«جمله» به مناسبت آیین افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌آباد با حضور رییس‌جمهور روند اجرای این خط ریلی را بررسی می‌کند؛/ وعده بهره‌برداری راه‌آهن میانه-تبریز تا پایان ۹۹ در آیین افتتاح خط میانه-بستان‌آباد
«جمله» به مناسبت آیین افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌آباد با حضور رییس‌جمهور روند اجرای این خط ریلی را بررسی می‌کند؛/ وعده بهره‌برداری راه‌آهن میانه-تبریز تا پایان ۹۹ در آیین افتتاح خط میانه-بستان‌آباد

    زهرا ایران‌شاهی راه‌آهن- میانه بستان‌آباد به عنوان یکی از بخش‌های مهم ترانزیت ریلی ایران در کریدورهای بین‌المللی با حضور رییس جمهور، وزیر راه وشهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه به بهره‌برداری رسید. درواقع احداث راه‌آهن تبریز – میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان شرقی‌ست که از سال ۱۳۷۹ […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی
راه‌آهن- میانه بستان‌آباد به عنوان یکی از بخش‌های مهم ترانزیت ریلی ایران در کریدورهای بین‌المللی با حضور رییس جمهور، وزیر راه وشهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه به بهره‌برداری رسید. درواقع احداث راه‌آهن تبریز – میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان شرقی‌ست که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شده است و حالا بخشی از آن در مسیر میانه – بستان آباد به بهره برداری می رسد تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.
این پروژه که قدمتش به ۲۰ سال می رشد، به بهره برداری نزدیک شده و امید است با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد. راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.
بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.
طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.
بنابراین با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
این در حالی است که خیراله خادمی درباره اهمیت این خط آهن گفت: راه‌آهن دوخطه میانه – بستان‌آباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی شده است و راه‌آهن میانه- بستان‌آباد بخشی از این طرح به طول ۱۳۲ کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های مرزی و مهم در حوزه ترانزیت کالا و مسافر محسوب می‌شود و از این جهت ایجاد شبکه حمل و نقل چند وجهی، تکمیل شبکه راه‌ها و اتصال به شبکه ریلی سراسری در این استان تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی استان و توسعه ترانزیت بین‌المللی کالا و مسافر خواهد داشت.
خادمی ضمن تاکید بر عبور سه کریدور مهم اتصال شرق آسیا به اروپا از ایران بیان داشت: راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است که موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر و کاهش ۵٫۵ ساعته زمان سفر به تهران می‌شود. وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز با اشاره به افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد از سوی رئیس جمهوری، گفت: با تکمیل و بهره برداری از خط آهن میانه – تبریز مدت سفر در مسیر تبریز – تهران ۵.۵ ساعت کمتر می شود.
محمد اسلامی، با بیان اینکه این طرح محور غربی کریدور شمال – جنوب را تکمیل می کند، افزود: امید است با تامین منابع، این خط به راه آهن جلفا نیز متصل و به مرز ترکیه نزدیک‌تر شود.

بهره برداری راه آهن میانه-تبریز تا پایان سال آینده
رییس جمهور در مراسم افتتاح راه آهن میانه-بستان آباد که هفته گذشته انجام شد، از بهره برداری راه آهن میانه-تبریز تا پایان سال آینده خبر داد.
رییس جمهور در این مراسم با تاکید بر اهمیت توسعه شبکه ریلی کشور گفت: در سال های اخیر به مردم قول داده بودیم که پنج مرکز استان به شبکه ریلی متصل شود و با اتصال استان‌های همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی بخشی از وعده‌ها محقق شد و امروز نیز با اتصال بخشی از مسیر ریلی میانه-تبریز بخش دیگری از تعهدات دولت در توسعه شبکه ریلی عملی شد.
حسن روحانی ادامه داد: این مسیر ریلی باید تا تبریز ادامه یابد که از وزیر راه و شهرسازی قول گرفته ایم تا پایان سال آینده این راه آهن به تبریز متصل شود. پس امیدواریم وزیر راه و شهرسازی تا پایان دولت این کار را انجام دهند که یکی از وظایف بزرگ دولت در آماده کردن زیرساخت‌ها محقق شود.
رییس جمهور یادآور شد: این دولت در حد توان و امکان هر اقدامی لازم باشد برای مردم انجام می دهد که امروز پروژه های بزرگی در این راستا اجرایی می شود و امیدواریم هر روز شاهد آبادانی و آسایش در کشور باشیم. در کنار مردم و برای آبادانی کشور تلاش خواهیم کرد.
این در حالی است که مجری خط آهن میان- – تبریز وعده داده که با توجه به دوخطه بودن خط آهن میانه – تبریز هیچ قطاری به خاطر عبور قطار مقابل توقف نمی کند چراکه یک خط برای رفت و یک خط برای برگشت اجرا شده است. حمید علی محمدزداه، افزود: به دلیل وجود دو خط، ‌زمان سیر در این خط ریلی کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه از میانه تا تبریز خط‌آهن به صورت مستقیم وصل می‌شود، زمان عبور نسبت به خط موجود که کوه سهند را دور می‌زند، کمتر می‌شود.
وی اظهار داشت: در خط موجود بین میانه تا تبریز ‌۱۹ ایستگاه وجود دارد اما در خط جدید بین این ۲ شهر ۹ ایستگاه وجود دارد و همین مساله موجب افزایش سرعت سیر قطارها، کاهش توقف‌ها و افزایش عمر ناوگان و عمر بهره‌برداری خط می شود.
گفتنی است که راه‌آهن میانه – بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در ۶ قطعه با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری خواهد رسید. با احداث خط‌آهن میانه – بستان آباد سالانه ۱۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی و برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم می شود. این خط که با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود، موجب کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و ‌آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی خواهد شد که با تکمیل آن خسارت سوانح رانندگی به میزان ‌سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال‌ کاهش می یابد.
همچنین امکان جابه‌جایی ۷ میلیون تن کالا در سال در این مسیر فراهم می شود. این خط همچنین موجب افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل و نقل بار و مسافر، کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر می شود. این پروژه در شرایط جغرافیایی ۲۰ درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است و ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در زیرسازی‌، ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال در روسازی و علائم و ۶۷۰ میلیارد ریال در بخش ایستگاه این‌ خط‌آهن هزینه شده است. ارزش روز پروژه هم در زمان کنونی بیش از ۵۰‌ هزار میلیارد ریال است.