وزیر راه و شهرسازی کشورمان به منظور آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن میانه-اردبیل به استان اردبیل سفر کرده است. محمد اسلامی در جریان این رویداد ابراز امیدواری کرد تا با تداوم تزریق منابع مالی به این پروژه وعده رئیس جمهور به مردم استان اجرایی شود. وی با تشکر و اشاره به زحمات صورت گرفته از […]
وزیر راه و شهرسازی کشورمان به منظور آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن میانه-اردبیل به استان اردبیل سفر کرده است. محمد اسلامی در جریان این رویداد ابراز امیدواری کرد تا با تداوم تزریق منابع مالی به این پروژه وعده رئیس جمهور به مردم استان اجرایی شود.
وی با تشکر و اشاره به زحمات صورت گرفته از سوی مهندسان، پیمانکاران و مشاوران برای انجام این پروژه طبق زمانبندی اعلام شده، اظهار داشت: امیدواریم منابع مالی همچنان به این پروژه تزریق شود تا بتوانیم وعده آقای رئیسجمهور به مردم ایران و استان اردبیل را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری در سفر خودشان به استان اردبیل فرمودند که وزیر راه و شهرسازی در مسیر، به بنده گفت که تا ۲۰ روز دیگر پیمانکار روسازی را انتخاب میکنند که خوشبختانه با انتخاب پیمانکار و مستقر شدن آن عملیات روسازی را شروع خواهند کرد.
وی تصریح کرد: بابت تبدیل به فعل شدن این قول خوشحال هستیم و مردم استان امروز شاهد هستند که عملیات روسازی به صورت واقعی شروع میشود. امیدوارم همه ما متحد و یکپارچه تلاش کنیم که این پروژه طبق قولی که داده شد در کمتر از یک سال به اتمام برسد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه سختیهای خودش را دارد چرا که ۴۰ درصد مسیر آن در تپهها و قسمتهای کوهستانی هستند. همچنین دو زمستان سرد پیش رو داریم که امیدواریم با تدابیر و تمهیداتی که اندیشیده میشود، وعده رئیسجمهور و انتظار مردم را عملی کنیم.
محمد اسلامی در ادامه با تبریک ایام مبارک دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب و دفاع مقدس، و سردار شهید سلیمانی تصریح کرد: همواره شاکر هستیم که در این انقلاب این امکان به وجود آمد تا معنا و طعم عزت برای یک ملیت را درک و چشیده و به آن افتخار داشته باشیم.
وی افزود: سپهبد حاج قاسمسلیمانی افتخار بشریت بود که تمام زندگیاش با اخلاص، تلاش و کوشش گذشت و او اسوه اخلاق و عمل بود. سردار شهیدمان توانست یک نسخه بسیار متفاوت از صلح، آزادی و آرامش را به دنیا ارائه کند آنهم برخلاف کسانی که شعار صلح و آزادی میدهند اما در عمل خالق دشمنی، جنگ، خونریزی و قتل عام هستند.
وی ادامه داد: کسانی که ائتلافی علیه داعش و تروریست تشکیل دادند که این ائتلاف، خود تولید تروریست داشت و از آن پشتیبانی کرد. قطعا به خاطر دارید سالها قبل وقتی وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر خود به سرزمینهای اشغالی هنگام ورود اروپا وقتی با سوالی مبنی بر میزان پیشرفت صلح خاورمیانه مواجه شد در جواب گفت که صلح خاورمیانه از خاورمیانه بزرگ میگذرد.
محمد اسلامی تصریح کرد: ترجمه آن جمله وزیر وقت امورخارجه آمریکا اتفاقی بود که از سرپنجه قاسم سلیمانی و سلیمانیها و با تدابیر و هدایتهای مقام معظم رهبری به عنوان یک نقشه راه رخ نداد و آن تجزیه کشورهای این منطقه از جمله ایران است. اینکه به کشورهای کوچک سلطهپذیر تبدیل شوند و افراد و اعیانشان بر این کشورها حکومت داشته باشند تا بتوانند از مدیترانه تا دروازههای اقیانوس هند را تحت سلطه خودشان قرار دهند.
وی افزود: عملیاتشان را هم از طریق انقلابهای مخملی شروع کردند که بعد تبدیل به استقرار افرادی خونآشام از اقصی نقاط جهان با نام حکومت داعش کردند. گروهی که از زمین و آسمان برایشان تجهیزات و لوازم ریختند و هزینههای هنگفتی برای این کار از خزانه مسلمان صرف کردند تا بتوانند کشورها را تجزیه کنند که به لطف خدا ایران عزیزمان از این خطر بزرگ عبور کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: هفته پیش هم معامله بزرگ قرن را رونمایی کردند که یک نسخه جدیدی بود تا مشخص شود چه کسانی پول و زمین بدهند تا در نهایت سرزمین مسلمان را غصب کنند. این داستان تمام نشده و ادامه خواهد داشت اما طبق وعدهالهی آن چیزی که مشخص است همیشه حق پیروز خواهد بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه جریان سازندگی در کشور به رغم همه ناملایمات و کاستیها برقرار بوده و ما همواره محدودیت منابع مالی داشته و داریم.
وی افزود: در این دوره اساسا تفکرمان متمرکزسازی روی پروژهها بوده تا از توقف آنها جلوگیری شود تا با راهکارهای متنوعی بتوانیم آنها را تصحیح کنیم. به این شکل الگوهایی اتخاذ شود که نمونه آن برای راهآهن اردبیل است تا کمک شود این پروژه به سرعت اجرایی شده و انتظارات مردم عزیز استان برآورده شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کشور حدود ۱۴ هزار کیلومتر راهآهن داریم که خطوط اصلی و فرعی است و به همین میزان هم راه در دست تعمیر و ساخت داریم که این حجم کار ریلی یک انقلاب بزرگ است. امیدواریم بتوانیم در یک برنامه زمانبندی مشخص مابقی مطالعات و طرحها را به سرانجام رسانده و با ایجاد فرصت مسافرت با ریل و بالا بردن طول حداکثری استفاده، سهم ریل در داخل و ترانزیت را افزایش دهیم.
گفتنی است که طرح مطالعاتی خط ریلی اردبیل – مغان نیز با مشارکت بخش خصوصی در دست مطالعه است تا با اتصال خطوط ریلی موجود در افزایش بهرهوری حمل و نقل ریلی در حوزه باری کشور گامهای اساسی برداشته شود.
اتمام ریلگذاری تا پایان دولت
وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم که در سیامین روز از سفر رئیسجمهور به استان اردبیل توانستیم وعده ایشان را عملی کنیم تا با آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن میانه – اردبیل کار به صورت عملیاتی ادامه پیدا کند.
اسلامی ضمن تبریک ایام مبارک فجر اظهار داشت: در ایام دهه فجر با هماهنگی و پیگیری ویژه استاندار، خدمت مردم عزیز اردبیل رسیدیم تا قول رییس جمهور به مردم را عملی کنیم.
وی بیان داشت: برنامه ما این است که با استفاده از منابعی که بانک ملی به پروژه تزریق میکند، این پروژه را در کمتر از دو سال اجرایی کنیم چرا که رئیسجمهور تاکید دارند این پروژه تا پایان دولت انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ریلگذاری این پروژه از ۲ سمت اردبیل و میانه آغاز شده است، تصریح کرد: ریل گذاری در مناطق میانی راه آهن نیز بعد از ایجاد فرصت و فراهم شدن زیرسازی، آغاز خواهد شد.
وی افزود: در مجموع این پروژه در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احداث ۴۰ درصد باقی مانده در زمان بندی مورد نظر وزارت راه و شهرسازی یک رکورد محسوب میشود. بیشترین تخصیص منابع و بیشترین پیشرفت فیزیکی این پروژه در دو سال گذشته، یعنی سال های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در پایان سال ۱۴۰۰ صدای سوت قطار در این ایستگاه به گوش مردم برسد، اظهار داشت: توافقات ایجاد بارانداز در این محدوده با کشور آذربایجان انجام شده است. این توافقات حول محور شهرک صنعتی و تبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه شمالی و روسیه انجام شده است.
وی ادامه داد: این بارانداز، یکی از المانهای لجستیکی است که در احداث پارک لجستیک نقش ایفا خواهد کرد. مطالعات این طرح براساس توافق شرکت راهآهن و استانداری اردبیل آغاز شده است. کار مهمی که در این استان انجام شده، اقدامی است که باعث میشود همه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و منابع مالی در روند توسعه نقش ایفا کنند. وی افزود: این اقدام هم برای پارک لجستیک، هم برای شهرک صنعتی و بازار مشترکی که در پارسآباد برای تبادل کالا ایجاد میشود، انجام خواهد گرفت تا این فعالیتهای صنعتی و اقتصادی، زمینه توسعه را در این منطقه از کشور فراهم کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در این پروژه ریل از خارج کشور خریداری نمیشود، گفت: یکی از اهداف ما در سال رونق تولید، خودکفایی بوده است. اکنون ریل، سوزن، لوکوموتیو و واگنهای باری و مسافری درداخل کشور تولید میشوند.
وی در پایان گفت: کارخانههای مختلف در این زمینه فعال شدهاند و ریل این پروژه در ذوب آهن اصفهان تولید شده تا عطر تولید داخل، همه جا را فرا گیرد.
گفتنی است که مسیر راهآهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا” وارد منطقه کوهستانی میشود. سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزلاوزن ادامه مسیر میدهد. در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل میگردد.
در محور فوق ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نامهای سبز و اردبیل و ۳ ایستگاه مسافری درجه ۲ به نامهای فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی پیشبینی شده است.
این طرح علاوه براینکه باعث ایجاد یک سیستم حمل و نقل ریلی روان؛ ایمن و سریع جهت توسعه استان اردبیل میشود، موجب ارتباط با کشورهای واقع در اروپای شرقی از طریق جمهوری آذربایجان میشود.