زهرا ایرانشاهی/ شاید باور چنین گزارهای با توجه به شرایط فعلی اقتصادی قابل تصور نباشد اما با استفاده از توان داخلی تاکنون ۴۵ درصد قطعات موردنیاز شبکه ریلی در داخل تولید شده است و ۱۰ الی ۱۵ سال آینده، همه قطعات ریلی در داخل ساخته خواهد شد. این در حالی است که رییس انجمن […]
زهرا ایرانشاهی/
شاید باور چنین گزارهای با توجه به شرایط فعلی اقتصادی قابل تصور نباشد اما با استفاده از توان داخلی تاکنون ۴۵ درصد قطعات موردنیاز شبکه ریلی در داخل تولید شده است و ۱۰ الی ۱۵ سال آینده، همه قطعات ریلی در داخل ساخته خواهد شد. این در حالی است که رییس انجمن مهندسی حملونقل ریلی در گفتوگو با ما تاکید کرده که قطعات موردنیاز صنعت ریلی تا چهار سال آینده در داخل کشور ساخته خواهد شد.
سید ابوالفضل بهرهدار افزود: اما تولید برخی از قطعات حساستر بستگی به هماهنگی بین تکنولوژی روز دنیا و ایجاد ظرفیت فنی آن در داخل کشور از یکسو و برقراری ارتباط میان این توانمندیها با توان مهندسان داخلی کشور دارد. واما در حال حاضر با استفاده از توان داخلی توانستهایم، حدود ۴۵ درصد قطعات مورد نیاز شبکه ریلی را در داخل تولید کنیم.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت راهآهن نیز در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه «۵۶ پروژه حملونقل ریلی در ۱۳ استان به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان همزمان با ایامالله دهه فجر افتتاح میشود» گفت: چهار قرارداد نیز به ارزش حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان با بخش غیر دولتی در هفته جاری به امضا میرسد.
سعید رسولی ضمن عرض تبریک به مناسب گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ۵۶ پروژه حملونقل ریلی در طول دهه مبارک فجر در ۱۳ استان به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح میشوند.
وی افزود: این پروژهها شامل احداث خطوط فرعی و گذرگاهها، رفع تقاطعهای همسطح، بازسازی و بهسازی خطوط، نصب علائم و ارتباطات الکتریکی، خدمات ایستگاهی و افتتاح مرکز تعمیرات لکوموتیو در مشهد است.
مدیرعامل شرکت راهآهن از امضای چهار قرارداد با بخش غیردولتی در هفته جاری به ارزش حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این چهار قرارداد شامل تولید ۶۰۰ دستگاه واگن دو محوره،۴۰۰ دستگاه واگن باری و احداث ۳۰ کیلومتر خط فرعی برای مس کرمان، احداث ۲۵ کیلومتر خط فرعی برای اتصال سه مجتمع فولادی به شبکه ریلی در یزد، توسعه ایستگاه سنگان و احداث ۷ کیلومتر خط فرعی برای پتروشیمی باختر است که بخشی از آن در سال جاری انجام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با ورود ۴۵۶ دستگاه انواع واگن، لکوموتیو و خودکشش به ناوگان ریلی در ۹ماهه امسال، شاهد رشد ۹۳ درصدی ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم که البته تا پایان سال جاری نیز تعداد قابل توجه دیگری به ناوگان ریلی کشور از تولیدات کارخانجات داخلی اضافه میشود.
خودکفایی در صنعت راهآهن دستاورد دانشگاهیان پس از انقلاب است
این در حالی است که رییس دانشگاه علموصنعت در اینباره اظهار داشت: ایجاد دانشکدههای مورد نیاز صنعت در موفقیت بسیاری از حوزه های آن موثر بود که در این زمینه می توان به شکل گیری دانشکده مهندسی راه آهن در دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد که سبب موفقیت های بسیاری در کشور شد.
جبارعلی ذاکری افزود: در ۹ کلان شهر کشور راه آهن شهری (مترو) در حال ساخت است و نزدیک به سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال ساخت در کشور وجود دارد؛ همچنین ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید سال گذشته به بهره برداری رسید.
ذاکری ادامه داد: به جز سرمایه گذاری های مالی تمامی این اقدام های فکری، علمی و پژوهشی از طریق دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت صورت گرفت. در طراحی خطوط جدید کشور هیچ نیازی به خارج از کشور وجود ندارد و تمام دانش آموختگان ما نیاز علمی- پژوهشی را تامین می کنند.
رییس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حوزه های بین رشته ای نیز که با مهندسی راه آهن مرتبط است، مانند کنترل یا سیگنالینگ راه آهن یا (علامت الکتریکی راه آهن) مفید عمل شده است. تا ۱۵ سال پیش این نیاز در کشور وجود داشت و نیروی متخصص از خارج از کشور تامین می شد، اما با رشد شرکت های دانشگاهی و ورود بخش دانشگاهیان به حوزه های صنعت موفقیت های مناسبی کسب شد.
ذاکری با اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: در این زمینه برنامه های دوم و سوم توسعه ای دانشگاه بسیار دقیق تدوین شده است. تعدادی از دانشکده های صنعتی مورد نیاز صنایع خاص کشور در دانشگاه پیش بینی و ساخته شد. همچنین اعضای هیات علمی مجرب در دانشگاه های داخل و خارج از کشور برای تدریس در دانشکده ها تربیت شدند.
ذاکری با بیان اینکه کشور از لحاظ علمی جایگاه ۱۶ را در دنیا کسب کرده است، افزود: دانشگاه ها در این چهار دهه مسیر پیشرفت را طی کرده اند؛ به حدی که در بیشتر رتبه بندی های بین المللی نام تعدادی از دانشگاه ها به خصوص سطح یک وجود دارد. همچنین در حوزه پژوهش رکوردهای بین المللی بسیاری توسط دانشگاه ها کسب شده است.
رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حوزه پژوهش دانشگاه ها سرآمد دنیا هستند و نرخ رشد و شتاب علم در کشور نیز در سه سال گذشته رتبه نخست را دارد. این دستاوردها به واسطه نیروهای دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط پژوهش هایی که برای کسب مدارک کارشناسی ارشد و دکتری انجام شده، ارائه شده است. تمامی این آمارها نشان می دهد در حوزه پژوهش و علم فعالیت و پیشرفت قابل قبولی در دانشگاه ها وجود دارد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: دانشگاه علم و صنعت قبل از انقلاب در مجموع چهار هزار ۵۰۰ دانشجو در نوبت روزانه و شبانه داشت و در حال حاضر حدود ۱۴ هزار دانشجو دارد.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب دانشگاه ها جزو دانشگاههای نسل اول بودند و در حوزه آموزش فعالیت داشتند، اما هم اکنون پس از گذشت چهار دهه دانشگاه ها از نسل اول به نسل دوم، سپس به نسل سوم (پژوهش محور در حوزه فناوری) ورود کرده اند و نسل چهارم نیز (کارآفرینی) است که برخی از دانشگاه وارد شده اند و در این زمینه فعالیت می کنند.
ذاکری اظهار کرد: انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی، ایدئولوژیک و اعتقادی بود. دانشگاه و دانشگاهیان این خود باوری امروز خود را به نسل های بعد نیز منتقل می کنند و نظام با اتکا به نیروهای داخلی به پیشرفت خود ادامه می دهد.
گفتنی است که عملیاتی شدن بسیاری از این موارد علاوهبر تلاش متخصصان در شرکت راهآهن، بستگی مستقیم به تلاش و سرمایهگذاری بخش خصوصی و متخصصان دانشگاهی دارد که نمونه این امر در حل مشکل مربوط به مالیات بر ارزشافزوده در صنعت ریلی نیز مشهود بوده است.