معاون ساخت و توسعه راه آهن از آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: امروز همزمان با ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی ریل گذاری این خط ریلی به طول ۱۷۵ کیلومتر به صورت رسمی آغاز شد. عباس خطیبی ضمن اعلام این خبر افزود: […]
معاون ساخت و توسعه راه آهن از آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: امروز همزمان با ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی ریل گذاری این خط ریلی به طول ۱۷۵ کیلومتر به صورت رسمی آغاز شد.
عباس خطیبی ضمن اعلام این خبر افزود: بعد از اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور، اتصال استان های اردبیل، کردستان و چهارمحال بختیاری در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به پیشرفت بالای راه آهن میانه-اردبیل این طور انتظار می رود که در صورت تامین منابع، اردبیل به عنوان بیست و سومین مرکز استان کشور به راه آهن متصل شود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن با اشاره به تحریم های ظالمانه ای که علیه کشور اعمال میشود از ساخت راه آهن میانه-اردبیل با تکیه بر توان ۱۰۰ درصدی داخل کشور خبر داد و گفت: ریل گذاری این خط ریلی نیز با استفاده از ریل ملی انجام خواهد شد.
خطیبی با اشاره به آغاز رسمی عملیات ریل گذاری این خط ریلی با حضور وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: عملیات اجرایی بالاست ریزی قشر اول به طول ۶ کیلومتر از سمت ایستگاه اردبیل انجام شده و در مجموع ۲۱۸ کیلومتر ریل گذاری در این پروژه انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: عملیات زیرسازی راه آهن میانه-اردبیل در ۱۱ قطعه اجرایی و با مجموع حدود ۳۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی با پیشرفت حدود ۸۴ درصد در حال تکمیل است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری را از جمله احجام راهآهن میانه-اردبیل اعلام کرد و در رابطه با پیشرفت فیزیکی این احجام گفت: پل ها با ۶۳ درصد و تونل ها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام هستند.
وی هزینه صرف شده در پروژه را تاکنون ۱۰ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال معادل بروز ۲۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن با اشاره به پل های بزرگ واقع در خط ریلی میانه-اردبیل گفت: پل آرپاچای به طول ۲۶۴ متر شامل دو دهانه ۳۵ متری و ۳ دهانه ۶۵ متری است که بلندترین ارتفاع پایه پل های راه آهن کشور را به طول ۸۰ متر به خود اختصاص داده و با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست.
خطیبی ادامه داد: پل سارای به طول ۵۶۶ متر پل دیگری است که در این محور کوهستانی واقع شده و شامل دو دهانه ۳۵ متری، ۳ دهانه ۳۴ متی، ۲ دهانه ۹۵ متری و دهانه های ۷۰، ۶۴ و ۶۰ متری با بلندترین ارتفاع پایه حدود ۵۵ متر با حدود پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد است.
وی یادآور شد: راه آهن میانه-اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیشبینی ۶/. میلیون نفر مسافر و ۲/۵ میلیون تن بار در سال اول و ۱/۵ میلیون نفر مسافر و ۴میلیون تن بار در سال بیستم بهره برداری در دست احداث قرار دارد.
ظرفیت حملونقل دریایی ۲۵۰ میلیون تن در سال
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت حملونقل دریایی ۲۵۰ میلیون تن در سال است، گفت: سالانه ۱۶ میلیون مسافر دریایی در کشور جابجا میشود.
جلیل اسلامی گفت: تمام فعالیتهای دریایی در ایران به عنوان یک کشور دریایی در بستر قانونی و جهانی متمرکز بوده و توانستیم تمام این مسئولیتها را به نحو مطلوب عملي کنیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با ظرفیتهای بالا به عنوان کشوری دریایی تلقی میشود، تصریح کرد: درست است به واسطه برخی مسائل هنوز با توسعه منطقهای فاصله داریم، اما طی سالهای اخیر ظرفیتهای خوبی در خصوص حملونقل دریایی ایجاد شده است. هم اکنون ظرفیت جابجایی با استفاده از حملونقل دریایی حدود ۲۵۰ میلیون تن در سال است که جوابگوی تمام شقوق مختلف حمل و نقل و ظرفیت های تجاری کشور است.
این عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که در صنعت سکوسازی، توسعه ناوگان و زیرساختهای دریانوردی در سال های اخیر توسعه قابل ملاحظهاي را شاهد هستیم، گفت: در سال جاری ظرفیت ناوگان ما به ١٢.۵ میلیون GT رسید و توانستیم ١۴ میلیون مترمکعب لایروبی را در حوزه بنادر، کانال ها و راههای دسترسی انجام دهیم که باعث کشتیرانی ایمن در کشور شد.
وی ادامه داد: همچنین ۲۰ هزار عملیات یدک کشی، پهلودهی و جداسازی انجام گرفت. در بحث جابجایی مسافر نیز به طور متوسط سالانه ۱۶ میلیون مسافر در کشور با ۱۳۰ هزار نفر پرسنل و عوامل دریایی جابهجا میشوند که این ظرفیت در حال توسعه است.
اسلامی با اشاره به اینکه در توسعه پایدار بنادر از تمام ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شده است. گفت: وقت آن است كه در این شرایط برون سپاری انجام گرفته و از توان بخش خصوصي برای برطرف کردن نیازهای کشور استفاده شود.
وی افزود: خوشبختانه بعد از اعمال تحریمها توانستیم از ظرفیتهای داخلی در جهت ساخت شناورها، سرویس و خدمات دریایی به بهترین شکل بهره ببریم که این یک افتخار بزرگ است و می توان باز هم به این ظرفیت اضافه کرد.
اسلامی در پایان گفت: نوسازی ناوگان و کاهش سن ناوگان اتفاق بزرگی بود که دولت و تمام سازمانهای مربوطه را درگیر کرد. امیدواریم سازمان بنادر در کنار دیگر سازمان ها طی چند سال آینده بتواند طرح مدونی را که در این خصوص در حال تصویب است، اجرایی کنند.