گزارش «جمله» از مراسم بهره‌برداری از ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل با حضور وزیر راه‌وشهرسازی؛/ شرکت قطارهای حومه ‏ای سال ۹۹ راه‌اندازی می‌شود
گزارش «جمله» از مراسم بهره‌برداری از ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل با حضور وزیر راه‌وشهرسازی؛/ شرکت قطارهای حومه ‏ای سال ۹۹ راه‌اندازی می‌شود

      زهرا ایران‌شاهی/ صبح دیروز در محل ایستگاه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مراسم بهره برداری از ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۳۴۰ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن برگزار شد. به گزارش جمله، وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی خود درباره ظرفیت ارزشمند کشور در […]

 

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

صبح دیروز در محل ایستگاه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مراسم بهره برداری از ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۳۴۰ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن برگزار شد.
به گزارش جمله، وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی خود درباره ظرفیت ارزشمند کشور در ساخت ناوگان ریلی گفت: ما شرکت سازنده انواع ناوگان ریلی و ۱۳ شرکت بهره‌بردار داریم که ظرفیت بزرگی برای کشور هستند.
محمد اسلامی با اشاره به اینکه تا امروز ۴۵۶ دستگاه انواع ناوگان تحویل شده است، اضافه کرد: ‌این نشان از ارتباط منطقی بین تولیدکننده، شرکت راه‌آهن و شرکت‌های بهره‌بردار دارد که اگر این ارتباط وجود داشته باشد هیچ تولید کننده‌ای بدون سفارش نمی‌ماند و شرکت بهره‌بردار هم بدون تولید کننده نمی‌ماند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واگن پارس تاکنون ۳۴۴ دستگاه انواع ناوگان تحویل داده است و این یک رکورد است. بنابراین ‌اگر همدلی و همراهی وجود داشته باشد این تحریم‌ها که ادعای فلج‌کنندگی دارد بی‌خاصیت می‌شود و قدرت ملی افزایش می‌یابد. اسلامی اضافه کرد: از وزارت نفت درباره حمایت ایشان از تبصره ماده ۱۲ تشکر می‌کنیم و افتتاح این تبصره برای کشور پیام سازنده دارد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد:‌ انجمن شرکت‌های ریلی و انجمن شرکت‌های سازنده صنایع ریلی گام مهمی در رونق تولید برداشته‌اند. اسلامی با بیان اینکه ریل باس و قطارهای حومه‌ای یک ضرورت برای کشور است، گفت: باید نهضت تولید ریل بارس بی‌وقفه ادامه یابد و خطوط ریلی حومه‌ای را گسترش دهیم و مسیر اتصال شهرهای اقماری به شهرهای بزرگ از طریق ریل گسترش یابد.
وی یادآور شد: مترو هشتگرد در هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد و گامی بزرگ جهت توسعه قطارهای حومه‌ای از شهرهای اقماری به تهران است.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در سال آینده خبر داد و گفت: متروی کرج و هشتگرد به شرکت بهره‌برداری متروی تهران واگذار می‌شوند. محمد اسلامی اظهار داشت: امروز روز متفاوتی در راه آهن ایران است و اتحاد و همبستگی شرکت های واگن ساز و بهره‌بردار را نشان می‌دهد. وی افزود: طی سال‌های گذشته، در جهت توسعه زیرساخت های ریلی گام‌های بزرگی برداشته شده و راه آهن به ۵ مرکز استان متصل گردیده است؛ اما نیازمند آن بودیم که ناوگان باری و مسافری را افزایش دهیم؛ در حالیکه این مهم، فقط با باور ساخت داخل می‌توانست رقم بخورد، چراکه هرگاه می خواهیم معامله ای با هر کشوری کنیم، با مزاحمت و سد استکبار جهانی روبرو هستیم. اسلامی تصریح کرد: همه حلقه های مفقوده وابستگی صنعت ریلی به خارج، با کمک شرکت های دانش بنیان رفع شده و شاهد آن هستیم که هم لکوموتیو و هم واگن های باری و مسافری، در داخل تولید می شود و شرکت های تولیدکننده ناوگان از زیرساخت‌های خوبی بهره مند شده اند. وزیر راه و شهرسازی افزود: اولین وجه تمایز این بود که امسال ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اجرایی و تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز عملیاتی شده است؛ به نحوی که برای تولید ۴۵۶ دستگاه واگن تولید داخل مورد بهره برداری قرار گرفت و تفاهم نامه آن سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.
اسلامی تفاوت دیگر برنامه های جاری ریلی را نسبت به گذشته احیای ناوگان فرسوده عنوان و اظهار داشت: سرمایه های کنار گذاشته شده، امروز احیا شده و لکوموتیوهایی را که تنها اسکلتی از آنها باقی مانده بود، توانستیم نوسازی کرده و حتی آنها را به فناوری های نوین مجهز کنیم.
وزیر راه در ادامه گفت: با توجه به آلودگی هوای کلانشهرها، دولت توسعه قطارهای حومه ای و همچنین افزایش خطوط این قطارها را در دستور کار دارد؛ اما لازمه آن فعال شدن تولید داخل ریل باس است که اجرای این طرح قطعا از آلودگی هوا می کاهد. وی با اشاره به نوسازی قطارهای مسافری گفت: با تازه شدن قطارها و دلپذیر شدن آنها دیگر شاهد بوی کهنگی در قطارها نیستیم؛ چراکه بازسازی و آرایستگی قطارها مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است. اسلامی اضافه کرد: سیستم پیاده و سوار کردن مسافران توان‌خواه و شرایط ویژه با استفاده از رمپ و ویلچرهای الکترونیکی در قطارها ایجاد شده و به همه قطارهای مسافری تسری داده می شود.

زمان افتتاح شرکت قطارهای حومه‌ای
وزیر راه همچنین درخصوص شرکت قطارهای حومه ای گفت: مراحل قانونی تأسیس شرکت قطارهای حومه ای طی شده و از نظر قانونی سال ۹۹ این شرکت راه اندازی می شود؛ اما ساختارسازی اضافه نخواهیم داشت. وی درباره الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت قطارهای حومه ای گفت: متروی کرج در اختیار شرکت بهره‌برداری متروی تهران باقی می ماند، متروی شهر جدید هشتگرد را نیز که این هفته بهره برداری می شود، در اختیار شرکت متروی تهران قرار خواهیم داد.
اسلامی خاطرنشان کرد: دومین مرحله بهره برداری از محصولات ریلی ساخت داخل را برگزار می کنیم که این کار، به معنای واقعی کلمه اهتمام برای توسعه رونق تولید است. وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت های متنوع و قابلیت های گسترده ای داریم، گفت: هشت شرکت تولید واگن و لوکومتیو و ۷ شرکت شرکت حمل و نقل ریلی که ۴۵۶ واگن باری و مسافری را در سال جاری تولید کرده و تحویل گرفته اند نشان می دهد اگر ارتباط معناداری میان تولیدکننده و مصرف کننده واگن و همچنین دستگاه مادر که شرکت راه آهن است، وجود داشته باشد، دیگر هیچ کدام مشکل تامین منابع مالی یا سفارش دهنده نخواهند داشت.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: شرکت واگن پارس تاکنون ۳۴۳ دستگاه انواع واگن در سال ۹۸ تولید کرده که در ۴۰ سال اخیر، یک رکورد محسوب می شود. اسلامی ادامه داد: با رونق تولید صنعت حمل و نقل ریلی می توانیم تحریم هایی را که برای فلج کردن اقتصاد کشور اعمال شده است را بی اثر کنیم؛ ضمن اینکه ظرفیت های نوینی برای شکوفایی استعداد ایرانی و رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد. این سیاست ما پابرجا بوده و یک اقدام راهبردی محسوب می شود.

رشد ۹۵ درصدی تولید ناوگان
گفتنی است که در این مراسم، ۲۴۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی، باری، مسافری و لوکوموتیو با حضور وزیر راه و شهرسازی، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: امروز این تعداد دستگاه شامل انواع واگن باری، مسافری، خودکشش و لوکوموتیو به شبکه ریلی اضافه می‌شود؛ این در حالی است که در شهریور امسال نیز، ۲۱۳ دستگاه انواع واگن و لوکوموتیو به شبکه ریلی افزوده شد که در مجموع، ۴۵۶ دستگاه از ابتدای امسال ناوگان جدید بهره‌برداری شده که نسبت به سال گذشته، رشد ۹۵ درصدی داشته است که همه این تعداد ناوگان صد درصد تولید داخل هستند.
سعید رسولی افزود: علاوه بر منابع داخلی، شرکت‌های ریلی برای تأمین این ناوگان، از سه بسته حمایتی شامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بازار سرمایه و تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده کرده‌اند.
وی ادامه داد: روز گذشته ۱۸ میلیارد تومان منابع حاصل از اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به عنوان اولین مرحله به حساب راه‌آهن واریز شد که مدت زیادی است دو وزارت راه و شهرسازی و نفت برای اجرایی شدن این ماده قانونی، تلاش کرده بودند و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، روز گذشته اولین مرحله را واریز کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن، تبصره ۱۸ قانون بودجه در لایحه بودجه سال ۹۹ نیز تکرار شده؛ ضمن اینکه تا پایان امسال (در اسفند ماه) تعداد قابل توجه دیگری از ناوگان‌ها وارد شبکه ریلی می‌شود. در این مراسم ۲۴۳ دستگاه ناوگان شامل ۲۲۹ دستگاه انواع واگن باری اعم از لبه کوتاه، لبه بلند، کانتینربر، چند منظوره و دو منظوره، چهار دستگاه لوکوموتیو و ۱۰ دستگاه واگن مسافری شامل واگن خواب، واگن ۴۰ نفره و ریل‌باس خودکشش (ترن‌ست) با حضور وزیر راه و شهرسازی به مجموع ناوگان ریلی کشور افزوده شد.
این ۲۴۳ دستگاه انواع ناوگان ۳۴۰۰ میلیارد ریال ارزش دارد و از ابتدای شهریور ۹۸ تا پایان آذر ماه به مدت ۴ ماه توسط کارخانه‌های داخلی تولید شده است. پیش از این در ۵ ماه نخست امسال ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۳۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری تولید و وارد ناوگان شده بود. بنابر این گزارش ۹۰ دستگاه از این تعداد، شامل واگن‌های باری است. همچنین این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی و مدیران عامل شرکت‌های ریلی در محل ایستگاه راه‌آهن تهران امروز برگزار شد.