نقش کلیدی بندر چابهار  در توسعه همکاری‌های اقتصادی منطقه
نقش کلیدی بندر چابهار  در توسعه همکاری‌های اقتصادی منطقه

  مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جریان بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیأتی متشکل از وزیر نیرو، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و جمعی از مدیران کشوری و استانی از فرآیند تخلیه کالا و بارگیری کالاهای صادراتی از بندر چابهار اظهار کرد: بندر چابهار در پاییز امسال […]

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جریان بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیأتی متشکل از وزیر نیرو، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و جمعی از مدیران کشوری و استانی از فرآیند تخلیه کالا و بارگیری کالاهای صادراتی از بندر چابهار اظهار کرد: بندر چابهار در پاییز امسال با ورود بیش از ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی نقش ویژه و کلیدی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی کشور ایفا کرده است. بهروز آقایی گفت: بندر چابهار با توسعه زیرساختی و تجهیزاتی به بندری تاثیر گذار در ارتقای همکاری های اقتصادی کشورهای منطقه تبدیل شده است.
وی با اشاره به زیرساخت های مناسب بندری، تجهیزات پیشرفته و امکانات تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار اضافه کرد: با ورود بخشی از کالاهای اساسی کشور از طریق این بندر استراتژیک، هزینه های وارده بر این نوع کالاها کاهش پیدا کرده که این مهم اشتغال زیادی در شقوق مختلف خدمات رسانی در جاده های استان به همراه داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد جابه جایی کالاهای صادراتی از بندر چابهار اضافه کرد: در کنار ورود بخشی از کالاهای اساسی کشور، امسال صادرات کالاهایی نظیر سیمان و دیگر محصولات صادراتی کشور و همچنین خشکبار و کالاهای یخچالی افغانستان از این بندر به صورت چشمگیر افزایش یافته است.
آقایی در جریان بازدید این مقام ها از تجهیزات، زیرساخت ها، اسکله ها و پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی این بندر نیز بیان کرد: بندر چابهار با بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و جانمایی تجهیزات مدرن، به یک بندر استاندارد، مجهز و با کیفیت تبدیل شده است که می تواند نقش تاثیرگذاری در اقتصاد منطقه ایفا کند.
به گفته وی، با چشم انداز آتی و تکمیل فازهای بعدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر نقش موثرتری در پویایی منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی به خصوص کشورهای همسایه در حوزه های واردات، صادرات و ترانزیت و ترانشیپ خواهد داشت.

عزم جدی شرکت هندی IPGL
برای تسریع سرمایه گذاری در بندر چابهار
این در حالی است که در دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، طرفین در خصوص تأمین تجهیزات و تسهیل و تسریع در روند سرمایه گذاری شرکت هندی IPGL در بندر چابهار بحث و گفتگو کردند.
در این دیدار که در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، سانجای باندو پادهیا قائم مقام وزیر کشتیرانی هند ، ضمن تأکید بر عزم این کشور برای تسریع در روند تأمین تجهیزات بندری، گفت: در مورد تأمین تجهیزات توسط شرکت IPGL، مشکلی وجود ندارد و برای تسریع در روند اجرای توافقنامه چابهار نیز دولت هند مجوزهای لازم را به شرکت IPGL برای همکاری هرچه بیشتر با ایران خواهد داد.
محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بازرگانان هندی به دنبال استفاده از بازار گسترده کشورهای آسیای میانه هستند، گفت: از این رو، تسریع در تأمین تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار و تقویت این کریدور ترانزیتی فرصتی برد – برد را برای هر دو کشور فراهم می کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در آخرین نشست کمیته پیگیری توافقنامه چابهار، مقرر شد «همایش روز چابهار» ، امسال در کشورهای هند و افغانستان برگزار شود، این همایش را فرصت مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر بازرگانان، شرکت های کشتیرانی و فعالان دریایی با ظرفیت ها و قابلیت های بندر چابهار عنوان کرد.
پیش از این نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توسعه ظرفیت‌های بندر چابهار تمرکز تخلیه و بارگیری غلات از بندر امام خمینی(ره) برداشته می شود. راستاد با بیان اینکه بندر چابهار به واسطه اعمال تخفیف‌های گسترده در تعرفه‌های بندری شاهد رشد ۵۰ درصدی فعالیت‌ها نسبت به یک‌سال اخیر بوده است، اظهارداشت: یکی از اقدامات مهم در جهت توسعه بندر چابهار افزایش ظرفیت انبار و نگهداری کالا‌های فله است.
وی افزود: به تازگی عملیات ساخت سیلوی ۱۵۰ هزار تنی در بندر چابهار آغاز شده که در کنار توسعه و بهسازی انبار‌های موجود توان انبار در بندر چابهار را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با همکاری سایر دستگاه‌ها به دنبال فراهم کردن سازوکاری هستیم که طی آن انبار‌های پیرامونی بندر چابهار در جهت نگهداری محمولات فله مورد بهره برداری قرار گیرد.
راستاد اقدام‌های حمایتی سازمان بنادر را در راستای توسعه ظرفیت‌های بندر چابهار برای جذب هرچه بیشتر کالا‌های اساسی دانست و گفت: با توسعه ظرفیت‌های بندر چابهار تمرکز تخلیه و بارگیری غلات از بندر امام خمینی (ره) برداشته می‌شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که در جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تحریم به امنیت و ایمنی دریانوردی و دریانوردان ایرانی چه اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی خود را مسئول پیگیری مسائل مربط به دریانوردان می‌داند و در این مسیر تلاش های زیادی کرده است.
وی با اعلام اینکه در دیدار اخیر با دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی نگرانی‌ها در رابطه با اثر منفی تحریم بر ایمنی دریانوری و حقوق دریانوردان را گوشزد کردیم، اظهار کرد: طی این دیدار محدود شدن ارتباطات دریانوردان ایرانی با خانواده هایشان به علت فشار تحریم‌ها بر بخش‌های مخابراتی دریایی را اطلاع دادیم و خواستیم که IMO بر مبنای مسائل انسانی پیگیر رفع این مشکل باشد. این مساله مورد تأیید دبیرکل قرار گرفت و مقرر شد این سازمان در جهت رفع این مشکل پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
راستاد تأکید کرد: به طورکلی جنبه‌های صنفی و رعایت حقوق دریانوردان یکی از اولویت‌هایی است که بازرسان کنترل و بازرسی فنی و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی بر روی آن‌ها تمرکز جدی دارند.