی تاکید کرد. محمد اسلامی با اشاره به امضای اولین سند حمل و نقل دریایی بین ایران و عمان اظهارداشت: توافقنامه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی تجاری بین دو کشور پس از طی مراحل کارشناسی و قانونی به امضای طرفین رسیده است.
گفتنی است که تجار و بازرگانان ایرانی تعامل سازنده ای با تجار عمانی دارند و به استناد این توافقنامه، خطوط منظم کشتیرانی بین دو کشور برقرار خواهد شد، ضمن آنکه برای استفاده از بنادر دو طرف در حوزه قوانین مساعدت‌ها و تسهیل‌هایی صورت می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: برای اولین‌بار است که ایران با کشور دوست عمان سند حمل‌ونقل دریایی امضا و مبادله می‌کند. این در حالی است که یکی از درخواست های کشور عمان از ایران، حضور شرکت‌های خدماتی و مهندسی ایرانی در عمان است، با استقرار شرکت های خدماتی و مهندسی در عمان می توان از ظرفیت های این کشور استفاده بیشتری برد. اسلامی افزود: در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی ایران به عمان پرواز دارد، از سویی سلام‌ایر و عمان‌ایر نیز به ایران پروازهای مرتبی دارند.
این سخنان در حالی مطرح شده است که وزیر بازرگانی و تجارت عمان نیز ضمن ابراز خرسندی از امضای این توافقنامه اظهار داشت: به محض دریافت نسخه های نهایی، توافقنامه اجرایی خواهد شد. علی بن مسعود آل سنیدی افزود: امیدوار هستیم این توافقنامه تشویق و انگیزه ای برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور شود.
محورهای توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی بین ایران و عمان در حوزه توسعه همکاری‌های دریایی در زمینه حمل‌ونقل و تلاش مشترک برای رفع موانع توسعه همکاری‌های دریایی طرفین است. ارتقای همکاری شرکت‌های کشتیرانی طرفین در زمینه حمل کالا بین ایران و عمان و تسهیل در ورود و خروج کشتی‌های باری و مسافری بین بنادر دو کشور از دیگر مفاد این توافقنامه است. همکاری‌های فنی نیز شامل عملیات امداد و نجات دریایی، حفاظت از محیط زیست دریا، آموزش دریایی و امنیت دریانوردی و تبادل اطلاعات هم از دیگر محورهای توافقنامه یاد شده است. گفتنی است که در مراسم توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی ایران و عمان؛ محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر تجارت عمان حضور داشتند.

رشد ٣٠ درصدی تجارت خارجی منطقه آستراخان با ایران
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردینیز در دیدار با استاندار آستراخان و وزرای حمل و نقل و روابط بین الملل آستراخان تاکید داشته که طی ۹ ماهه امسال، گردش مالی تجارت خارجی منطقه آستراخان با ایران به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که این عدد در قیاس با سال گذشته رشد ٣٠ درصدی داشته است.
محمد راستاد با اشاره به اینکه روسیه و ایران زمینه های بسیاری برای همکاری از جمله تجارت دارند، اظهارداشت: باید توجه داشت که بیشتر تجارت بین کشورها از منطقه آستراخان عبور می کند. راستاد ادامه داد: ایران علاقه مند به افزایش حجم تجارت متقابل است، بر این اساس طی ۹ ماهه امسال، گردش مالی تجارت خارجی منطقه آستراخان با ایران نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.
در ادامه این نشست فرماندار منطقه آستراخان نیز گفت: حضور هیات بازدید کننده از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی تأیید کننده نقش ویژه ای است که منطقه آستراخان در روابط بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.
وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد منطقه بندری ویژه اقتصادی در منطقه آستراخان هستیم و این مهم هم مورد تأکید رئیس جمهوری روسیه است. در این نشست ایگور بابوشکین استاندار آستراخان نیز در مورد چشم انداز همکاری های دریایی و بندری با رهبری سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت و گو کرد.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هیات همراه در ادامه سفر به روسیه با استاندار آستراخان و وزرای حمل و نقل و روابط بین الملل استان آستراخان دیدار و گفت و گو کرد. در این جلسه ایگور بابوشکین؛ استاندار آستراخان، دِنیس آفاناسیِف؛ وزیر صنعت و حمل و نقل استان، رئوف پاگوسوف؛ وزیر روابط بین الملل استان و آلِکساندر آستانین؛ نماینده وزارت امور خارجه روسیه در آستراخان حضور داشتند. همچنین در ادامه نشست های مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نشست دیگری با رییس و هیئت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران و روسیه و نیز تجار و بازرگانان فعال در آستراخان برگزار شد.
در این نشست مشترک به مشکلات حمل و نقل دریایی، مسائل مالی و بانکی، مسایل مربوط به مبادله کالا و مباحث مربوط به تجارت بین بنادر شمالی ایران و بنادر آستراخان اشاره شد. در پایان این نشست نیز تبادل نظر بین حاضرین در جلسه در خصوص مسائل مشترک صورت گرفت و مسئولان نظرات را بررسی و گفت و گوهای موثر و سازنده ای در رابطه با حل مشکلات تجار در آستراخان ارائه و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
مجموع مرزهای ایران ۱۱ هزار و ۲۴۰ كیلومتر است كه ۶۳ درصد مرز خشكی و ۳۷ درصد مرز آبی است و در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود. ایران كشوری است كه در شمال و جنوب در مجاورت دریا قرار دارد و گستردگی و پیوستگی بدنه های آب در سطح كره زمین یك سیستم پیوسته تحرك را ایجاد كرده است.
همچنین کشور ما دارای سه حوزه دریایی عمان، خزر و خلیج فارس است همچنین دارای مرزهای گسترده آبی بوده كه یك سوم مرزهای كشور را شامل می شود. ایران دارای ۱۵ همسایه است كه سه كشور افغانستان، تركیه و ارمنستان دارای مرز زمینی و هشت كشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، كویت و روسیه دارای مرز دریایی هستند. همچنین ما با چهار همسایه پاكستان، تركمنستان، آذربایجان و عراق همزمان دارای مرز دریایی و زمینی هستیم. روزانه ۱۷ میلیون بشكه نفت از تنگه هرمز، ۱۰ میلیون بشكه از تنگه مالاگا و سه میلیون بشكه از تنگه باب المندب عبور می كند كه بالغ بر ۶۰ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد. فقط ۷ درصد صادرات و واردات كشور از ۶۳ درصد مرزهای زمینی انجام می شود و ۹۳ درصد صادرات و ۸۳ درصد واردات كشور به ویژه تمام صادرات نفت از طریق دریا صورت می پذیرد.