ضرورت تبدیل سه فرودگاه به هاب منطقه، در آینده نزدیک
ضرورت تبدیل سه فرودگاه به هاب منطقه، در آینده نزدیک

    ماهور مهراد/ لازم است که فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد و یک فرودگاه در جنوب کشور را به هاب تبدیل کنیم و با ایجاد هاب‌های بزرگ عقب‌ماندگی‌های خود را در این حوزه جبران کنیم و سهم خود را از بازار افزایش دهیم. این جملات، بخشی از سخنان وزیر ر اه و شهرسازی در […]

 

 

ماهور مهراد/

لازم است که فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد و یک فرودگاه در جنوب کشور را به هاب تبدیل کنیم و با ایجاد هاب‌های بزرگ عقب‌ماندگی‌های خود را در این حوزه جبران کنیم و سهم خود را از بازار افزایش دهیم. این جملات، بخشی از سخنان وزیر ر اه و شهرسازی در برنامه تهران ۲۰ است که مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران نیز آبان ماه امسال و در جریان انتصاب مديرکل جديد فرودگاه های استان خراسان رضوی بر برنامه ريزی برای انجام مطالعات کارشناسی در خصوص احداث فرودگاه جديد مشهد مقدس با هدف تبديل آن به هاب هوايی گردشگری زيارتی در منطقه به آن تاکيد کرد. گفتنی است که تبدیل به هاب منطقه شدن نیازمند توسعه كار تيمي، افزايش مهارت‎ها و بهبود شرايط كاري منابع انساني متخصص، شناسايي و به كارگيري نيروهاي مستعد، خلاق و جوان با هدف كادرسازي و نيز نگهداري اصولي زيرساخت‎هاي موجود و بهره‎برداري موثر و اقتصادي از ظرفيت‎هاي فرودگاهي، توسعه كسب و كارها و وصول به موقع درآمدها، كاهش هزينه‎ها، رعايت دقيق قوانين و مقررات است. این موارد بیشتر در شرکت ها و مجموعه های بخش خصوصی صدق می کند چراکه این نهادهای اقتصادی به شیوه هزینه-درآمدی اداره می شوند و لازم است که به همه موارد فوق توجه داشته باشند اما اینکه وزیر راه و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها بر این نکات تلویحا تاکید کرده اند، نشانه ای از رشد سازمان ها است. محمد اسلامی در ادامه به واکاوی مشکلات صنعت هوایی کشور پرداخت و گفت: ابتدا باید بگویم سیستم هوانوردی کشور از حساسیت بالایی برخوردار است و مقررات، الزامات ایمنی و استانداردها رعایت می شود. مواردی که رخ می دهد در واقع اتفاق است و به گونه ای می توان گفت از بد حادثه چند اتفاق با هم رخ داده است. این اطمینان را می دهم که سیستم نظارت و راهبری نظام هوانوردی تجاری کشور از ضوابط خودش عدول نکرده و نخواهد کرد و سازمان هواپیمایی کشور به صورت کاملا سخت گیرانه اقدامات لازم را در این حوزه انجام می دهند.او با بیان این که چنانچه هواپیمایی نقص فنی داشته باشد یا خلبان صلاحیت پرواز نداشته باشد اجازه پرواز داده نمی شود؛ به کلیپی که اخیرا در فضای مجازی در رابطه با برخورد خلبانی که برخی مسائل را افشا کرده اشاره کرد و گفت: من امروز این کلیپ را دیدم و البته به صورت کامل آن را بررسی و یا مشاهده نکردم اما به هیچ عنوان این مسائل در حوزه هوایی وجود ندارد و به شدت در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.اسلامی توضیح داد: مشکل حادثه هواپیمای کرمانشاه هم بررسی شد. به دلیل شرایط بد جوی و بارش برف چرخ هواپیما در هنگام ورود به تاکسی ری به دلیل لغزندگی چند متری لیز خورد که این یک اتفاق کاملا غیر قابل قبول است. سانحه ماهشهر قابل برخورد جدی است و یک کمیته بررسی سانحه برای آن تشکیل شده است و به زودی سازمان هواپیمایی کشوری بیانیه خود را در این زمینه صادر می کند. وزیر راه و شهرسازی ضمن تایید این موضوع که اکنون جامعه نسبت به سوانح هوایی حساسیت بالایی پیدا کرده است، گفت: سخت گیری های قاطع در این ایام ایجاد و کنترل نظارت ها تشدید می شود. اما این را باید بدانیم اگر در برخی از پروازها خلبان مجبور به فرود در فرودگاه دیگر و یا برگشت هواپیما شد به دلیل الزامات ایمنی است چراکه جان و سلامت مردم در این حوزه برای ما بسیار مهم است.

هواپیمای از رده خارج نداریم
اسلامی با بیان این که اکنون هیچ هواپیمای از رده خارج نداریم، گفت: هواپیماها زمان مجاز بهره‌برداری داشته و تمام هواپیماها در تقویم خودشان قرار دارند. هیچ هواپیمایی را بیش از سن قانونی اش مورد استفاده قرار نمی دهیم. تقریبا حدود ۱۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد و حدود ۵۰ فروند هواپیما در آشیانه هواپیما در حال انجام چک های سنگین هستند. در ۵ سال اخیر نیز بیش از ۶۰ فروند هواپیما به دلیل فرسودگی از رده خارج شده اند .وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: بعد از برجام شرکت ایران ایر۱۳ فروند هواپیما که ۳ فروند ایرباس و ۱۰ فروند ای تی آر بود را خریداری کرد و هیچ هزینه اضافی بابت خرید هواپیما پرداخت نکرده است. تمامی این هواپیماها صفر بوده و تنها دو هواپیما از پیش ساخته شده بود که به دلیل درخواست ایران ایر این هواپیماها از پیش ساخته شده خریداری و آرم ایران ایر بر آنها زده شد. بعد از ایران نیز شرکت های دیگر با بوئینگ و ایرباس قرارداد بستند که در نهایت قراردادها را باطل کردند. اخیرا نیز ایران ایر سه فروند هواپیمای جدید خریداری کرده و از آن ها استفاده می کند.

افزایش ظرفیت بخش هوایی
اسلامی با اشاره به اینکه باید سهم بازار خودمان در هوانوردی به ویژه در حوزه ترانزیت را افزایش دهیم گفت: فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۰ میلیون ظرفیت جابه جایی مسافر دارد که حدود ۵ میلیون آن در ترمینال یک و دو بوده و حدود ۵ میلیون آن هم با افتتاح ترمینال سلام ایجاد شده است. در ترمینال یک و دو ظرفیت جابه جایی تا ۹ میلیون نفر هم ایجاد شده بود. با توسعه فرودگاه و جذب سرمایه گذار به ویژه در فرودگاه امام خمینی(ره) سعی خواهیم کرد تبدیل به هاب در حوزه عمرانی به ویژه هوایی شویم. او با اشاره به اینکه هنوز در ترانزیت سهم ما اندک است، به تحریم ها اشاره کرد و گفت: تحریم یک جنگ بزرگ، حق خوری و حق کشی است. باید در این جنگ پیروز شویم و شرکت های داخلی با افزایش پرواز و افزایش ظرفیت در این بخش تاثیر گذار خواهند بود اما نسبت به کشورهای همسایه که سرمایه گذاری هنگفتی در این زمینه انجام داده اند، عقب ماندگی جدی داریم. باید فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد و یک فرودگاه در جنوب کشور را به هاب تبدیل کنیم و با ایجاد هاب های بزرگ عقب ماندگی های خود را در این حوزه جبران کنیم و سهم خود را از بازار افزایش دهیم. بنابراین سعی داریم تا با ایجاد ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) این مشکل را برطرف کنیم. این در حالی است که محمد مهدی کربلایی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز اذعان داشته که بر اساس ماده ١٦٦ قانون برنامه پنجم توسعه کشور فرودگاه امام خمینی با هدف تبدیل شدن به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه تبدیل به «شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)» گردیده است. کربلایی ادامه داد: هم اکنون بر اساس طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی، پروژه های مهمی در این مجموعه در دست اجرا است و ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در آن در پایان طرح جامع به ١٢٠ میلیون نفر در سال خواهد رسید و می توانیم در این پروژه ها از ظرفیت ها و سرمایه گذاران سایر کشورها نیز استفاده کنیم. گفتنی است که چشم انداز شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) روشن است و بسترهای مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در آن وجود دارد. مساله علاقه سرمایه گذاران خارجی در این حوزه است که با توجه به مزایای رقابتی، تصور حضور ایشان نیز دور از ذهن نخواهد بود.