گرمای گردشگری در اوج سرما
گرمای گردشگری در اوج سرما

  نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری / گردشگری، فقط به فصول گرم مختص نمی شود. دوستداران گردشگری و طبیعتگردی، نه تنها از جذابیت های زمستان غافل نمی شوند، بلکه طبیعت و مناظر تاریخی زیبای این فصل را بی نظیر توصیف می کنند. در مناطق سردسیر برفی مانند سمت شمال غربی و غرب کشور که تقریبا […]

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری /

گردشگری، فقط به فصول گرم مختص نمی شود. دوستداران گردشگری و طبیعتگردی، نه تنها از جذابیت های زمستان غافل نمی شوند، بلکه طبیعت و مناظر تاریخی زیبای این فصل را بی نظیر توصیف می کنند. در مناطق سردسیر برفی مانند سمت شمال غربی و غرب کشور که تقریبا ۶ ماه از سال برف وجود دارد طبیعت زیباتر رخ می‌نماید. این نشان می‌دهد که گردشکری می‌تواند در تمام فصول سال برگزار شود و در جهان این موضوع اتفاق افتاده است. در حقیقت تحولاتی که در چند دهه گذشته رخ داده باعث شده که تنوع فصلی صنعت گردشگری ایجاد شده و توریسم زمستانی در دو دهه گذشته بسیار رونق پیدا کرده است. این نوع گردشگری یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می‌توانستند از آن استفاده کنند، اما امروز به علت رونق جهانگردی وجود تسهیلات ارزان قیمت و بومی شدن جریان‌های توریستی، مورد توجه دیگر اقشار جامعه هم قرار گرفته است.

گردشگری در زمستان، علاوه بر قابلیت های فراونی که دارد، شرایط بالقوه خوبی هم درخصوص ورزش های مرتبط با آن برای ایجاد و توسعه جذابیت های گردشگری دارد. کشورمان به دلیل دارا بودن این پتانسیل بزرگ و در حالی که در لحظه می توان هر چهار فصل را در این پهنه عظیم ملاحظه کرد، می تواند یکی از قطب های بزرگ جذب گردشگر باشد. البته بیشتر گردشگران زمستانی دنبال ورزش‌های زمستانی هم هستند و در بسیاری موارد سراغ اسکی و دیگر ورزش‌های برفی را هم می‌گیرند. درحال حاضر مناطق با قابلیت ورزش اسکی در شهر های مختلف همچون: آلوارس، یام، شیرباد، تاریک دره، نثار و بیست پیست دیگر، قابلیت این را دارند که از کشور های دور و نزدیک، همسایگان جنوبی و حاشیه خلیج فارس و اروپا ورزشکاران و مسافرین همیشگی را به خود جذب کنند. آذربایجان‌شرقی به عنوان استان کوهستانی که همواره در فصل زمستان از زیبایی های بسیار خاص برخوردار است، می تواند یکی از بهترین نقاط کشور برای جذب گردشگر زمستانی باشد که متاسفانه این موضوع از سوی مسوولان میراث فرهنگی مورد غفلت واقع شده است.
اینکه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها همچون ترکیه و جمهوری آذربایجان به یکی از مهمترین و پردرآمدترین عرصه های اقتصادی تبدیل شده و مسئولان این دو کشور دوست و همسایه از آن به بهترین شکل ممکن در حداقل سه ماه از سال بهره برداری می کنند، اما در ایران این مقوله به دست فراموشی سپرده شده است و هیچ برنامه مدون و اجرایی در این فصل زیبای سال وجود نداشته و ارایه نمی شود.

مقایسه ایران و کشورهای همسایه
موقعیت آب و هوایی ایران بخصوص در شمال غربی بسیار نزدیک به موقعیت آب و هوایی در کشورهای همسایه است. با این تفاوت که کشورهای همسایه مان، از موقعیت برفی و زمستانی خود به بهترین نحو بهره برده اند. سالن های پاتیناژ، استاندارد سازی پیست های اسکی بر اساس ضوابط و قواعد بین الملل، کوهنوردی های زمستانه و پیمایش های سطحی و ارتفاعی این فصل، موارد مشابهی ست که در کنار تبلیغات و روشنگری های مکفی، توانسته به خوبی موقعیت های خود را به جهانیان شناسانده و از گوشه و کنار و همسایه های خود توریست های جوان و به دنبال هیجان جذب کند.
در این میان تنها چیزی که بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد؛ وجود تبلیغات است. اگر مقایسه کوچکی صورت بگیرد می توان دریافت که تنها و تنها جای خالی تبلیغات برون مرزی در این بین خالی ست و کمی هم همت هم ترازی زیرساخت ها با خواسته های گردشگران خارجی و ورودی را می خواهد که البته کارنامه ی چند سال گذشته، آمار تعداد گردشگران ورودی، رویداد های مختلف و مهمان نوازی زبان زد مخصوص ما ایرانی ها، جد و جهد بالای مسئولان و دست اندرکاران و کلیه ی فعالان صنعت گردشگری دال بر این مدعاست که خواستن همگی، توانستن و پیروز شدن بر هر نوع تبلیغات منفی و ایران هراسی ست.
بر همین اساس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که در استان های غربی بخصوص آذربایجان شرقی طرح جذابی درخصوص گردشگری زمستانی وجود ندارد. این در حالیست که شرایط اقلیمی و آب و هوایی تبریز و آذربایجان شرقی به راحتی اجازه برگزاری مسابقات رشته های مختلف ورزشی در فصل سرما را می دهد و امکاناتی نیز در این زمینه در سطح استان وجود دارد که با سهل انگاری مواجه شده است، چه بسا اندکی توجه به اهمیت ورزش در رونق گردشگری زمستانی این خطه می تواند مفید و موثر باشد.
وجود دو پیست اسکی «سهند» در جنوب و « یام « در شمال غرب آذربایجان شرقی از جمله امکانات بسیار مطلوب در برگزاری رقابت های مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی است که همواره مورد بی توجهی مدیران اجرایی در حوزه ورزش استان قرار گرفته است.
برپایی جشنواره ها، مسابقات و همایش های مربوط به ورزش های زمستانی می تواند همراه با تبلیغات وسیع رسانه ای، برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی و هنری و فستیوال های برف، یخ و آدم برفی از جمله موارد بسیار مهم و تعیین کننده در توسعه گردشگری زمستانی در آذربایجان است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و می شود.
بهره برداری مثبت و مناسب از عرصه ورزش و هیجانات ناشی از آن که طیف وسیعی از مردم را به خود جلب می کند، جزو محورهای مهم در صنعت گردشگری به ویژه در فصل سرما است که بیشتر کشورهای توریست پذیر جهان از آن غافل نشده و همواره بر میزبانی رشته های ورزشی در بعد حرفه ای و البته برگزاری ورزش های همگانی، عمومی و نمایشی در این فصل زیبای خدا همت گمارده اند.