مديرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوايی ایران میگوید، با پروژههای در دست اقدام، ظرفيت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور، بيش از ۱۴.۵ ميليون نفر در سال افزایش مییابد. در دنیای كنونی، هوشمندسازی به کمک صنایع مختلف آمده و آنها را متحول کرده است. هوانوردی از جمله صنایعی است که به فناوریهای هوشمند […]
مديرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوايی ایران میگوید، با پروژههای در دست اقدام، ظرفيت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور، بيش از ۱۴.۵ ميليون نفر در سال افزایش مییابد.
در دنیای كنونی، هوشمندسازی به کمک صنایع مختلف آمده و آنها را متحول کرده است. هوانوردی از جمله صنایعی است که به فناوریهای هوشمند و پیشرفته برای ارتقاء خود نیاز دارد. صنعت هوایی كشور ما نیز با وجود تحریمها از قافله هوشمندسازی عقب نمانده و به گفته سیاوش امیر مكری، مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی كشور، گامهای خوبی در این زمینه برداشته شده است. سیاوش امیر مكری در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به سوالاتی درباره هوشمندسازی صنعت هوایی كشور، توسعه پایدار در حمل و نقل هوایی، هوانوردی عمومی و تحولات اخیر شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در زمینههای مختلف پاسخ گفته و رویكردها و چشماندازهای صنعت هوایی كشور را مرور کرده است. متن کامل این گفتوگو را در ادامه میخوانید؛
امروزه هوشمندسازی در صنایع حرف اول را میزند و كشورها به سرعت به سمت هوشمندسازی میروند. صنعت هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاهدیم كه در كشورهای پیشرفته هواپیماها و خدمات فرودگاهی رقابت شدیدی برای استفاده هر چه بیشتر از سیستمهای هوشمند دارند. در كشور ما نیز صنعت هوایی به دلیل جایگاه راهبردی از اهمیت ویژهای برخوردار است اما تحریمها همواره موانعی بر سر راه توسعه این صنعت ایجاد کرده اند. با وجود تحریمها صنعت هوایی كشور تا چه اندازه موفق شده است در مسیر این هوشمندسازی گام بردارد؟
شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در چارچوب وظایفش در حوزه عملیات فرودگاهی، مدیریت و اداره فرودگاههای كشور و در حوزه عملیات هوانوردی، ارائه سرویسها و خدمات ناوبری هوایی را بر عهده دارد و در هر دو بخش در زمینه استفاده از تكنولوژیهای روز دنیا و نیز استفاده از تجهیزات پیشرفته هوشمند در مجموعه فرودگاهها و عملیات هوانوردی اقدامهایی را انجام دادهاند.
با توجه به این كه مهمترین هدف ما درحوزه عملیات هوانوردی ارتقاء ایمنی و سلامت پروازهاست، استفاده و بهرهگیری از تجهیزات بهروز و پیشرفته و هوشمند در زمینه ناوبری، ارتباطی و نظارتی (سیستمهای رادار) در اولویت كاری قراردارد. خوشبختانه در سالهای گذشته به صورت گسترده و پس از برجام موفق شدیم بخشی از نیازها و تجهیزات هوانوردی را از منابع خارجی تامین كنیم. این تجهیزات عمدتا شامل دستگاههای نظارتی (رادارهای پیشرفته) هستند كه دو دستگاه آن در دو سال گذشته درفرودگاه بندرعباس و ایستگاه هوانوردی كوشكبزم تهران به بهرهبرداری رسید.
علاوه بر این سیستمهای كمك ناوبری ILS وDME ،DVORDME و تجهیزات ارتباط رادیویی مربوط به ایستگاههای هوانوردی و سیستم های سوئیچینگ نیز در تعدادی فرودگاهها نصب شده یا در حال نصب است. با توجه به این كه ارتقاء سرویسها و خدمات به مسافران یكی از اهداف راهبردی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی كشوری ایران به شمار میرود؛ استفاده از تجهیزات سرویسها و خدماتی كه در داخل ترمینالها به مسافران داده میشود اعم از سامانه ها و تجهیزات انتقال بار، مسافر، سیستمهای پذیرش مسافر و ارائه خدمات ترمینالی از جمله ارائه سرویس های اینترنت وایرلس و سامانه هوشمند اطلاعات پرواز(FIDS)در فرودگاهها در دستور كار قرارگرفته است. با وجود اقدامات مذکور، برای دستیابی به فرودگاه هوشمند نیازمند اقدامت بیشتری بوده و اکنون این اقدامات نظیر ارتقای سامانه های موجود و برنامه ریزی برای استقرار سامانه های مدیریت جریان مسافر، فرودگاه های هوشمند برای مدیریت بهتر انرژی و سامانه های نظارت تصویری هوشمند در دست مطالعه است. علاوه بر این، با توجه به گستردگی فعالیت شركتهای دانشبنیان و با استفاده از توانمندی های این شركتها در حال برنامهریزی برای بهكارگیری سیستمهایی هستیم كه بتوانیم زمان ورود و خروج مسافر از فرودگاهها را به حداقل رسانده و نوع و كیفیت خدمات را ارتقاء دهیم.
اكنون کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به سمت مدیریت پایدار حملونقل حركت میكنند. این امر در صنعت هوایی نیز مورد توجه قرار گرفته است. شركت فرودگاهها چه برنامههایی برای توسعه حمل ونقل پایدار در صنعت هوایی دارد؟
یكی از مباحث توسعه پایدار در دنیا، دستیابی كشورها و مردم به شرایط مطلوب برای زندگی است. یكی از زیرساختهای مورد نیاز برای ایجاد توسعه پایدار، زیرساختهای مربوط به بخش حمل و نقل است و زیرمجموعه حمل و نقل، زیرساختهای مربوط به بخش هوانوردی و فرودگاهی قرار دارد كه جزو مهمترین زیرساختهای ایجاد توسعه پایدار تعریف شده است.