گزارش «جمله» از روند رشد بنادر کشور؛/ توسعه بنادر، حاصل ارتباط سازنده سازمان بنادر و بخش خصوصی است
گزارش «جمله» از روند رشد بنادر کشور؛/ توسعه بنادر، حاصل ارتباط سازنده سازمان بنادر و بخش خصوصی است

    ماهور مهراد/ پس از اعمال دوباره تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تعدادی از لاینرهای بین‌المللی از بنادر کشور رفتند. ترک بنادر ایران توسط این خطوط کشتیرانی‌ به‌معنای تحریم همه بنادر ما نبود اما در راستای منافع مشترکی که این شرکت ها با دولت امریکا و یا سهامداری آمریکا در برخی از این لاینر‌ها […]

 

 

ماهور مهراد/

پس از اعمال دوباره تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تعدادی از لاینرهای بین‌المللی از بنادر کشور رفتند. ترک بنادر ایران توسط این خطوط کشتیرانی‌ به‌معنای تحریم همه بنادر ما نبود اما در راستای منافع مشترکی که این شرکت ها با دولت امریکا و یا سهامداری آمریکا در برخی از این لاینر‌ها داشتند، آنها تصمیم به ترک بنادر ایران گرفتند. اما با همه تلخی‌ها و مشکلاتی که تحریم برای صنایع کشور داشت، بالاخره حالا تب تند خروج از بنادر ایران تا حد زیادی فروکش کرده و کشورهایی نظیر روسیه و چین و هند و برخی از کشورهای اروپایی با بنادر ایران همکاری مشترک بسیاری دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اخیرا با اعلام رشد وزنی تخلیه و بارگیری در بنادر بازرگانی کشور طی ماه های گذشته گفت: به‌رغم تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه بر حمل‌ونقل دریایی ایران، بنادر تجاری کشور با تخلیه و بارگیری ۵۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۷۵۴ تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴/۳ درصدی در جابه‌جایی کالاهای نفتی و غیرنفتی داشته است. محمد راستاد با بیان این مطلب، افزود: بنادر تجاری ایران برای فعالیت های غیر نفتی، با جا به جایی ۳۷ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۱۷۳ تن ، در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، رشد ۸ و نیم درصدی را تجربه کرده است. وی با اشاره به عملکرد بنادر در زمینه واردات غیر نفتی گفت: با ۱۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۳۹۹ تن واردات انواع کالاها غیر نفتی، رشد عملکردی بنادر بازرگانی در زمینه واردات این نوع کالاها، ۲۶ و نیم درصد بوده است. راستاد تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالا های اساسی در بنادر را یکی از مهم ترین اتفاقات اخیر در صنعت دریایی عنوان کرد.

توسعه بنادر بر اساس نیاز سرمایه گذاران
گفتنی است که ۴۷ و نیم درصد از تولید ناخالص ملی کشور وابسته به به حمل و نقل دریایی است و این نشان می‏دهد که چرا آمریکایی ها در تحریم‌های چندجانبه‌ به دنبال زمینگیر کردن کشتیرانی و کاهش فعالیت حمل‌و‌نقل دریایی ایران بوده‌اند. بنابراین به رغم فشارها و علی رغم عدم قطعیت‌ها در سیاست‌های اقتصادی، تجاری و ریالی کشور، میزان سرمایه گذاری غیردولتی در بنادر افزایش داشته است. این در حالی است که همکاری و مشارکت علمی با شرکت های دانش بنیان و همچنین رشد بنادر کوچک و گردشگری دریایی یکی از دستاوردهای سازمان بنادر در دوره تحریم های اخیر بین المللی است. این در حالی است که روند پیشرفت فعالیت های بندری و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در زمینه زیرساخت ها، احداث انبار و ترمینال مواد معدنی طی ماه های اخیر بیشتر شده است. درواقع سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به درخواست و نیاز فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به سمت توسعه بنادر حرکت می کند. به رغم اینکه در بسیاری از بخش ها روند توسعه ای متوقف شده اما در بنادر کشور چنین اتفاقی نیفتاده است و همواره شاهد افتتاح پروژه های عمرانی هستیم. در این بین، می توان گفت که بهره برداری از پروژه های بنادر، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری برای توسعه فعالیت ها می کند و این در حالی است که سالیان سال سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر نداشتند چرا که مزایای آن اطلاع رسانی نشده بود ولی اکنون به جهت اطلاع رسانی های صورت گرفته سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر مشتاق شده اند.

اعلام آمادگی ۷۰ مرکز دانش‌بنیان
برای همکاری با سازمان بنادر
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره همکاری سازمان بنادر با شرکت های دانش بنیان گفته است: سازمان تصمیم گرفت تا مشوقی برای توسعه این فعالیت‌ها در کشور بوده و با حمایت از مراکز دانش‌بنیان، متخصصان و دانش پژوهان زمینه کمک کردن آن‌ها به سازمان بنادر و دریانوردی را فراهم کنند. بدون شک این نگاه کمک می‌کند تا وابستگی به قطعات خاص از خارج کشور کم شده و با اتکا به توانمندی تولیدکنندگان داخلی نیازها برآورده شود.
محمدرضا الهیار تصریح کرد: حدود یک سال پیش تصمیم بر این شد کمیته‌ای در مجموعه تجهیزات سازمان شکل بگیرد تا از ساخت داخل حمایت داشته باشد. به این نحو ساخت قطعات در کشور توسط بنادر پیش رفت و دستاورد بسیار خوبی به دست آمد. ۷۶۸ قطعه مرتبط با تجهیزات بندری و دریایی در شناورها و همچنین تجهیزات مرتبط با مخابرات و الکترونیکی با همین رویکرد ساخته و ارائه شد.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به واسطه محدودیت فضایی در نمایشگاه اکثر توانمندی‌های به‌طور کامل به نمایش گذاشته نشد، گفت: در همین زمینه در نمایشگاه حمل و نقل در حوزه نرم افزارهای مهندسی، سه نرم‌افزار به صورت مشخص ارائه شد.
وی افزود: یکی از این سه نرم افزار در حوزه DIS و ۲ نرم‌افزار هم مرتبط با مطالعات مهندسی سواحل و بنادر بود. همچنین این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد که مجموعه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نزدیک اقدامات انجام شده را مورد بازدید قرار داده تا برای خلق ایده و موارد جدید به سازمان بنادر کمک کنند. الهیار تصریح کرد: طبق اعلام صورت گرفته چیزی حدود ۷۰ مجموعه در بازدید از غرفه سازمان بنادر و دریانوردی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برای همکاری اعلام آمادگی کردند. قرار است پیشنهادهای آن‌ها ارائه شود تا از طریق سازمان به این مجموعه‌ها کمک شود.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به صرفه‌جویی انجام شده با نگاه به تولید داخلی اظهار داشت: نگاه به تولید داخل علاوه بر اینکه مانع خروج ارز از کشور شد، در بحث ریالی حدود ۷۰ درصد کاهش هزینه‌ها را به همراه داشت که موجب صرفه‌جویی ۶۱ میلیارد تومانی شد.
وی افزود: این مساله سازمان بنادر و دریانوردی را ترغیب کرد تا فعالیت‌ها در این زمینه را گسترش دهد. به همین خاطر در روز حمل و نقل تفاهمنامه‌ای بین سازمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد تا بیش از پیش بتوانیم در حوزه‌های تجهیزاتی، مهندسی عمران، سواحل و بنادر از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم. قطعا این نگاه می‌تواند نقطه عطفی در ارائه بیشتر توانمندی‌های داخلی کشور باشد.
وی تصریح کرد: بدون شک تولید ۷۶۸ قطعه توسط تولیدکنندگان داخل در بحث اشتغال‌زایی نقش بسزایی خواهد داشت. این قطعات در کارگاه‌های مختلف ساخته شده‌اند که تعداد زیادی را در حوزه‌های مواد اولیه، طراحی و ساخت درگیر کار کرده است. خوشبختانه این قطعات توانسته بخش‌هایی از نیازهای بنادر کشور را در بحث قطعات برآورده کنند که امیدواریم در آینده این میزان بیشتر باشد.
گفتنی است که هدف تحریم همواره ایجاد محدودیت برای جلوه‌های اقتدار و پیشرفت کشور بوده است. ‌یکی از بخش‌های مهم‌ که مورد هدف تحریم کنندگان قرار گرفته‌، بخش دریایی کشور است که رشد ۱۰ برابری ظرفیت بنادر با همت مدیران و حمایت‌های صورت گرفته، وضعیت بخش دریایی کشور حالا قابل مقایسه با گذشته نیست.