کاخ خسروپرویز و آناهیتا  ثبت ملی می شود
کاخ خسروپرویز و آناهیتا  ثبت ملی می شود

  جمله: سرستون ساسانی اصفهان امسال از زیر رواق‌های شرقی حیاط چهلستون به داخل سالن جنوبی این کاخ منتقل شد که به گفته مسوول امور موزه‌های میراث فرهنگی اصفهان به زودی یادمان کاخ خسروپرویز ثبت ملی می‌شود. ساغر حمیدی افزود: همکارانم در حال بررسی و تهیه گزارش در مورد منشا سرستون ساسانی اصفهان هستند تا […]

 

جمله: سرستون ساسانی اصفهان امسال از زیر رواق‌های شرقی حیاط چهلستون به داخل سالن جنوبی این کاخ منتقل شد که به گفته مسوول امور موزه‌های میراث فرهنگی اصفهان به زودی یادمان کاخ خسروپرویز ثبت ملی می‌شود. ساغر حمیدی افزود: همکارانم در حال بررسی و تهیه گزارش در مورد منشا سرستون ساسانی اصفهان هستند تا با تمکیل شواهد و مستندات، بتوانیم این سرستون تاریخی را ثبت ملی کنیم. وی با اشاره به مستندات باستان‌شناسی درمورد تعلق سرستون ساسانی به اصفهان افزود: سال گذشته یک سری پرونده ثبتی تکمیل کردیم اما قرار شد مستندات بیشتری ارائه کنیم تا به زودی این سرستون ثبت ملی شود.

شهر تاریخی اصفهان به لحاظ دارا بودن آثار ارزشمند تاریخی یکی از مهم ترین شهرهای ایران است. این موقعیت ممتاز، جدای از موقعیت جغرافیایی شهر، دراثر پایتخت شدن اصفهان در دوران سلسله های آل بویه، سلجوقیان و صفویه پدید آمده است. در این دوره ها ارزشمندترین و فاخرترین آثار معماری این سلسله ها در اصفهان ایجاد گردید؛ اما متأسفانه فراز و فرود سلسله ها، جنگ و درگیری ها و بلایای طبیعی بسیاری از این آثار را نابود کرد. در دوره قاجار نیز بسیاری از آثار به جا مانده از دوران گذشته و، به خصوص دوره صفویه، در حال زوال و نابودی بودند.
هم اکنون در این استان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است. به گفته حمیدی سرستون های ساسانی اصفهان یک جفت بوده‌اند و در کتاب آثار تاریخی اصفهان نوشته لطف‌الله هنرفر هم در این‌باره اشاره شد که یکی از سرستون‌هایی که به طور تقریبی سالم‌تر بوده به جهت منحصربه‌فرد بودن به موزه ملی انتقال داده شده و دیگری در اصفهان باقی مانده است.
مسئول امور موزه‌های میراث فرهنگی اصفهان در مورد وضعیت نامناسب موزه آثار سنگی در حیاط چهلستون به ایرنا گفت: جای سنگهای تاریخی‌ که در حیاط هستند، جای مناسبی نیست؛ به هرحال سنگها به مرور زمان تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و اختلاف آب و هوا در معرض آسیب قرار می‌گیرند ولی متاسفانه با محدودیت فضا روبه‌رو هستیم.
به گفته حمیدی همکارانش در پایگاه چهلستون تلاش کردند سنگهای آسیب پذیرتر را به زیر رواق‌ها ببرند تا بتوانند به مرور تمهیداتی برای معرفی بهتر سنگهای تاریخی بیندیشند.

نگرانی فعالان میراث فرهنگی
پیشتر سرستون ساسانی اصفهان در بین آثار سنگی دیگر در زیر همین رواق‌های ضلع شرقی باغ چلستون نگهداری می‌شد و این وضعیت برای بسیاری از باستان شناسان و فعالان عرصه میراث فرهنگی نگران‌کننده بود، آنها معتقد بودند که در مورد این سرستون ساسانی به عنوان اثری منحصربه فرد و از همه مهم‌تر نشانی مهم و شاخص متعلق به کاخ ساسانی در اصفهان غفلت شده است.
سرستون ساسانی حالا به داخل یکی از سالن های جانبی چهلستون منتقل شده و شرایط بهتری دارد. علیرضا جعفری‌زند، باستان شناسی که بیشتر مطالعاتش بر روی آثار تاریخی پیش از اسلام اصفهان بود، معتقد است که این سرستون متعلق به کاخ خسروپرویز در اصفهان بوده است.

تهران در پی پیشینه سرستون ساسانی اصفهان
جعفری‌زند معتقد است که این سرستون به هیچ‌وجه از جای دیگری به اصفهان آورده نشد و یادمان کاخ خسرو پرویز در اصفهان است. تهران برای ثبت ملی این اثر پیشینه خواسته بود و من به درخواست مدیر پایگاه چهلستون شواهد لازم را ارائه دادم تا ثبت ملی سرستون ساسانی اصفهان پیگیری شود.
وی تنها انتقال سرستون ساسانی به داخل کاخ را کافی نمی‌داند و معتقد است برای نمایش بهتر، این سرستون باید جایی گذاشته شود که پشتش آیینه باشد تا تصویر ایزدبانو آناهیتا مشخص باشد.
سالهایی که بر سرستون ساسانی گذشت
میدان چهارحوض جایی ست که در سال ۱۳۰۶ تخریب و بر روی آن بانک ملی ساخته شد. این میدان به روایت شاردن در دوره صفوی، از یک سو از طریق در کاخ سلطنتی به چهلستون باز می‌شد.
جعفری‌زند از سرگذشت سالهای اخیر این سرستون ساسانی در اصفهان گفت و اینکه زمان زیادی طول کشیده تا بتواند به جای محفوظ‌تری انتقال پیدا کند: این اثر ساسانی سالها در باغی بود که بعدها ساختمان استانداری را در آن ساختند. در این محل به صورت نیمکت استفاده می‌شد و سال ۸۱ تلاش کردم تا آن را به باغ چهلستون آوردند اما آنجا هم دوباره نیمکت شد!
لازم به ذکر است؛ باغ چهلستون كه بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد در دوره شاه عباس كبير احداث شده و در وسط آن عمارتى ساخته شده بوده است. در سلطنت شاه عباس دوم در ساختمان موجود مركزى تغييرات كلى داده شده و تالار آينه و تالار ۱۸ ستون و دو اتاق بزرگ شمالى و جنوبى تالار آينه و ايوانهاى طرفين سالن موزه فعلى و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزيينات نقاشى و آينه كارى و كاشيكارى ديوارها و سقفها افزوده شده است. نقش خسروپرویز بر یکی از سرستون ساسانی حک شده است و نقش آناهیتا در سوی دیگر آن.