زهرا ایرانشاهی / در سال های ۹۶ و ۹۷ پروژههای ریلی بزرگی در کشور انجام شده که مجموعا تا به حال، سه هزار و ۲۹۵ کیلومتر پروژه ریلی در کشور در حال اجرا است. ۹۷۰ کیلومتر از این پروژه ها آماده شده که بخشی از آن به بهرهبرداری رسیده و بخشی دیگر از […]
زهرا ایرانشاهی /
در سال های ۹۶ و ۹۷ پروژههای ریلی بزرگی در کشور انجام شده که مجموعا تا به حال، سه هزار و ۲۹۵ کیلومتر پروژه ریلی در کشور در حال اجرا است. ۹۷۰ کیلومتر از این پروژه ها آماده شده که بخشی از آن به بهرهبرداری رسیده و بخشی دیگر از آن طبق اخبار منتشر شده در سایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
گفتنی است که یکی از مهمترین اقدامات انجام شده اتصال مرکز استان کرمانشاه به شبکههای ریلی است. البته این پروژهها تا مرز خسروی همچنان ادامه دارد و جزو پروژههایی بوده که قرارداد آن منعقد شده است. این در حالی است که در بخش آزادراهی نیز اقدامات بزرگی توسط این شرکت انجام شده و تاکنون یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا است که پیشرفت فیزیکی آنان بالای ۵۰ درصد است.
اما بنابر سخنان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشو، توسعه کل کشور در اتصال به شبکه سراسری ریلی، آزادراهی و بزرگراهی به عنوان یکی از دغدغههای جدی دولت مطرح است.
خیرالله خادمی در خصوص وضعیت پروژه های فعال حوزه حمل و نقل کل کشور، افزود: با توجه به اینکه در محاصره اقتصادی و درگیر تحریم های مختلف هستیم نباید زمینه اجرای پروژه های عمرانی در کشور وجود داشته باشد اما بدون هیچ تاثیری در حال توسعه کشور و اجرای این پروژه ها هستیم.
خادمی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از اشتعال مردم کشور در این حوزه ها شکل گرفته و همین مساله نشان می دهد هیچ تحریمی نمی تواند عزم ملت ایران در رسیدن به توسعه و آبادانی دچار خدشه کند. در زمینه آزادراهی نیز بخش زیادی از آزادراه های کشور احداث شده و یا در حال انجام است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم و در مجموع حدود ۲۶ هزار کیلومتر نیز طول آزادراه های کشور است.
وی با بیان اینکه در بخش بزرگراهی نیز هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر مسیر در دست اجرا داری، بیان کرد: در این حوزه در کل کشور ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه محور جدید و پروژه بزرگ در حال احداث است که یکی از آنها در کردستان است. همچنین کریدور شمال به جنوب نیز ۳۴۰ کیلومتر آن در کردستان است که در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد برای ان هزینه شده و سال آینده با تزریق اعتبارات مناسب می شود به اتمام برسد. بنابراین بعد از اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور استان کردستان نیز در اولویت بهره برداری شبکه ریلی قرار گرفته و ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که طی امسال و سال آینده تزریق می شود تا این پروژه به اتمام برسد.
این در حالی است که پروژه های آزادراهی منتهی به پایتخت نیز از مهمترین پروژه های در دست ساخت کشور محسوب می شوند؛ چراکه بازگشایی گره کور ترافیکی منتهی به پایتخت برای همه کشور مهم است. افتتاح قطعه۱ آزادراه تهران-شمال یکی از این پروژه هاست که هفته گذشته افتتاح شد. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران نیز از جمله این پروژه های مهم است که این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر شرق به غرب استانهای تهران و البرز، به یکدیگر متصل میکند؛ به همین خاطر با بهرهبرداری از این پروژه آزادراهی، شاهد یک تحول بزرگ در بخش حمل و نقل و رفع گرههای ترافیکی این دو استان خواهیم بود. درواقع با بهرهبرداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، دیگر شاهد توقفهای چندساعته در ورودی شهرهای تهران و کرج نخواهیم بود. عملیات اجرایی کل این پروژه با روند مطلوبی در دست اقدام است و انتظار میرود طبق زمانبندی برای نوروز ۹۹ آماده تکمیل و بهرهبرداری شود؛ این در حالی است که مقرر شد هر ماه، گزارش وضعیت پروژه به منظور برنامهریزی برای تکمیل در موعد مقرر بررسی شود.
گفتنی است که در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه ها اختصاص یافته و۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سال ۹۸ در دست اقدام است. همچنین امسال ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نوسازی شده و البته همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد.
شرکت ساخت در این میان، دو هزار و ۲۲۱ کیلومتر قرارداد سرمایهگذاری در دست دارد و ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا است و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود.