زهرا ایرانشاهی/ ایران و آذربایجان در زمینههای مختلفی ازجمله انرژی، حملونقل، ارتباطات و فناوریهای پیشرفته، صنعت کشاورزی، بهداشت و و گردشگری با یکدیگر همکاری دارند. همچنین بررسی آمار و ارقام مبادلاتی تجاری از سال ۸۰ تا ۹۴ با جمهوری آذربایجان در ۴ نقطه مرزی آستارا، بیلهسوار، جلفا و صنمبلاغی پلدشت نشان میدهد تراز […]
زهرا ایرانشاهی/
ایران و آذربایجان در زمینههای مختلفی ازجمله انرژی، حملونقل، ارتباطات و فناوریهای پیشرفته، صنعت کشاورزی، بهداشت و و گردشگری با یکدیگر همکاری دارند. همچنین بررسی آمار و ارقام مبادلاتی تجاری از سال ۸۰ تا ۹۴ با جمهوری آذربایجان در ۴ نقطه مرزی آستارا، بیلهسوار، جلفا و صنمبلاغی پلدشت نشان میدهد تراز تجاری به نفع ایران بوده که این امر ناشی از حجم و ارزش بالاتر صادرات ایران به جمهوری آذربایجان است.
آمارها نشانگر ثابت بودن روند مبادلات تجاری میان دو کشور است. این در حالی است که بهار امسال، فرایند ترانزیت کالا میان ایران و جمهوری آذربایجان الکترونیکی شد و با این اقدام اسناد کاغذی ترانزیت میان گمرکات ایران و آذربایجان حذف شد. چنین اقدامی نشان از اهمیت توسعه تجارت با این کشور دارد.
این در حالی است که به دلیل بروز تحریم های بینالمللی، افزایش تجارت و مراودات حملونقلی بین ایران و همه کشورهای حوزه سیآیاس از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. درواقع تحریم ها منجر نشده که از حجم تبادلات تجاری کاسته شود، بلکه در جهت افزایش همکاریها بین ایران و جمهوری آذربایجان، دروازه مشترک تجاری باهدف تبادل دیتا ایجاد شده و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز امسال به عضویت پیوسته شورای ریلی کشورهای عضو سی آی اس در آمده است. چنین اخباری نشان دهنده اهمیت این ارتباطات تجاری در اقتصاد ایران و کشورهای یادشده دارد.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اخیرا با اشاره به برنامه احداث راهآهن رشت-آستارا و آغاز عملیات اجرایی بزرگراه آستارا-آستار گفت: ترانزیت کالا و جابهجایی مسافر بین ایران و آذربایجان یکی از مهمترین اهداف و برنامههای وزارت راه و شهرسازی است.
خیرالله خادمی با بیان اینکه مسیر ریلی اتصال به پایانه مرزی توسط وزیر راه و شهرسازی بازدید شد گفت: بازدید از پایانه مرزی آذربایجان و خط ریلی آن به طول ۱.۵ کیلومتر که از سال گذشته جهت جا به جایی بار و محمولهها از آن استفاده میشد به صورت کامل توسط وزیر راه و شهرسازی بازدید و برخی از موانع و مشکلات آن برطرف شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اتصال دوباره بزرگراه نقطه صفر مرزی در آذربایجان در دستور کار قرار گرفته است که وزیر راه و شهرسازی هم در سفری که اخیرا به استان گیلان داشت آن را در صورت کار این وزارتخانه قرار داد.
خادمی به احداث مسیر ریلی رشت به آستارا هم اشاره کرد و گفت: مجری پروژه مسیر ریلی رشت به آستارا تمامی کارگاههای احداث این مسیر ریلی را تجهیز کرده و در حال تملک بیشتر اراضی برای سرعت بخشیدن به این کارگاه است.
او یادآور شد: عملیات آزادسازی ۴ تا ۵ هکتار اراضی منطقه رشت-آستارا در دستور کار قرار گرفته که نیازمند تامین اعتبارات است، خوشبختانه با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رایزنیها برای دریافت اعتبارات بیشتر صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بیان کرد: طول مسیر ریلی رشت به آستارا ۱۶۳ کیلومتر است که بخش عمدهای از آن در مزارع خاص و برنج کاری قرار دارد؛ بنابراین برای تملک اراضی این بخشها نیازمند اعتبارات ویژهای هستیم.
تملک اراضی راهآهن رشت-آستارا نیازمند اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی است
خادمی با اشاره به اینکه در ارزیابیهای اولیه ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: تامین اعتبار مذکور در طول یک تا ۲ سال امکان پذیر نیست، بنابراین درگاههایی غیر از اعتبارات مصوب سالیانه بودجه در نظر گرفته شده تا بتوانیم سرعت ساخت این بیشتر کنیم.
آغاز عملیات اجرایی بزرگراه آستارا- آستارا
خادمی در ادامه از آغاز عملیات اجرایی بزرگراه آستارا- آستارا هم خبر داد و گفت: طول این بزرگراه حدود ۱۳۰۰ متر است که در حال تجهیز و ساخت این بزرگراه هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ترانزیت کالا و جابهجایی مسافر بین ایران و آذربایجان یکی از مهمترین اهداف و برنامههای ماست، گفت: هم اکنون پایانه مرزی جدیدی در بیرون از شهر احداث شده که این بزرگراه در امتداد مسیر ریلی اتصال به پایانهها ساخته خواهد شد.
خادمی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت تقاطع غیر هم سطح شلمان خبر داد و گفت: طول این تقاطع که روی کمربندی لنگرود قرار دارد حدود ۲۸۵ متر است که ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته ایم. با احداث این تقاطع غیر هم سطح شاهد کاهش بار ترافیکی و روان شدن بار ترافیک در ایام پیک سال خواهیم بود.
گفتنی است که یکی از اهداف مهم ایجاد مسیرهای ترانزیتی و موافقتنامههای تجاری، ایجاد تسهیلات و حذف قوانین دست و پاگیر برای تجار و سرمایهگذاران است. این در حالی است که ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا هم منجر به توسعه روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا شده و هم میتواند به هاب منطقهای ایران کمک کرده و کریدور شمال-جنوب را تقویت نماید.