زهرا ایرانشاهی/ پس از سقوط هواپیمای اوکراینی بوسیله خطای انسانی، پروازهای بسیاری از کشورها از آسمان ایران صورت نمی گیرد. ضمن اینکه پروازهای مستقیم به ایران نیز توسط چند کشور -نوعا اروپایی- حذف شده است. می توان گفت که چنین عکس العملی یک بازخورد طبیعی محسوب می شود و تا چندوقتی لغو پروازها […]
زهرا ایرانشاهی/
پس از سقوط هواپیمای اوکراینی بوسیله خطای انسانی، پروازهای بسیاری از کشورها از آسمان ایران صورت نمی گیرد. ضمن اینکه پروازهای مستقیم به ایران نیز توسط چند کشور -نوعا اروپایی- حذف شده است. می توان گفت که چنین عکس العملی یک بازخورد طبیعی محسوب می شود و تا چندوقتی لغو پروازها دور از ذهن نخواهد بود. این اقدامات هزینه گزافی را بر دوش شرکت های هواپیمایی ایران خواهد گذاشت. برآورد شده که بر اثر لغو پروازها از آسمان ایران، ۲۵ درصد پروازهای افغانستان در این روزها بیشتر شده است. این در حالی است که هزینه برای هر تن وزن هواپیما از آسمان ایران، ۴ هزار دلار در هر کیلومتر است. شرکت فرودگاه ها در سال ۹۷ روزانه ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت پروازهای عبوری از آسمان ایران درآمد داشته که این پروازها حدود هزار سورتی بوده اند.
این در حالی است که به رغم پیش بینیِ این سطحِ زیان، اطلاعیه دوم سازمان هواپیمایی کشوری، نشان می دهد که پیش از پرواز، انجام هرگونه عملیات نظامی غیرممکن بوده است. چراکه طبق این اطلاعیه مسئول بررسی سانحه در اولین فرصت هماهنگی لازم با مراجع ذیربط را انجام داده و تأییدیه عدم انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت نموده است و متأسفانه علی رغم پیگیریهای متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، هیچگونه اطلاع رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانههای پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.
شایان ذکر است که با توجه به اطلاعات رادار تقرب فرودگاه مهرآباد هیچگونه انحراف پروازی از سوی هواپیمای سانحه دیده به اثبات نرسیده است، البته این موضوع باید با استفاده از اطلاعات جعبههای سیاه هواپیما نیز موردتایید قرار گیرد. پرواز مذکور در قالب کریدورهای استاندارد و مورد تایید شبکه یکپارچه پدافند کشور (طرح خروجی IKA۱A) در حال پرواز بوده است و هیچ مشکلی برای کنترل هواپیما از سوی خلبان گزارش نشده است.
لغو پروازهای اروپایی از آسمان ایران!
مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام با بیان اینکه در حال حاضر اکثر پروازهای خارجی از مبدا فرودگاه امام لغو شده یا با تاخیر مواجه است، گفت: مسافران قبل از عزیمت به فرودگاه تماس بگیرند. علی کاشانی ادامه داده است که بسیاری از پروازهای ایرلاینهای داخلی و هم ایرلاینهای خارجی لغو شده است. وی گفت: مسافران قبل از اعزام به فرودگاه با شماره ۰۹۶۳۳۰ تماس حاصل کنند تا از آخرین وضیت پرواز مطمئن شوند.
این در حالی است که این شرکت در اطلاعیه ای هم عنوان کرده که در پی لغو برخی پروازهای خارجی از جمله پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقصد سوئد، فرودگاه امام (ره) از مسافران خواست تا قبل از حرکت به سمت فرودگاه از آخرین وضعیت پروازهای خود کسب اطلاع کنند. لازم به توضیح است که عصر روز شنبه همین هفته آژانس حمل و نقل سوئد اعلام کرد که تمامی پروازهای شرکتهای هوایی از ایران به سوئد تا اطلاع ثانوی لغو شده است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» هم در واکنش به برخی شایعات اعلام کرد: «در پی شایعات انتشار یافته در شبکههای اجتماعی در خصوص لغو پروازهای اروپایی هما به اطلاع میرساند تمامی پروازهای اروپایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاص فرانکفورت، هامبورگ، لندن،آمستردام، پاریس، میلان، وین و کلن بر اساس برنامه پروازی انجام می شود و هیچکدام از پروازهای مقاصد ذکر شده کنسل نشده است. پروازها به دو مقصد استکهلم و گوتنبرگ به محض دریافت مجوز، مجددا انجام خواهند شد.»
گفتنی است که مدیرعامل ایرانایر در پیامی وقوع سانحه سقوط را تسلیت گفته است. تورج دهقانی زنگنه در پیام خود گفته است: سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ B737 شرکت هواپیمایی Ukrainian International که منجر به درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است، موجب تالم و تاثر گردید. اینجانب به نیابت از همه همکارانم در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” این ضایعه جانگداز را تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای درگذشتگان مغفرت الهی و برای خانوادههای عزیز داغدار صبر و بردباری مسالت مینمایم.
تعرفه پرواز عبوری از فضای هوایی ایران چقدر است؟
پیش از این مدیرعامل شرکت فرودگاهها هزینه برای هر پرواز عبوری را به طور متوسط حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد کرد و اضافه کرد که این رقم ۲ تا ۳ برابر رقم عبور از فضای کشورهای همسایه است.
سیاوش امیرمکری اظهار داشت: بنابراین هر چه مسافتی که هواپیما طی میکند طولانیتر باشد، یا هواپیما پهنپیکر تر باشد، در این فرمول که قرار گیرد هزینه آن محاسبه میشود.
گفتنی است که درآمد حاصل از پروازهای عبوری که نشان از وابستگی کشورهای دنیا به ظرفیت مناسب جغرافیایی ایران داشته است؛ که این موضوع با وجود پیدایش رقبای جدید پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به میزان ۱۲ درصد رشد داشت و به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی رسید. این در حالی است که ایران علاوه بر تحمل هزینه حاصل از سقوط هواپیمای اوکراینی باید حدود ۷۰ میلیون دلار خسارت بدنه، ۲۴ میلیون دلار غرامت سرنشینان را پرداخت کند.
پیش بینی شده که مجموع خسارات به ۱۵۰ میلیون دلار برسد. با توجه به اتفاقات افتاده، امیدواریم دوباره آسمانِ امن ایران مامن پروازهای آتی شرکتهای هواپیمایی باشد تا شرکت های هواپیمایی کشور در شرایط تحریم ها بیش از این متحمل هزینه نشوند.