افزایش سهم ایران با توسعه بنادر   در حوزه اقتصاد حمل‌ونقل
افزایش سهم ایران با توسعه بنادر   در حوزه اقتصاد حمل‌ونقل

  عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در کشور و همچنین منطقه در حوزه نرم افزار‌های دریایی دارای جایگاه مناسبی بوده و در داخل به خودکفایی صددرصدی رسیده‌ است. محمدرضا الله یار با تاکید بر اهمیت بنادر به عنوان مبادی ورود کالا از مسیر دریا با اشاره به توسعه […]

 

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در کشور و همچنین منطقه در حوزه نرم افزار‌های دریایی دارای جایگاه مناسبی بوده و در داخل به خودکفایی صددرصدی رسیده‌ است.

محمدرضا الله یار با تاکید بر اهمیت بنادر به عنوان مبادی ورود کالا از مسیر دریا با اشاره به توسعه بنادر کشور با یک رویکرد بین المللی اظهار داشت: اهمیت این موضوع باعث شد تا در این خصوص سازمان بنادر یک طرح مطالعاتی را با عنوان طرح جامع بنادر برای ۱۱ بندر کشور در دستور کار خود قرار دهد.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این که توسعه بنادر براساس این مطالعات شکل خواهد گرفت، با اشاره به این که به روزرسانی این طرح تا سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد، گفت: لازم است توسعه بنادر براساس طرح جامع انجام گیرد و به همین خاطر توسعه پایدار بنادر، اسکله‌ها و موج شکن‌ها طبق این طرح خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین موارد در این طرح بحث توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی است. در این پروژه بندری براساس طرح جامع، این بندر ظرفیت پذیرش کشتی ها تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد. همچنین در بندر شهید بهشتی چابهار نیز مرحله نخست کار طبق طرح جامع بنادر کشور انجام شده و فاز دوم مطالعاتی آن هم در حال پیگیری است.

وی با اشاره به این که در بندر شهید بهشتی امکان پذیرش شناورهای بزرگی با ظرفیت ۲۲هزار TEU وجود دارد که هم اکنون در حال ساخت بوده و به این شکل امکان رقابت ایران با بنادر بزرگ دنیا در حوزه پذیرش کشتی به وجود خواهد آمد، تصریح کرد: خوشبختانه توسعه در این حوزه شروع و اجرایی شده که امکان گسترش در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی را فراهم می‌کند. به این وسیله می‌توانیم سهم ایران را در حوزه بهره‌برداری از بنادر و حمل‌ونقل دریایی در دنیا افزایش دهیم.

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در ادامه گفت: مطالعات و به‌روزرسانی در حوزه دریایی و بندری در حال انجام است و تا اوایل سال آینده مطالعات آن انجام می‌شود. فاز سوم بندر شهید رجایی، فاز اول بندر شهید بهشتی و بندر بوشهر از مهم‌ترین بنادری هستند که مطالعات طرح جامع روی آن‌ها اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بنادر کوچک در طرح جامع بندری کشور، تصریح کرد: در طرح جامع بنادر کشور یکی از رویکرد‌ها و برنامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفته، بحث افزایش جایگاه بنادر کوچک است. این مساله از آن جهت مهم است که باعث تحول اقتصاد شهر‌های اطراف این بنادر می‌شود. این موضوع به صورت مستقیم در شهر‌های مجاور اجرایی شده و در قالب طرح‌های ساماندهی بنادر کوچک به مرحله اجرا خواهد رسید.

 

نقش بنادر کوچک در تحول اقتصاد شهرهای اطراف

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث توسعه بنادر کوچک در استان‌های بوشهر و هرمزگان گفت: در این خصوص اقدامات و طرح‌هایی در شهر‌های اطراف بوشهر و هرمزگان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام گرفته شامل توسعه اسکله‌ها و لایروبی‌هاست و از سوی دیگر بحث‌های مربوط به ایمنی و سامانه‌های اقتصادی در این زمینه در اکثر موارد مورد بهره‌برداری قرارگرفته و تا سال ۹۹ تمامی برنامه‌های مربوط به اعلام اطفای حریق اجرایی می‌شود.

الله یار در ادامه با بیان این‌که در حوزه زیرساخت‌های عمرانی و تاسیساتی برنامه‌های زیادی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از این برنامه‌ها مربوط به توسعه و نگهداری و تعمیرات اساسی مربوط به تجهیزات دریایی است که در ۳ دسته دریایی، بندری و تجهیزات لایروبی و مخابراتی انجام می‌گیرد.

این عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به این‌که در گذشته بسیاری از تجهیزات بندری و دریایی مورد نیاز سازمان بنادر از خارج کشور تأمین می‌شد، با تاکید بر نگاه سازمان بنادر و دریانوردی به تولید ملی در این حوزه، گفت: براساس تدابیری که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به کار گرفته شد در بحث حمایت از تولید داخل در حوزه دریایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی افزود: در بحث شناور‌های دریایی طرح تحول صنعت دریایی سازمان بنادر با همکاری وزارت صمت و دبیرخانه شورای عالی دریایی تصویب شده که در آن طرح ۸۰ شناور که نیاز سازمان بنادر است در حوزه جست‌وجو و نجات و عملیات بندری ساخته می‌شود. طبق هماهنگی و همکاری این طرح‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و به سازندگان ارائه می‌شود.

 

ساخت ۷۶۸ قطعه تجهیزات بندری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ادامه داد: تجهیزات استراتژیک برای بنادر کانتینری هم به دست سازندگان بخش خصوصی ساخته می‌شود. تاکنون ۷۶۸ قطعه تجهیزات بندری، دریایی، مخابرات توسط مراکز دانش بنیان ساخته شده که نقش بسیار مؤثری در حوزه توسعه تجهیزات بندری دارد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌ ساخت این قطعات علاوه بر صرفه‌جویی ریالی و جلوگیری از خروج ارز زمینه‌ساز کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌ها در این حوزه شده است.

وی ادامه داد: تولید هر یک از این قطعات ۵۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه‌ها برای سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشته و این مجموعه آمادگی پذیرش هر یک از این قطعات را دارد. خوشبختانه تاکنون ۷۰ مجموعه برای ساخت این قطعات اعلام آمادگی کردند که با همکاری سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانیم شاهد افزایش ساخت و تولید قطعات بوده و آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی در ادامه بیان داشت: هریک از مراکز دانش‌بنیان می‌توانند سازنده شناورها، تجهیزات دریایی، بندری و مخابرات باشند تا در نهایت با بررسی تمامی این مسیر و همچنین ارزیابی فرآیند‌ها توسط سازمان بنادر  امضای تفاهم‌نامه‌ها و انعقاد قرارداد انجام شود. خوشبختانه در این زمینه تفاهمنامه‌های خوبی به امضا رسیده است.

 

جایگاه مناسب سازمان بنادر در حوزه مهندسی نرم‌افزار

این عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه مهندسی نرم‌افزار علاوه بر کشور در منطقه نیز جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی افزود: در این زمینه سازمان بنادر با طراحی نرم‌افزار‌های خاص در این حوزه در بخش‌های مختلف این امکان را به وجود آورده که شاهد توسعه‌های بسیار زیادی باشیم. این نرم‌افزار‌ها توسط بخش‌های خصوصی و شرکت‌های مهندسی طراحی شده است.

الله یار ادامه داد:  نرم‌افزار مهندسی تصمیم ورود بار به شناور‌ها طراحی شده که ایران سومین کشور در طراحی این نرم‌افزار است. هم‌اکنون در بندر بوشهر مراحل آزمایشی استفاده از این نرم‌افزار در حال اجراست و هم اکنون می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در حوزه نرم‌افزاری در حوزه دریایی به خودکفایی صددرصدی رسیده‌ایم.